کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۲۱۴۱۶
تاریخ خبر:

مصائب وقت گرفتن از سفارت آلمان و ماجرای ویزامتریک

روزنامه هفت صبح| «ویزامتریک»؛ این نام به کابوس این شب و روزهای ایرانیانی تبدیل شده که می‌خواهند به آلمان بروند. دانشجویانی که نگران سررسیدن وقت ثبت‌نام در دانشگاه هستند و هنوز نتوانستند وقتی از سفارت بگیرند تا مدارک خود را به تایید برسانند، بیمارانی که هر روز و شب درد می‌کشند ولی نمی‌توانند وقتی برای درمان خود در این کشور، که خود را رهبر اروپا می‌داند، به دست بیاورند، تاجرانی که فرصت حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی را از دست می‌دهند و حتی ایرانیان آلمان که نمی‌توانند وقتی برای پدر و مادر خود بگیرند تا به این کشور سفر و دیداری تازه کنند.

ویزامتریک در واقع نام یک شرکت بین‌المللی است که در ترکیه ثبت شده است. دو شرکت ترک و اماراتی با شراکت هم این شرکت ویزا‌متریک را تاسیس کردند. البته این دو شرکت را شهروندان ایتالیایی و استرالیایی اداره می‌کنند. ویزا‌متریک در 16 کشور فعالیت دارد. در ایران شرکتی به نام رهیاب گذر آرتا، نماینده ویزامتریک است. به مدیرعاملی یک شهروند ترک.

شریک ایرانی این شرکت، فردی به نام حسن جلال‌پور است که تاجر بین ایران و ترکیه است و به طور عمده در زمینه مصالح ساختمانی و ساخت و ساز فعالیت دارد. هر کسی که بخواهد ویزایی از سفارت آلمان در تهران بگیرد باید از این شرکت وقت بگیرد. این شرکت البته وقت‌های دیگری مثل وقت تصدیق مدارک با اصل آن‌ها را نیز می‌دهد.

اما این شرکت موفق نشده کارش را به درستی انجام دهد. وبسایتش مشکل دارد و تقریبا هر بار که وقت‌ها باز می‌شود، دست کم در یکی از مراحل پنجگانه گرفتن وقت، به اصطلاح داون می‌شود. از آن طرف، ممکن است در همان ابتدا، کد امنیتی که به اصطلاح برای عدم ورود ربات‌ها در نظر گرفته شده برای شما لود نشود یا در آخر ممکن است همه مراحل را بروید و تقویمی وجود نداشته باشد که وقت بگیرید.

همه این‌ها در حالی است که از گوشه و کنار این شایعه شنیده شده که حالا دیگر اصلا از خارج از ایران، امکان دسترسی به سایت وجود ندارد. یعنی ویزامتریک به جای حل مشکل حالا یک مشکل جدید هم برای ایرانیان خارج از کشور ایجاد کرده است. برخی معتقدند که این مشکلات عمدی است و می‌توان جلوی آن را گرفت.

شایعه است که سایت به طور عامدانه به افراد سرویس نمی‌دهد تا مجبور شوند وقت سفارت آلمان را در بازار آزاد به قيمت بین 7 تا 12 میلیون تومان بگیرند. می‌گویند که دلال‌‌ها (که البته سفارت و ویزامتریک می‌گویند ارتباطی با آن‌ها ندارند) کار غیرقانونی می‌کنند ولی وقتی چاره‌ای نباشد، برخی هم به این دلال‌ها پناه می‌برند.

برخی به راه‌کارهای عجیب‌تری هم پناه بردند. مثلا گروه‌ها یا کانال‌ها یا ربات‌هایی در تلگرام درست شده که به محض باز شدن وبسایت، به شما اطلاع می‌دهد ولی برخی از همین خدمات ظاهرا نوع دوستانه توسط همان دلال‌ها درست شده و اطلاعات غلط به متقاضیان ویزا می‌دهد. از این روست که برخی با هم گروه‌های دوستی سه یا چهار نفره درست کردند و هر 5 دقیقه یک بار به صورت شیفتی سایت ویزامتریک را چک می‌کنند که ببینند آیا واقعا سایت باز شده یا نه.

بعضی‌ها البته می‌گویند ماجرا به ویزامتریک مربوط نیست و سفارت وقت‌ها را محدود کرده است. سفارت آلمان طبق آمار اتحادیه اروپا در سال 2021، 25 هزار درخواست ویزای شنگن از ایرانی‌ها گرفته و به حدود 16 هزار مورد آن پاسخ مثبت داده است. از آن طرف بیش از 200 هزار ایرانی هم در آلمان زندگی می‌کنند و ممکن است این افراد هم کاری با سفارت داشته باشند ولی در حال حاضر سفارت به هیچ وجه پاسخگو نیست و حتی نمی‌گوید که با محدودیت منابع روبه‌رو است.

ما سه روز پیش با سفارت تماس گرفتیم و همه این مشکلات را با بخش مطبوعاتی آن مطرح کردیم ولی پاسخی دریافت نکردیم.
حالا از دیروز نامه‌ای در توئیتر دست به دست می‌چرخد(و در برخی سایت های خبری هم منتشر شده ) تا به دست سفیر آلمان برسد که محتوای آن اعتراض به ویزامتریک است. در بخشی از این نامه آمده:

«از هفته آخر ماه مارچ 2023 وبسایت وقت دهی یک تا دو دقیقه پس از اعلام عمومی باز شدن وقت‌های جدید، برای چندین ساعت از دسترس خارج می‌گردد. این در حالی است که تا یک هفته قبل از آن، مشکلی به لحاظ دسترسی وجود نداشته است. هر بار پس از بازگشت سایت به حالت عادی، وقتی برای رزرو کردن وجود ندارد.

وبسایت از ماه مارچ سال 2022 تاکنون به طور مداوم و تقریبا هر ماه در حال تغییرات غیر کارشناسی، سعی و خطا و بدون مطالعه دقیق بوده و هر بار این تغییرات باعث کندتر شدن و پیچیده‌تر شدن روند اخذ وقت برای کاربران عادی و سهولت اخذ وقت، فقط برای دلالانی گردیده که امکان صرف هزینه، جهت به کارگیری نیروهای متخصص IT را دارند.

شواهدی دال بر مخفی کردن وقت‌ها از اکتبر 2022 تا ژانویه 2023 در قسمتی کم بازدید از سایت موجود می‌باشد. این وقت‌ها برای کاربران عادی غیر قابل دسترس بوده‌اند. به لحاظ فنی، فقط شخص و یا اشخاصی که دسترسی کامل بر روی سرور و بانک اطلاعاتی سایت را داشته باشند امکان قرار دادن این وقت‌ها را بر روی سایت دارند.

لازم به ذکر است که این وقت‌ها ظرف چند روز از روی سایت ناپدید می‌شدند.در کنار این اشکالات با صرف وقتی بالغ بر هفته‌ها و حتی ماه‌ها، امکان گرفتن وقت عملا ممکن نیست ولی افراد مشکوک و بعضا حتی آژانس‌های مسافرتی و بیمه، همین وقت‌ها را بین سیصد تا پانصد یورو در ایران و حتی آلمان با دریافت بازه تاریخ و گاها ساعت دلخواه متقاضیان به فروش می‌رسانند.»

کدخبر: ۵۲۱۴۱۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر