کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۰۴۹۸
تاریخ خبر:

ایرانی‌ها در ‌رقابت‌ با ژاپنی‌ها ‌‌و آمریکایی‌ها

روزنامه هفت صبح، ‌سیدمحمدرضا دادگستر | در حال حاضر سایت‌های تولیدی خودروسازان ایرانی در دیگر کشورها همچون ونزوئلا، سنگال، سوریه و نیجریه مدت‌هاست که تعطیل شده‌اند و برخی از سایت‌های داخلی مانند ایران‌خودرو تبریز نیز با مشکلات متعددی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند. در چنین شرایطی صادرات یک سوم خودروهای تولید داخل طی سال ۱۴۰۴ که حدود یک میلیون دستگاه می‌شود، در سند توسعه خودروی وزارت صمت هدف‌گذاری شده است.

مشوق‌هایی نظیر واردات خودروهای خارجی نیز در این راستا قرار است عرضه شوند. اگرچه خودروسازان ایرانی توانستند در اواخر دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ با تکیه بر قیمت پایین و خدمات پس از فروش به نسبت مناسب، در برخی از بازارهای صادراتی فروش خوبی را برای پراید و سمند فراهم کنند‌ اما ورود خودروسازان چینی و سایت‌های تولید ارزان‌قیمت تویوتا، نیسان و شورولت، عرصه را برای این خودروها تنگ کرد. اگر ایران‌خودرو و سایپا بخواهند صادرات موفقی به کشورهای همسایه داشته باشند، در هر کشور باید مچ کدام خودروی اقتصادی را بخوابانند؟

چهارمین و پنجمین خودروی پرفروش امارات که نیسان سانی و میتسوبیشی آتراژ هستند، گزینه‌هایی می‌باشند که خودروهای ایرانی قابلیت رقابت با آنها را دارند. قیمت نیسان سانی در امارات از ۵۷ هزار و ۹۰۰ درهم آغاز می‌شود که حدود ۴۳۵ میلیون تومان است. زیر کاپوت سانی پیشرانه ۱٫۶ لیتری قرار گرفته که قادر است ۱۱۸ اسب بخار نیرو و ۱۴۸ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند.

گیربکس این خودرو از نوع CVT است. به صورت مشخص دو خودروی دناپلاس توربوی اتومات و تارا اتومات قابلیت رقابت با آن را دارند که در این بین شانس دناپلاس توربوی اتومات که پیشرانه‌اش قادر است ۱۵۰ اسب بخار نیرو تولید کند بالاتر است. گفتنی که سانی دومین خودروی پرفروش عمان، دومین خودروی پرفروش کویت، سومین خودروی پرفروش قطر و دومین خودروی پرفروش بحرین نیز هست.

میتسوبیشی آتراژ با قیمت ۴۱ هزار و ۹۰۰ دلاری که حدود ۳۱۵ میلیون تومان می‌شود، خودرویی که شاهین سایپایی‌ها قابلیت رقابت با آن را دارد. به‌خصوص با توجه به این نکته که هم طراحی شاهین به‌روزتر از آتراژ است و هم پیشرانه آن قدرت ۱۱۰ اسب بخاری تولید می‌کند که بسیار بیشتر از ۷۶ اسب بخار پیشرانه ۱٫۲ لیتری آتراژ است.

در بازار آسیای مرکزی سدان‌های شورولت در کنار تویوتا کرولا محبوبیت زیادی دارند. مثلاً در تاجیکستان شورولت اپترا که همچنین سدان مورد علاقه مصری‌هاست، فروش بالایی را تجربه می‌کند. شورولت برای پایین نگه داشتن قیمت اپترا، تنها آن را به آپشن‌های محدودی نظیر دو کیسه هوا، ترمز ABS و ترمز EBD مجهز کرده و حتی از صفحه نمایشگر لمسی نیز در این سدان شهری خبری نیست.

همچنین نمای آن کماکان شکل اولیه چند سال پیش خود را حفظ کرده است. شاهین می‌تواند رقیبی جدی برای اپترا باشد چون هم مزیت‌های آن نظیر کابین جادار و صندوق عقب با ظرفیت بالا را دارد و هم پیشرانه‌اش قدرت ۱۱۰ اسبی تولید می‌کند اما رقیبی همچون تویوتا کرولا که در بازه قیمتی تارا و دناپلاس توربوی اتومات عرضه می‌شود، دردسری جدی برای ایران‌خودرویی‌هاست.

کدخبر: ۴۳۰۴۹۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر