کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۸۲۹۴
تاریخ خبر:

آقای نوروزی و باز هم اظهارات عجیب

صحبت‌های عضو کمیسیون قضایی مجلس درباره سقوط هواپیمای اوکراینی تکذیب شد. انتشار صحبت‌های حجت‌الاسلام حسن نوروزی، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، بازتاب‌های گسترده و غیرقابل کنترلی داشته است. او در گفت‌وگو با روزنامه همدلی، ادعاهای عجیبی درباره سقوط هواپیمای اوکراینی و دلایل آن مطرح کرد که با واکنش کاربران شبکه‌های ‌اجتماعی رو به رو شد. روز گذشته نیز رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح اعلام کرد ادعاهای حسن نوروزی خلاف حقیقت است و علیه او اعلام جرم خواهد شد. این اتفاقات را مرور می‌کنیم.

*** آقای نوروزی چه گفته بود؟
* یک: اساسا نوع پرواز این هواپیما مشکوک بوده است. این هواپیما از کنترل برج مراقبت و مراکز ما خارج شده بود. به نظر می‌رسد این هواپیما تحت کنترل آمریکا قرار گرفته بود. در واقع این هواپیما از مسیر حرکت اصلی خود خارج شده و مسیر حرکت آن به جای اوکراین به سوی تهران، تغییر پیدا کرده بود. بنابراین نوع حرکت این هواپیما بسیار مشکوک بوده است. این هواپیما پس از اوج‌گیری از فرودگاه امام، می‌بایست روی ارتفاع ۳۲۰۰۰ قرار می‌گرفت و ادامه مسیر می‌داد، در حالی که این هواپیما روی ارتفاع ۸۰۰۰پایی قرار داشت. همانطور که گفته شد به نظر می‌رسد که هواپیما از کنترل ما خارج بود. بنابراین با توجه به این شواهد، بازداشت کردن افراد در این زمینه بی معناست.

* دو: این هواپیما یک هفته قبل از آن در اسرائیل بوده و به نظر می‌رسد دستکاری شده. برای این هواپیما اهداف خاصی در ایران تعیین شده بود و به نظر من، نیروهای نظامی در این زمینه وظیفه خود را به خوبی انجام داده‌‌اند. این هواپیما باید به سمت غرب حرکت می‌کرده اما مسیر آن به سمت شمال تغییر پیدا کرده و در حقیقت این هواپیما زاویه اصلی مسیر خود را تغییر داده و همچنین در ارتفاع پایین، ادامه مسیر داده است. بنابراین در خارج از برنامه پروازی خود قرار داشته است.

سه: از آنجا که کنترل این هواپیما از دسترس ما خارج شده بود و توسط کشورهای دیگر در حال هدایت بوده است، لذا نیروهای نظامی ما وظیفه خود را به خوبی انجام داده‌‌اند، هر چند به هر حال در این حادثه، قربانی هم داشته‌ایم. این هواپیما باید فاصله خود را از سطح دریا بالا می‌برده، در صورتی که نسبت به آن در موقعیت پایینی قرار داشته است. بنابراین در این زمینه مواخذه و بازداشتی وجود نخواهد داشت.

*** واکنش‌ها به این اظهار نظر
* یک: پس از انتشار این گزارش، در ابتدا روزنامه همدلی نوشت: «یک منبع آگاه در تماس با روزنامه همدلی اظهارات این نماینده مجلس شورای اسلامی را نادرست خواند. این مقام مطلع ضمن تکذیب صحبت‌های این نماینده گفت: بعد از اعلام جزئیات حادثه شلیک به هواپیمای اوکراینی همانطور که پیش از این هم اعلام شده چند نفر بازداشت شده‌اند و برای این افراد پرونده قضایی تشکیل شده است. از همان ابتدای اعلام این حادثه قوه قضاییه وارد عمل شده و در حال بررسی پرونده است. اکنون نیز پرونده این افراد در حال طی کردن روال اداری خود است و تحقیقات در این باره همچنان ادامه دارد. این مقام تاکید کرد بهتر است در این باره مراجع ذی‌صلاح اطلاع‌رسانی و افراد از بیان نظرات شخصی خود خودداری کنند.»

* دو: خبرگزاری فارس نوشت: «حجت الاسلام بهرامی رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح در پی مصاحبه حسن نوروزی نماینده مجلس شورای اسلامی با روزنامه همدلی در هفدهم فروردین و بیان اظهاراتی عجیب و غیرمستند و خلاف واقع از سوی ایشان از جمله «در پرونده شلیک به هواپیمای اوکراینی مواخذه و بازداشتی وجود نخواهد داشت و کسی بازداشت نشده است…»، توضیحاتی ارائه کرد.

حجت‌الاسلام بهرامی با اشاره به اینکه مفاد مصاحبه خبری صورت گرفته برخلاف حقیقت و مستندات موجود است، اظهار داشت: در پرونده قضایی تشکیل شده تحقیقات گسترده‌ای به عمل آمده و از مسئولان و افراد دخیل در موضوع نیز تحقیق شده و تاکنون افرادی به عنوان متهم احضار و یک نفر کماکان در بازداشت به سر می‌برد. این مصاحبه، برداشت شخصی ایشان و بدون اطلاع از کم و کیف قضیه بوده است و اینگونه اظهارات علاوه بر اخلال در تحقیقات قضایی، موجبات تشویق اذهان عمومی را فراهم می‌کند. رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح تصریح کرد: از این رو علیه نامبرده در مراجع قضایی ذی‌صلاح تحت عنوان نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی اعلام جرم شده است و پیگیری لازم به عمل خواهد آمد.»

کدخبر: ۳۱۸۲۹۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر