کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۴۵۵۲
تاریخ خبر:

ارزان‌ترین و گران‌قیمت‌ترین کوپه‌های بازار ایران

روزنامه هفت صبح | درست است که این روزها خودروهای کوپه به نسبت سال‌های قبل، به خصوص دو دهه طلایی ۱۹۹۰ و ۲۰۰۰، دیگر تمام توجهات را به سوی خود جلب نمی‌کنند و خودروسازان مطرح به سراغ خودروهای الکتریکی و کراس‌اوور رفته‌اند اما با این حال باز هم سواری کوپه‌ها خاص و جوان‌پسند است: هندلینگ خشک، شتاب فوق‌العاده، رسیدن به سرعت‌های بالاتر نسبت به رقبا، مانورپذیری خوب و… . در بازار فعلی خودرو نیز انواع مختلفی از کوپه‌های جدید و قدیم (شاید بتوان گفت قبل و بعد از ممنوعیت واردات خودروهایی با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی‌سی) حضور دارند که کمابیش همین حس را به شما عرضه می‌کنند. در گزارش بازار این هفته هشت مهمان کوپه را دعوت کرده‌ایم: چهار مهمان با ارزان‌ترین قیمت‌ها و چهار مهمان با گران‌ترین قیمت‌ها.

* یک: ۲۸۵ میلیون/ هیوندای کوپه - مدل ۲۰۰۷
مدت‌هاست که از زمان اولین حضور اولین تجربه هیوندای در ساخت خودروهای کوپه گذشته اما هنوز هم این خودرو جذابیت‌های خاص خود را دارد. برخلاف سراتو کوپ که هویت اسپورت مستقلی از خود ندارد و گویا تنها یک ردیف از صندلی‌های آن کم شده است، کوپه حس و حال کوپه‌ای تهاجمی و هیجان‌انگیز را عرضه می‌کند. خطوط برجسته و چهره عضلانی این خودرو را در کمتر کوپه‌ای در بازار ایران می‌توان یافت. البته به نسبت دیگر خودروهای هیوندای در این خودرو از متریال کم‌کیفیت‌تری در کابین استفاده شده و پس از مدتی استفاده شاهد پوست‌پوست‌شدن چرم صندلی‌ها خواهید بود. با اختلاف گشتاور ۵۰ نیوتن‌متری نسبت به سراتو کوپه، هیوندای کوپه عاشقان شتاب را به سوی خود جذب می‌کند. اگر با کوپه قصد رانندگی در سرعت‌های پایین را دارید، عملکرد فرمان هیدرولیک آن چندان رضایت‌بخش نیست.

* دو: ۴۶۰ میلیون / کیا سراتو کوپه - مدل ۲۰۱۲
اولین نسل از سراتو کوپه یکی از کاندیداهای مطرح زشت‌ترین و کسل‌کننده‌ترین خودروی کوپه در ایران است. هرچند نمای طراحی عقب نسبت به مدل سدان تفاوت‌های جالبی دارد: یک دیفیوزر مشکی و ورودی دوگانه اگزوز به همراه چراغ‌های عقب باریک‌تر. عملکرد فنی سراتو کوپه از نظر استفاده آن از جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک تیپ‌ترونیک به نسبت رقبا ضعیف‌تر است و چندان نمی‌توان روی شتاب آن حساب باز کرد. با این حال کابین این خودرو نسبت به هیوندای کوپه و تویوتا GT86 جادارتر است و سرنشینان عقب راحت‌تر می‌نشینند. هندلینگ و فرمان‌پذیری کوپه نیز مناسب است و راننده تسلط خوبی بر محیط اطراف دارد. به سیاق دیگر خودروهای کیا، در سراتو کوپ می‌توانید از انواع آپشن‌ها همچون سانروف، سنسور پارک، کروزکنترل، کی‌لس، آینه میانی الکتروکرومیک، گرم‌کن صندلی‌های جلو، سنسور نور، گرم‌کن آینه‌های کناری و سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک سراغ بگیرید.

* سه: ۶۰۰ میلیون / هیوندای جنسیس کوپه - مدل ۲۰۱۰
این سوسمار کره‌ای نسبت به برادر بزرگ‌تر خود که سدانی لوکس است، خاص افرادی ساخته شد که موتور پرقدرت جنسیس را با ویژگی‌های یک خودروی اسپورت جذاب و خشمگین می‌خواستند. موتور ۲۴ سوپاپه جنسیس کوپه شتابی پنج ثانیه‌ای را به شما تحویل می‌دهد با این حال ترمزهای برمبوی این خودرو بسیار ضعیف عمل می‌کنند و عملاً نمی‌توانید از کل ۳۰۶ اسب بخار نیروی موتور استفاده کنید. همچنین نسبت به GT86 فرمان‌پذیری و هندلینگ ضعیف‌تری دارد که در سرعت‌های بالا دردسرساز می‌شود! دیفرانسیل‌عقب بودن جنسیس کوپه هم مزایا و معایب خاص خودش را دارد. بسیار گزارش شده است که کف جنسیس کوپه در سربالایی‌ها گیر می‌کند که هم به خاطر کمپس زیاد موتور و هم دیفرانسیل‌عقب بودن است. معمولاً جنسیس‌ها در ایران به پرخرج ‌بودن و استهلاک بالا معروف‌اند؛ پس اگر خواهان خرید این خودرو هستید خود را برای هزینه‌های زیاد لوازم یدکی آماده کنید.

* چهار: ۸۸۰ میلیون / تویوتا جی‌تی ۸۶ - مدل ۲۰۱۳
محصول مشترک سوبارو و تویوتا تنها دو سال در ایران حضور داشت‌ اما در طول همین دو سال طرفداران زیادی پیدا کرد که به دلیل طراحی زیبا و جسورانه آن در کنار خوشنامی تویوتا بود. نسبت به جنسیس کوپه این خودرو نزدیک به ۱۰۰ اسب بخار ضعیف‌تر است و اختلاف شتاب ۲٫۶ ثانیه‌ای دارد. با این حال جی‌تی ۸۶ در فرمان‌پذیری، پایداری، ترمزگیری، استهلاک، بازدهی بالای موتور، مرکز ثقل خودرو، کیفیت سواری و… از جنسیس کوپه برتر است. جی‌تی ۸۶ از نظر تنوع آپشن خودرویی فقیر است و در آن خبری از کروز کنترل هوشمند، کنترل سرعت در سرازیری، کنترل ایستایی در سربالایی، ضد واژگونی، اتوپارک، رادار نقطه کور و سنسور باران نیست. کابین این خودرو نیز نسبت به رقبایش تنگ‌تر است و نمی‌توانید در مسافت‌های طولانی روی آن حساب کنید.

* پنج: ۲٫۳ میلیارد / ب.‌ام.‌و ۴۲۸ آی فول - مدل ۲۰۱۶
سری ۴ ب.‌ام.‌و در ایران همچون سری ۳ مورد استقبال خریداران قرار گرفت. ۴۲۸ آی جزو تحسین ‌شده‌ترین طراحی‌های ب.‌ام‌.و است که حتی دشوارپسندترین افراد را نیز به سوی خود جذب می‌کند. در داخل کابین ۴۲۸ آی از متریال‌های رویایی سری ۵ و ۷ خبری نیست و تریم پلاستیکی ب.‌ام.‌و به شما یادآوری می‌کند که با خودرویی اسپورت روبه‌رو هستید که نرمی و راحتی کابین احتمالاً جزو آخرین اولویت‌های دارنده آن است. پیشرانه این خودرو به‌رغم حجم کم جزو پیشرانه‌های پربازده‌‌ ب.‌ام.‌و است که روی همه خودروهای سری جدید آن در ایران قرار گرفته و قدرت بالا را با استهلاک پایین ترکیب کرده است. برای بهبود سواری انواع سیستم‌های کمکی از جمله سیستم کنترل کشش، سیستم کنترل پایداری، سیستم توزیع الکترونیکی و هوشمند نیروی ترمز در پیچ‌ها و سیستم ترمز کمکی خودکار ‌ روی این خودرو قرار گرفته است.

* شش: ۶ میلیارد / پورشه ۹۱۱ کاررا اس - مدل ۲۰۱۳
شاید گزافه نگفته باشیم اگر ۹۱۱ را بهترین گزینه حاضر در بازار بدانیم که هم لوکس ‌بودن و هم لذت سواری کوپه را با هم عرضه کرده است. کاررا اس ‌ روی خطوط اصلی طراحی پورشه طراحی شده ‌ و از این رو پسندیدن نمای آن کاملاً امری سلیقه‌ای است. با گذشت چند سالی از عرضه آن به بازار و فعالیت کم‌فروغ معین‌موتور، باید هزینه بالایی را بابت هزینه‌های نگهداری و تامین لوازم یدکی آن بپردازید. در ۹۱۱ کاررا اس با خیال راحت می‌توانید از کل ۴۰۰ اسب بخار نیروی موتور استفاده کنید؛ جعبه دنده هفت سرعته PDK با دقت و سرعت بالا جواب می‌دهد، عملکرد ترمزها مثال‌زدنی است و انواع سامانه‌های ABS - MSR - ABD - ASR - PSM به راننده در جهت رانندگی بهتر کمک می‌کنند. سیستم صوتی BOSE نیز تجربه موسیقیایی خوبی برای این خودرو به ارمغان می‌آورد.

* هفت: ۱٫۴ میلیارد / لکسوس IS C 300 - مدل ۲۰۱۲
داستان IS و IS C لکسوس نیز مشابه داستان جنسیس و جنسیس کوپه هیوندای است. منتها این بار پیشرانه سه لیتری لکسوس جایگزین پیشرانه ۳٫۸ لیتری هیوندای شده است. نسبت به دیگر خودروهایی با این قیمت ممکن است طراحی IS C 300 بسیار محفاظه‌کارانه و قدیمی به نظر برسد. با این حال این ضعف در کابین مشاهده نمی‌شود و با یکی از لوکس‌ترین کابین‌ها سروکار داریم که در آن از تریم چرم دورنگ مشکی و کرم استفاده شده و سرنشینان ردیف عقب نیز جای کافی را برای نشستن خواهند داشت. کمتر آپشنی است که لکسوس به آن مجهز نباشد و سیستم صوتی مارک لوینسون آن نیز بهترین صدا را در اختیار شما قرار می‌دهد. از نظر فنی نمی‌توانید روی شتاب ۸٫۱ ثانیه‌ای آن حساب باز کنید که به دلیل عملکرد با تاخیر جعبه دنده اتومات این خودرو است.

* هشت: ۸٫۶ میلیارد / مرسدس بنز SL500 - مدل ۲۰۱۳
اگرچه کلاس SL در آخرین سری‌ای که به ایران آمد به اندازه نسل قبلش مورد استقبال قرار نگرفت و بسیاری آن را نوعی عقبگرد در طراحی مرسدس می‌دانند (همچون CLS) اما این خودرو به قدری درخشان هست که توجهی به هیچ نقدی نکرد و از آن نهایت لذت را برد. این دیفرانسیل‌ عقب آلمانی کوچک‌تر شدن و همزمان بهبود عملکرد پیشرانه را تجربه کرده است؛ از این رو دردسر رفع ایراد چندانی ندارد. صندلی‌های آن جادار و راحتند و به امکاناتی مانند ماساژور، بالشتک‏های پرشونده و سیستم گرمایش گردن مجهزند. یکی از انتقادات معمول به نسل قبل اس ال مشکلات فرمان‌پذیری و هندلینگ آن بود که به لطف مهندسان مرسدس بنز در این نسل تاحد زیادی رفع شده‌اند. البته لذت سواری این خودرو هنوز هم به پای پورشه ۹۱۱ نمی‌رسد و طراحی ب.‌ام.‌و از آن جوان‌پسندتر است.

کدخبر: ۳۷۴۵۵۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر