کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۶۵۶۲
تاریخ خبر:

کمبودهای عجیب برای پیشگیری از فاجعه زلزله

دوازده نکته از مصاحبه فارس با محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران، درباره وقوع زلزله در پایتخت را بخوانید که اطلاعات جالبی در آن است.

* گسل‌های تهران و اطراف آن فعال هستند. حدود ۱۷ میلیون نفر جمعیت در منطقه‌ای با گسل‌های فعال حضور دارند.

* در سال‌های اخیر حدود ۴.۵ میلیون نفر اطراف تهران ساکن شده اند که اکثرا مهاجر هستند .

* معمولا در زلزله‌های بزرگ نکته‌ای که وجود دارد این بوده که ۸ ساعت طول می‌کشد که کمک‌رسانی به صورت سازمان‌یافته انجام شود لذا در اولین ساعات و حتی تا یکی دو روز پس از زلزله نقش مردم در کاهش تلفات و آسیب‌ها بسیار حائز اهمیت است.

* خانواده‌ها باید کیف اضطراری داشته باشند و موارد ضروری را در این کیف لحاظ کنند تا امکانات سازمانی در زمان حادثه به داد آنها برسد. غذاهای فاسدنشدنی، اسناد هویتی، جعبه کمک‌های اولیه، رادیو، آب از جمله مواردی است که باید در کیف اضطراری در نظر گرفته شود و حتی یک چادر اسکان کوچک هم اگر دم دست باشد می‌تواند در زمان حادثه مؤثر واقع شود.

* در سال ۹۶ که زلزله تهران را لرزاند ۷ ماه این مسئله بیشتر مدنظر بود ولی به تدریج از میزان آن کاسته شد. علاوه بر تمرین این دستورالعمل‌ها باید مردم به نوعی امدادگر زلزله باشند و این موضوع را آموزش ببینند. تا در ۷۲ ساعت اولیه پس از وقوع زمین‌لرزه بتوانند اقدامات مؤثر را برای نجات خود و خانواده‌هایشان انجام دهند.

* ۱۵ هزار هکتار بافت فرسوده از دماوند تا هشتگرد وجود دارد که حتی برخی معتقدند که این بافت فرسوده حتی به ۱۷ هزار هکتار هم می‌رسد این در حالی است که سالانه تنها ۴۰۰ تا ۵۰۰ هکتار از این بافت فرسوده تغییر وضعیت در آن و به نوعی اصلاح بافت برایش صورت می‌گیرد .

* آب تهران همچنان دچار مشکل است هر محله باید یک مخزن آب قابل استفاده تا ۷۲ ساعت پس از حادثه را داشته باشد لذا ایجاد شبکه‌های اضطراری در حوزه‌های مختلف از جمله برق، مخابرات و آب ضروری است.

* در بسیاری از کشورهای دنیا جایگزین کردن برق به جای گاز مورد توجه قرار گرفته است حادثه پلاسکو به دلیل حریق ایجاد شد و آواربرداری آن بیش از ۱۰ روز به طول انجامید که اگر در سیستم این ساختمان به جای گاز از برق استفاده می‌شد وضعیت این چنین نبود لذا زیرساخت‌ها باید تغییر آن مدنظر باشد.

* بحران در تهران اگر بالای ۳۰۰ کشته داشته باشد مسئولیت آن در اختیار شهرداری نیست و ستاد بحران کشور و وزارت کشور وارد عمل می‌شود.

* کمبود دستگاه لرزه‌نگاری در تهران داریم. تنها اطراف استانبول ۳۰۰ تا ۴۰۰ دستگاه لرزه‌نگاری وجود دارد ولی در کل کشور پیش از این فقط ۱۰۰ دستگاه لرزه‌نگار وجود داشت که اکنون به ۱۴۰ مورد رسیده در حالی که حداقل به ۵۰۰ مورد از این دستگاه‌ها نیاز داریم.

* در پایتخت تنها ۱۰۳ سوله مدیریت بحران در ۱۳۱ ایستگاه آتش‌نشانی وجود دارد در حالی که برای هر محله حداقل یک سوله و یک ایستگاه آتش‌نشانی نیاز است. تهران حدود ۳۵۰ محله دارد .

* برخی معتقدند که پایتخت را باید جایی غیر از تهران در نظر گرفت ولی باید توجه داشت که این موضوع می‌تواند هزینه چندین برابر اعتبار مورد نیاز جهت افزایش تاب‌آوری پایتخت مقابل زمین‌لرزه و زیرساخت‌های آن را داشته باشد.

کدخبر: ۳۲۶۵۶۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر