کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۸۱۱۶۹
تاریخ خبر:

آیا می‌توانم از زنم‌ که رفته خانه صاحبخانه شکایت‌ کنم؟

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی | این هفته به چهار سوال مطرح شده توسط کاربران سایت دادراه پاسخ خواهیم داد:
سوال یک: دخترم 11 ساله است و دو برادر دیگر دارد به‌نام‌های م. م. خودم هم سارا هستم. دخترم از سه سال پیش روی اسمش حساس شده و خیلی جدی از ما می‌خواهد اسمش را به یک نام دیگر تغییر بدهیم و همیشه با دوستان و معلمان و ما اعضای خانواده دعوا می‌کند و از ما می‌خواهد او را با نام فاطمه زهرا صدا نکنیم. آیا ممکن است نام او را تغییر دهیم؟

پاسخ: امکان دارد که برای این موضوع از طریق ثبت احوال اقدام کنید ولی رویه این اداره مخالفت با تغییر نام‌های مذهبی به غیرمذهبی است.

سوال دو: آیا امکان شکایت از صاحب خانه‌ای که همسرم با مردی غریبه در منزل آن‌ها بوده است وجود دارد. شواهد اظهار خودشان و تماس تلفنی بنده با آن صاحبخانه که خانم‌ هستند بوده و ایشان اظهار می‌کند هیچ مشکلی در این ملاقات نبود.

پاسخ: صرفا برای حضور در منزل و ملاقات امکان شکایت ندارید. مگر اینکه شما بابت رابطه نامشروع همسرتان دلیل داشته باشید و اقدام به شکایت کنید. در صورتی که در این دعوا نیز شکست بخورید به حد قذف به میزان هشتاد ضربه شلاق، محکوم خواهید شد.

سوال سه: بنده مدیر ساختمان هستم. چطور می‌توانم در برابر اتفاقات مثلا سقوط آسانسور، دزدی، آتش‌سوزی و… از خود سلب مسئولیت کنم ولی همچنان مدیر باشم؟ چون هیچ‌کدام از ساکنین قبول نمی‌کنند که مدیر باشند.

پاسخ: شما در این زمینه مسئولیتی ندارید تا زمانی که تقصیری نداشته باشید. برای آتش‌سوزی و سقوط آسانسور می‌توانید حداقلی از تجهیزات ایمنی و بیمه را تهیه کنید و در صورتی که واحدی همکاری نکرد؛ طی اظهارنامه‌ای این موضوع را به اطلاع وی برسانید و از خود سلب مسئولیت کنید.

سوال چهار: در جریان تعمیر یک خودروی سانتافه برخی از قطعات خودرو در مغازه من که مکانیک دوم خودرو بودم ماند و حالا گم شده است. الان بعد از یک سال، صاحب ماشین از مکانیک شکایت کرده و او هم از من. آیا من مقصرم؟

پاسخ: طبق فرض سوال، مالی به صورت امانی به شما داده شده و حالا گم شده است و شما مقصر هستید مگر اینکه ثابت کنید تقصیری از این بابت متوجه شما نیست و مثلا آن مال را تحویل دادید یا… .

‌دوشنبه هر هفته ‌ به پرسش‌های حقوقی شهروندان پاسخ می‌دهیم. شما هم می‌توانید سوالات خود را به دو نشانی الکترونیکی زیر یا پیامک 09202001707 ارسال کنید:
PR@7Sobh.com
mo.masjedi@gmail.com

کدخبر: ۴۸۱۱۶۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر