کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۰۰۲۰۹
تاریخ خبر:

عرضه آریا با موتور میتسوبیشی

روزنامه هفت صبح| گروه خودروسازی سایپا می‌خواهد تا در سال ۱۴۰۲، آریا را با پیشرانه‌ای متفاوت نسبت به محصولات فعلی خود به بازار عرضه کند. گفته می‌شود که پیشرانه سایپا آریا وارداتی است و از همان ابتدا این خودرو با جعبه دنده اتوماتیک عرضه خواهد شد. آریا به قدری خودروی مهمی برای سایپا محسوب می‌شود که تصمیم گرفته تمام عیب‌های آن را قبل از عرضه از میان ببرد و حتی اگر دو سال از زمان رونمایی آن بگذرد!

یعنی تا قوای محرکه مناسب برای این خودرو به دست نیاید سایپا حاضر نیست این اتومبیل را به خط تولید ببرد و در واقع معایبش را بعد از عرضه رفع کند که این هم موضوع خوب و مهمی است. بیش از دو سال از رونمایی رسمی سایپا آریا می‌گذرد. خودرویی که نخستین بار همزمان با خروج پراید از خط تولید سایپا به نمایش درآمد و حالا با گذشت این مدت هنوز به خیابان‌ها نرسیده است.

سایپا آریا که در ابتدا با نام SP100 کراس کانتری به نمایش در آمده بود، یک خودروی هاچ‌بک کراس بر پایه مگاپلتفرم گروه سایپا و دومین محصول سایپا بر پایه این پلتفرم است. اهمیت این خودرو برای سایپا به اندازه‌ای است که تولید آن را تا تامین قوای محرکه مناسب و رفع ایرادات احتمالی به تعویق انداخته است.

حالا جزئیات تازه‌ای از سایپا آریا به دست ما رسیده که نشان می‌دهد هنوز یک سال دیگر برای عرضه این خودرو به بازار باید منتظر ماند. سایپا قصد دارد آریا را در تاریخ پانزدهم بهمن ماه سال 1402 به بازار عرضه کند و برای این خودرو ویژگی‌های جدیدی در نظر گرفته است.

پیشرانه سایپا آریا
سایپا آریا قرار است تا با یک پیشرانه وارداتی دو لیتری به بازار عرضه شود. این پیشرانه مهندسی میتسوبیشی را دارد و نمونه ارتقا یافته سری ۴G94 میتسوبیشی است که در بازار چین توسط کمپانی DAE تولید می‌شود و ۴J20V نام دارد. این پیشرانه ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ تنفس طبیعی، به فناوری زمان بندی متغیر سوپاپ‌ها مجهز بوده و در نسخه MPi قدرت حدود ۱۴۴ اسب بخار را با گشتاور ۱۸۸ نیوتن متر تولید می‌کند.

اما گویا سایپا نسخه GDi و ارتقا یافته پیشرانه 0V2j4 را انتخاب کرده است که ۱۵۰ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۲۰۴ نیوتن متر تولید می‌کند. محمدعلی تیموری، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا به اتومبیل فارسی اعلام کرد:«برای سایپا آریا یک موتور 2 لیتری TGDI در نظر گرفته شده است. این پیشرانه که به روزترین نسخه از موتورهای میتسوبیشی است، در ابتدا به صورت کامل خریداری و به ایران وارد می‌شود و در آینده برنامه تولید آن در ایران آغاز می‌شود.»

جعبه دنده سایپا آریا
آریا قرار است تا از همان ابتدا با جعبه دنده اتوماتیک وارد خط تولید شود. این خودرو جعبه دنده اتوماتیکی با ساختار AT دارد و شش سرعته خواهد بود. گفته می‌شود که جعبه دنده ۶AT این کراس اوور ملی هم مانند پیشرانه از کمپانی DAE تامین می‌شود. سیستم انتقال قدرت سایپا آریا، توان به چرخ‌های جلوی این خودرو می‌رساند.

امکانات احتمالی سایپا آریا
سایپا آریا احتمالا با امکاناتی مانند سیستم تهویه اتوماتیک، تریم داخلی چرمی، فرمان برقی، سانروف، مالتی‌مدیا و نمایشگر لمسی، رهیاب ماهواره‌ای، دوربین عقب و سنسور پارک عقب، سنسور نور، چراغ روشنایی روز، سنسور پایش باد تایرها، رینگ آلیاژ آلومینیومی، دو کیسه هوا، سیستم‌های کمکی ABS، EBD و BAS، استارت دکمه‌ای، آینه برقی و سامانه استارت و ورود بدون کلید مجهز خواهد شد.

با وجود این ویژگی‌های جدید، باید گفت سایپا با فاصله بیش از سه ساله‌ای که از رونمایی تا عرضه کراس اوور آریا ایجاد شد، زمان طلایی ورود این خودرو به بازار را از دست داده است. وقفه‌ای که هرچند احتمالا به زعم سایپایی‌ها گریزناپذیر بوده، اما می‌توانست جای پای سایپا آریا را به عنوان تک محصول در این بخش از بازار محکم کند؛ آن هم زمانی که خبری از تولید برلیانس کراس و رنو ساندرو استپ‌وی نبود.اما به هرحال باید منتظر ماند و دید خودرویی که برایش زمان و امکانات زیادی صرف شده چگونه جای خود را در بازار پیدا خواهد کرد.

کدخبر: ۵۰۰۲۰۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر