کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۹۵۳۵
تاریخ خبر:

آشنایی با ‌تی‌تاریک؛ نوشیدنی ملی مالزی

روزنامه هفت صبح، نگین توکلی‌ | با طرز تهیه «تی تاریک»، نوشیدنی ملی مالزی و مشهور به کاپوچینوی آسیایی آشنا شوید که با تکنیکی مخصوص با شیر غلیظ شده، چای سیاه و شکر درست می‌شود.
«تی تاریک» یا «ته تاریک»، یک نوشیدنی منحصربه‌فرد مالزیایی متشکل از چای و شیر است که عموما در رستوران‌ها، غرفه‌های غذای خیابانی و کافی شاپ‌های سنتی «کوپی تیام» در کشورهای جنوب شرقی آسیا مانند مالزی، اندونزی و سنگاپور سرو می‌شود. نام این نوشیدنی از فرآیند کشیده شدن چای در حین ریختن آن در لیوان و تکنیک مخصوص آماده‌سازی نوشیدنی گرفته شده است.

«تی تاریک» یا «چای کشیده» با چای سیاه دم کشیده غلیظ و شیر تغلیظ شده درست می‌شود و به‌عنوان نوشیدنی ملی مالزی، نام‌گذاری شده است. برای تهیه این نوشیدنی لذیذ، ترکیب چای و شیر، چند بار با فاصله از یک لیوان یا پارچ در یک لیوان یا پارچ دیگر ریخته می‌شود تا یک بافت کف‌آلود روی چای درست شود.

این تکنیک سبب می‌شود تا طعم شیر و چای به‌خوبی به خورد هم برود و بافتی نرم و خامه‌ای ایجاد شود. «تی تاریک»، معمولا در لیوان‌های شیشه‌ای سرو می‌شود تا ظاهر زیبا و شکوه آن به نمایش گذاشته شود. این نوشیدنی در فصول سرد سال به‌صورت گرم و در روزهای گرم، همراه با تکه‌های یخ و به‌صورت سرد سرو می‌شود.

«تی تاریک» را می‌توان برای صبحانه یا عصرانه در کنار انواع نان یا شیرینی سرو کرد. طرز تهیه این نوشیدنی مخصوص مالزیایی بسیار ساده است و شما می‌توانید آماده‌سازی آن را تبدیل به تفریحی برای گرد هم جمع کردن اعضای خانواده به‌خصوص بچه‌ها کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با طرز تهیه سنتی و مدرن «تی تاریک»، تاریخچه و انواع آن آشنا کنیم تا با آماده‌سازی آن در منزل، گشت‌وگذاری در بازارهای شلوغ و پرهمهمه مالزی و کشورهای جنوب شرق آسیا برای خود ترتیب دهید.

منشا «تی تاریک» را می‌توان در مهاجران مسلمان هندی در شبه جزیره مالایا در جنوب شرقی آسیا جست‌وجو کرد؛ مهاجرانی که پس از جنگ جهانی دوم برای خدمت به کارگران در ورودی مزارع کائوچو، دکه‌های نوشیدنی برپا کردند. «تی تاریک» از زمان استعمار، یکی از نوشیدنی‌های محبوب اقوام هندی مالزیایی در مالایای بریتانیا و سنگاپور بوده است. این نوشیدنی به‌طور سنتی همراه با نان گرد «روتی کانای»، یکی از صبحانه‌های محبوب مالزیایی سرو می‌شود.

تکنیک آماده‌سازی نوشیدنی «تی تاریک»، در واقع یک نمایش جذاب برای محلی‌ها و گردشگران است. برای آماده‌سازی این چای مخصوص، فردی به نام استاد تی تاریک ساز، آن‌قدر آن را با فاصله از روی سر مشتریان از یک پارچ به پارچ دیگر می‌ریزد و به اصطلاح چای را می‌کشد تا حسابی کف کند. یک لیوان «تی تاریک» خوب، حدود یک چهارم کف دارد و کیفیت آن کاملا بسته به مهارت فردی است که آن را درست می‌کند.

در کشور مالزی، استادان تی تاریک ساز در رویدادهایی خاص گرد هم جمع می‌شوند و نمایش‌ها و مسابقه‌هایی برای درست کردن نوشیدنی «تی تاریک» و به رخ کشیدن مهارت‌هایشان برگزار می‌کنند. نوشیدنی «تی‌تاریک» به‌همراه غذای «ناسی لمک»به‌عنوان بخشی از میراث غذا و نوشیدنی مالزی توسط دولت مالزی شناخته شده است.

کدخبر: ۳۶۹۵۳۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر