کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۳۵۷۸
تاریخ خبر:

انصراف ایران از واکسن فایزر؛ روسی می‌خریم؟

روزنامه هفت صبح | قبل از اینکه اظهارنظر تازه در مورد انصراف ایران از دریافت واکسن فایزر را بررسی کنیم، یادمان بیاید که کمتر از دو هفته پیش معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که این معاونت با همکاری یکی از فرودگاه‌ها که طبیعتا فرودگاه امام خمینی بوده و دو ایرلاین که بعدا معلوم شد، ایران ایر یکی از آنها و دیگری یکی از ایرلاین‌های وابسته به نیروهای مسلح است، درحال مقدمه سازی برای حمل و نقل واکسن کرونا هستند.

اما حالا حرف‌های جدیدی شنیده می‌شود درباره اینکه اصلا درخواستی برای خرید واکسن فایزر داده نشده است چون حمل و نقل آن برای ایران ممکن نبوده.البته معاون وزارت راه و شهرسازی همان موقع که داشت از آماده سازی ناوگان حمل و نقل هوایی برای دریافت توزیع واکسن خبر می‌داد از سختی‌های کار گفت اما تاکید کرد که جلسات هماهنگی برای‌ آن انجام شده و کل کار ۲۰ روز طول می‌کشد و هواپیمای کارگو می‌تواند محموله واکسن کرونا را جابه‌جا کند.

شهرام آدم‌نژاد در نهایت اینطور اطمینان داد که «راه حل‌های بسیاری وجود دارد که با کمترین هزینه و با همین ناوگان کهنه بتوانیم موفق به ورود درست و صحیح واکسن‌ها به کشور شویم که زمان نهایی آن را وزارت بهداشت و درمان تعیین می‌کند.

با همه این حرف‌ها و آمادگی‌ها، مصطفی قانعی، رئیس کمیته علمی مقابله با کرونا روی آنتن صدا و سیما اعلام کرد که ایران اصلا درخواستی برای دریافت این نوع واکسن ارائه نکرده است. او در برنامه بحث و بررسی درباره واکسن کرونا به صراحت گفت که «ایران در اتحادیه جهانی واکسن اعلام کرده که ما از این واکسن فایزر نمی‌خواهیم چون زنجیره سرد منفی ۷۰ درجه می‌خواهد و ما نه هواپیمای مناسب داریم و نه حمل و نقل هوایی که چنین امکاناتی داشته باشد، پس از سایر واکسن‌ها به ما بدهید.»

این حرف‌ها غیر از اینکه وعده‌های وزارت راه را زیر سوال می‌برد، باعث انتقاد از بانک مرکزی هم شد، منتقدین می‌گفتند پس چطور رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده بود که مشکلات ارزی مانع دریافت واکسن کرونا از سوی ایران شده وقتی اصلا امکانات حمل و نقل آن وجود ندارد و گویا خود ایران از دریافت واکسن انصراف داده است.

این وسط عده‌ای هم طرف بانک مرکزی را گرفته و اعلام کردند که همه واکسن‌هایی که تا الان جواب داده‌اند نیاز به دمای خیلی پایین برای حمل و نقل ندارند مثلا کار واکسن مدرنا با دمای منفی ۲۰ درجه هم راه می‌افتد و واکسن آسترازنکا که محصول انگلستان و سوئد است، اصلا نیاز به زنجیره هوای سرد ندارد.

*** واکسن خودمان می‌رسد
در حالی که به گفته مصطفی قانعی، ایران برای دریافت سایر واکسن‌هایی که نیاز به زنجیره هوای سرد ندارند درخواست داده است، وزیر بهداشت می‌گوید خودمان تا بهار سال آینده واکسن کرونا را می‌‌سازیم و در اختیار مردم قرار می‌دهیم. نمکی مثل تمام چند وقت اخیر لحن حماسی هم به حرف‌هایش داده و اعلام کرده که به عنوان وزیر بهداشت اجازه نمی‌دهد که «هم وطنش در گروه هدف تست واکسن قرار داشته باشد و ملت ایران موش آزمایشگاهی جریانی شود و غیرت ملی این سرزمین پایمال برخی از فزون‌خواهی‌های دیگران شود.»او در عین حال اضافه کرد که تمام تلاشش را می‌کند که مردم حسرت نداشتن امکانات دیگر کشورها را نخورند و همزمان با آنها واکسن را دریافت کنند.

*** اول خودمان می‌زنیم/پارتی بازی نداریم
اگر حرف‌های وزیر بهداشت در مورد واکسن داخلی را بارها شنیده بودید، نوبت شنیدن خبرهای تازه و تا اندازه‌ای بامزه است، یعنی حرف‌های ایرج حریرچی معاون وزیر بهداشت در برنامه صبحگاهی تلویزیون که اعلام کرده چه واکسن وارد شود چه واکسن تولید داخل به مرحله تزریق برسد اول خود آنها یعنی مسئولان در برابر مردم واکسن را دریافت می‌کنند تا خیال همه راحت باشد.

حریرچی گفته: «نمی‌دانم آن قضیه پل ورسک و خوابیدن سازنده‌اش زیر آن در زمان عبور اولین قطار چقدر صحت دارد اما ما باید خودمان همین کار را بکنیم تا نشان دهیم که جان عزیز هر ایرانی از ما عزیزتر است.» اینجا مجری از او می‌پرسد که آیا حاضر است همانطور که پوتین برای تست واکسن کرونا دخترش را معرفی کرد او هم از دخترش بخواهد برای این کار داوطلب شود؟ اینجا بود که حریرچی ترجیح داد ماجرا را به شوخی برگزار کند و گفت: «چرا مسئله را ناموسی می‌کنید؟ ما که خودمان می‌گوییم می‌آییم اولین نفر تزریق را انجام می‌دهیم.»

خنده‌های بعد از این حرف که تمام شد، حریرچی به نکته مهم دیگری هم اشاره کرد که بعد از حاشیه‌های واکسن آنفلوآنزا یکی از دغدغه‌های مردم شده، او گفت: «وقتی واکسن تدارک دیده شد، حتما طبق موازین عادلانه بین مردم توزیع خواهد شد، ما دیگر نور چشمی و ژن خوب و از این حرف‌ها نداریم یعنی پروتکل‌های دقیق تعیین خواهند شد و بر اساس آنها واکسن تزریق می‌شود، معیارهایی مثل سن، بیماری‌های زمینه‌ای، در معرض خطر بودن و… در نظر گرفته می‌شود نه هیچ نسبت و پست و مقامی.»

*** خبر جدید از واکسن روسیه
احتمالا در جریان هستید که روسیه هم از شنبه واکسیناسیون را با تزریق واکسن ساخت خودش شروع کرده. نظامی‌ها به عنوان اولین گروه از مردم واکسن را دریافت می‌کنند،‌ از آن طرف خبرهای تایید نشده‌ای هم وجود دارد که اگر قرار بر واردات واکسن خارجی باشد احتمالا همین واکسن به ایران خواهد آمد. اگر این خبر درست باشد، حرف‌های امروز الکساندر گینزبورگ رئیس مرکز ویروس شناسی گاملیا وابسته به وزارت بهداشت روسیه ما را خوشحال می‌کند.

‌ او گفته که واکسن ساخت این کشور می‌تواند تا دوسال ایمنی ایجاد کند در حالی که واکسن فایزر ۵ ماه بیشتر مصونیت ندارد. او اعلام کرده «اسپوتنیک وی بر پلتفرمی ایجاد شده است که بر اساس آن واکسن ابولا ساخته شد و می‌تواند تا دو سال و حتی بیشتربه بدن در برابر کرونا ایمنی بدهد. واکسن اسپوتنیک وی تا ۹۶ درصد تضمین می‌دهد که فردی که واکسن بزند به بیماری کرونا مبتلا نخواهد شد. اگر فردی که این واکسن را زده باشد به کرونا هم مبتلا شود حالت بسیار خفیف این بیماری را در مقایسه با فردی که واکسن نزده خواهد داشت. فردی که واکسن اسپوتنیک بزند در صورت بیمار شدن، کمی آبریزش بینی و تب نسبتاً بالا خواهد داشت و ریه‌های وی آسیب نخواهد دید.»

*** گول نخورید
حالا که تقریبا تمام خبرهای جدید درباره واکسن در چهارگوشه دنیا را خواندید این را هم بدانید که انگار دوباره کلاهبرداری با واکسن در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی شروع شده چون رامین پاشایی، معاون اجتماعی پلیس فتا گفته: «هرگونه تبلیغ، فروش و تزریق واکسن کرونا در فضای مجازی ممنوع است. این ترفند مجرمان سایبری برای کلاهبرداری از شهروندان است و هموطنان در صورت مشاهده موارد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir لینک مرکز فوریت‌های سایبری با ما درمیان بگذارند.»

کدخبر: ۳۶۳۵۷۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر