کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۶۳۷۱
تاریخ خبر:

اسپرینگ؛ ارزان‌ترین‌ شاسی‌بلند برقی قاره سبز

روزنامه هفت صبح | بازار اروپا همان‌طور که از نام قاره‌ معلوم است، چندان علاقه‌ای به خودروهایی با مصرف سوخت بالا ندارد و خریداران اروپایی معمولاً تمایل بیشتری به مدل‌های کم‌مصرف و هیبرید نشان می‌دهند. داچیا، خودروساز رومانیایی که جزو زیرمجموعه‌های رنوی فرانسه است و در ایران محصولات لوگان و داستر آن ذیل برند رنو مونتاژ شدند، اخیراً از شاسی‌بلندی رونمایی کرده ‌ که به نظر می‌رسد آینده‌‌ خوبی در اروپا‌ که گویا قرار است تنها در آنجا هم تولید شود، داشته باشد.

داچیا هنوز به صورت رسمی قیمت اسپرینگ را اعلام نکرده است. فعلاً عنوان ارزان‌ترین اس‌یووی برقی اروپا در اختیار رنو تویزی است و داچیا اگر بخواهد این عنوان را به‌دست بیاورد باید اسپرینگ برقی را با قیمتی پایین‌تر از ۱۰ هزار یورو عرضه کند‌ اما اگر قصد داچیا رقابت در حوزه‌‌ خودروهای هوشمند برقی باشد، نمی‌تواند به عددی زیر ۱۹ هزار یورو فکر کند.

طبق اعلام وب‌سایت رسمی داچیا به زبان مجارستانی قیمت این خودرو برای ۱۰۰ دستگاه اول شش هزار و ۴۹۰ فورینت مجارستان خواهد بود که چیزی حدود ۱۷ تا ۲۱ هزار یورو است. انتظار می‌رود ‌ باتری ۲۶٫۸ کیلوواتی اسپرینگ بتواند تا ۲۲۵ کیلومتر مسافت را پشتیبانی کند. برای کسانی که خواهان استفاده بهینه‌تر از باتری و طی مسیر طولانی‌تری هستند حالت Eco Mode هم در نظر گرفته شده است که پیمایش را بهبود می‌بخشد. در این حالت از باتری ۳۳ کیلوواتی حداکثر ۲۳ کیلووات بهره‌برداری می‌شود و حداکثر سرعت در این وضعیت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت است.

داچیا اعلام کرده است که باتری اسپرینگ به مدت هشت سال یا ۱۲۰ هزار کیلومتر تحت وارانتی این شرکت رومانیایی خواهد بود. با تست‌های انجام شده اسپرینگ توانست به نهایت سرعت ۱۲۵ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. موتور ۳۳ کیلوواتی اسپرینگ نیز توان تولید ۴۴ اسب بخار را خواهد داشت. طول فضای مخصوص به بار ۱۰۳۳ میلیمتر ‌ و گنجایش آن ۸۰۰ لیتر است که می‌تواند تا ۳۲۵ کیلوگرم بار را تحمل کند.

البته داچیا برای کسانی که قصد حمل بار با اسپرینگ را دارند، مدل باربری مخصوصی را تدارک دیده که از ظرفیت بیشتری برخوردار است. البته یکی از ویژگی‌های مثبت داچیا در محصولاتش توجه به ظرفیت حمل بار است که آن را در قیاس با رقبا تبدیل به گزینه‌ای محبوب برای خانواده‌ها کرده است. رنگ استاندارد مدل باربری رنگ سفید و امکانات آن سیستم تهویه هوای دستی، سیستم صوتی (مجهز به رادیو، بلوتوث و نگه دارنده‌ تلفن همراه هوشمند) است.

رینگ‌های فلزی استاندارد آن ۱۴ اینچی است‌ و به خاطر بهینه‌سازی وزن و امکان جابه‌جایی بار در بخش صندوق عقب این خودرو، لاستیک زاپاس تعبیه نشده است.طراحی خودروهای داچیا معمولاً به خودروهای رنو شباهت دارد اما در این نسخه می‌توان شباهت بسیاری با سیتروئن C3، به خصوص از نمای عقب پیدا کرد اما در نمای جلو طراحی اسپرینگ بدیع‌تر و چشم‌نوازتر است.

داچیا در عکس‌های منتشره از مدل استاندارد اسپرینگ از ترکیب خاکستری و نارنجی استفاده کرده و با تعبیه‌ دو چراغ که یکی LED است و جلو پنجره‌ دورنگ، به نمای جلوی اسپرینگ حالتی تهاجمی و اسپورت بخشیده است. بسیاری از افراد در نگاه اول اسپرینگ را خودرویی در کلاس اس‌یووی اسپورت در رقابت با دیگر خودروهای این کلاس ارزیابی می‌کنند که موفقیتی برای داچیا است.

داچیا به تازگی وارد صنعت خودروهای برقی شده و باید با خودروسازانی رقابت کند که از مدت‌ها پیش آزمون و خطا در این حوزه را شروع کرده بودند و اکنون از منفعت آن دوران استفاده می‌کنند. اگرچه عملکرد داچیا تاکنون حکایت از آن دارد که این خودروساز رومانیایی مشتریان خاص خود را دارد و به خوبی با بازار خودروهای ارزان و عامه‌پسند آشناست.

کدخبر: ۳۵۶۳۷۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر