کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۸۴۴۶۸
تاریخ خبر:

آنفلوآنزا؛ همان قدیمی پردردسر پرهزینه!

روزنامه هفت صبح، مهلا جوادپور| متصدی داروخانه وقت سرخاراندن ندارد. در کنار یک مطب پرطرفدار متخصص کودک قرار گرفته است و پزشک مربوطه هم به دانه دانه مریض هایش می گوید که این داروهارا از همین داروخانه کنار دستی بگیرید. نسخه های آزاد و مشابه در پیشخوان داروخانه نه چندان بزرگ بین میرداماد و ظفر انباشته شده است. رقم ها حیرت انگیز است :‌760 هزار تومان ،؛ 620 هزار تومان ؛‌540 هزار تومان و… تغییر قیمت ها بیشتر به خاطر سن و سال بیماران است.

مبتلایان آنفلوآنزای فصلی که کودکانی بین دو سال تا دوازده سال هستند و عموما در مدرسه و سر کلاس درس مبتلا شده اند. بیماری واگیردار موذی. والدین بیماران اما خوشحالند که در توفان اخبار مربوط به کمبود آنتی بیوتیک و شربت سینه این جا همه چیز پیدا می شود . آن هم نسخه هایی که پزشک مربوطه با دست و دلبازی فراوانی نوشته است. هرکدام بین شش تا هشت قلم دارو و پر از آنتی بیوتیک و شربت سینه و اسپری و داروهای تقویت کننده سیستم ایمنی و از این طور چیزها.

در هفته‌ای که گذشت خبرهای متعددی از افزایش شیوع ویروس آنفلوآنزا منتشر شد که بسیاری را نگران کرده است. روز گذشته اعلام شد 334نفر قطعی در هفته گذشته به آنفلوآنزا مبتلا شده‌اند. معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین هم از مراجعه حدودا ۳هزار نفر با علائم آنفلوآنزا در قزوین خبر داده است. این نگرانی‌ها هم از سوی مردم است، هم متخصصان.

احمد مهری، اپیدمیولوژیست در توئیتر خود از کمبود برخی اقلام دارویی تب بر، آنتی‌بیوتیک و سرم اعلام نگرانی کرده است. از طرفی هم بسیاری از متخصصان دیگر از خطرناک بودن آنفلوآنزا و کشنده بودن آن در صورت عدم درمان به موقع می‌گویند. این روزها بسیاری از افراد با علایمی شبیه کرونا به دکتر مراجعه می‌کنند و از آزمایش منفی کرونا متعجب می‌شوند چرا که به آنفلوآنزا دچار شده‌اند که بسیار شبیه کووید19 است. برخی هم با این فرض که آنفلوآنزا از کرونا خطرناک‌تر نیست درمان را جدی نمی‌گیرند و دچار مشکلات ریوی و در صورت شدت و بیماری‌های زمینه‌ای با مرگ رودررو می‌شوند.

دو ویروس با علائم مشابه
آنفلوآنزا هم مانند کرونا یک بیماری تنفسی مسری است و به راحتی به دیگران منتقل می‌شود. علائم این دو ویروس خیلی شبیه هم هستند و تمایز آن‌ها فقط با تست خون مشخص می‌شود. رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران، دکتر ایرج خسرونیا در گفت‌وگو با هفت‌صبح در توصیف تفاوت‌های این دو ویروس گفت:

«متاسفانه تشخیص آنفلوآنزا از کرونا سخت است زیرا علائم این دو بسیار شبیه هم هستند و فقط با آزمایش خون می‌توان آنفلوآنزا را تشخیص داد. در یکی دو روز ابتلا به آنفلوآنزا سر درد و بدن درد شدید نمایان می‌شود اما کرونا با سر درد و استخوان درد کمتری همراه است.»

او همچنین درباره طول دوره این بیماری گفت: «طول دوره بیماری آنفلوآنزا از کرونا کمتر است. آنفلوآنزا ممکن است 3 تا 4 روز طول بکشد اما کرونا 7 تا 8 روز. هر دوی آن‌ها می‌توانند عوارض طولانی مدت به همراه داشته باشند.» سرفه، تب، خستگی، گلودرد، بدن درد، سردرد، تنگی نفس، آبریزش بینی و تهوع و استفراغ از علائم مشترک آنفلوآنزا با کرونا هستند.

با این‌که تنگی نفس اغلب در بیماران کرونایی دیده می‌شود اما به گفته دکتر خسرونیا در صورت عدم رسیدگی در روزهای اولیه ممکن است برای بیماران مبتلا به آنفلوآنزا ضایعات ریوی هم ایجاد شود. همچنین علائم کووید۱۹ معمولاً ۲ تا ۱۴ روز پس از ابتلا به عفونت ظاهر می‌شود؛ در صورتی که علائم آنفلوآنزا معمولاً ۱ تا ۴ روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس آنفلوآنزا خود را نشان می‌دهد.

درمان آنفلوآنزای ساده چند؟
درمان بیماری‌های ویروسی در حقیقت درمان علامتی است. یعنی باید علائمی که بیمار دارد را از بین برد و درکل راهی جز استراحت و خوردن مایعات وجود ندارد. از تب برها و مسکن‌ها برای درمان علامت‌های آنفلوآنزا استفاده می‌شود. اما زمانی که آنفلوآنزا در بدن عفونت ایجاد کند، با انجام کشت آنتی بیوگرام می‌توان نوع عفونت را تشخیص داد و بر اساس آن آنتی‌بیوتیک برای بیمار تجویز کرد.

امروزه آنتی بیوتیک‌ها روز به روز گران‌تر می‌شوند. علاوه بر گرانی، کمیابی داروها و حتی سرم‌ها را هم به آن اضافه کنید. بیماری که به آنفلوآنزای نه خیلی خفیف، نه آنقدر شدید که درگیری ریوی ایجاد کرده باشد مبتلا شود، احتمالا تب بر، مسکن، آنتی بیوتیک (به طور مثال آزیترومایسین) و شربت سرفه (مثلا آلرگارد) برای او تجویز می‌شود.

همین نسخه معمولی نزدیک به 500 هزار تومان آب می‌خورد. حالا اگر کار به بستری در بیمارستان بکشد هزینه‌ها بسیار بیشتر می شوند. احتمال مرگ در ابتلا به آنفلوآنزا کمتر از کروناست اما باز هم افرادی در اثر این بیماری فوت می‌کنند؛ مخصوصا اگر ریه‌ها هم درگیر شوند. به گفته دکتر خسرونیا کودکان، افراد مبتلا به دیابت، سرطان، بیماری‌های ریوی و دیگر بیماری‌های مزمن بیشتر در معرض خطر مرگ بر اثر این بیماری قرار دارند.

کدخبر: ۴۸۴۴۶۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر