کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۴۴۵۳
تاریخ خبر:

جشن تولد ۵۷‌سالگی اسب پونی آمریکایی

روزنامه هفت صبح، گروه خودرو | ۲۲ هزار دستگاه فروش در روز اول عرضه رویداد مبارکی است که برای کمتر خودرویی رخ می‌دهد اما اینکه خودرویی بتواند پس از گذشت ۵۷ سال از زمان اولین حضورش کماکان جزو محبوب‌ترین‌های صنعت خودرو باشد و رکورد بشکند یک استثناست و این فورد موستانگ است که توانسته خود را به عنوان این استثنا به ثبت برساند؛ خودرویی که به اسب پونی آمریکایی شهرت دارد و هم‌اکنون نسل ششم آن در بازارهای جهانی به فروش می‌رسد.

طبق تحقیقاتی که توسط موسسه اچ.آی.اس مارکت انجام شده، فورد موستانگ با ثبت آمار فروش ۸۰ هزار دستگاهی در سال ۲۰۲۰ توانست برای دومین سال پرفروش‌ترین خودرو در سگمنت اسپرت باشد. گفتنی است که فوردی‌ها در آگوست سال ۲۰۱۹ جشن فروش ۱۰ میلیون دستگاه موستانگ را هم گرفتند اما این خودرو چه تحولاتی را پشت سر گذاشته تا به این جایگاه رسیده؟

*** نسل اول (۱۹۶۴ تا ۱۹۷۳)
اولین موستانگ دستپخت جان نجار و فیلیپ کلارک طراحان آمریکایی خودرو بود که در سال ۱۹۶۱ مدل ابتدایی‌اش تولید شد. گویا نجار علاقه بسیاری به هواپیماهای جنگنده‌ موستانگ داشته و از این رو این نام را برای خودرویی که طراحی کرده برگزیده است. فورد موستانگ به‌طور رسمی توسط هنری فورد دوم در نمایشگاه جهانی در فلاشینگ مدوز نیویورک، در ۱۷ آوریل ۱۹۶۲ رونمایی شد. نسل اول فورد که در بین سال‌های ۱۹۶۴ تا ۱۹۷۳ روی خط تولید فورد قرار داشت، با کد T5 ظرف ۱۸ ماه به خط تولید رسید. یک خودرو دو نفره روباز که از یک موتور چهار سیلندر خورجینی آلمانی فورد تانوس بهره می‌برد و در ظاهر بسیار شبیه پونتیاک فیه‌رو بود.

*** نسل دوم (۱۹۷۴ تا ۱۹۷۸)
نسل دوم موستانگ در دورانی تولید شد که آمریکا با بحران انرژی دست و پنجه نرم می‌کرد و خریداران هم روی به خودروهای کم‌مصرف‌تر و با استهلاک پایین‌تر مثل تویوتا سلیکا و تویوتا کارینا آورده بودند. موستانگ نسل دومی قربانی تبانی مشترک ژاپنی‌ها و فورد شد؛ فوردی که در نسل دوم نه یک ماسل‌کار حرفه‌ای که خودرویی معمولی شبیه پینتو را به بازار عرضه کرد.

*** نسل سوم (۱۹۷۹ تا ۱۹۹۳)
موستانگ نسل سوم به روباه مشهور است. این خودرو که بر اساس پلتفرم فاکس فورد روی خط تولید رفت یکی از نمادهای دهه ۱۹۸۰ آمریکا هم هست. با پیشرانه پنج لیتری هشت سیلندر، موستانگ می‌توانست ۲۴۰ اسب بخار تولید کند که بیشترین میزان از زمان اولین موستانگ بود.

*** نسل چهارم (۱۹۹۴ تا ۲۰۰۴)
با انتشار عکس‌هایی از مدل موستانگ ۱۹۹۰ که از طراحی مدرن و کاملاً متمایزی بهره می‌برد این تصور به وجود آمد که فورد در نسل چهارم موستانگ برنامه دارد تا آن را کاملاً متحول کند. اگرچه این انتظار به صورت کامل محقق نشد اما نسل چهارم در آخرین سال‌های حضورش توانست پیشرانه شگفت‌انگیز سوپرشارژری با قدرت ۳۹۰ اسب بخار را به زیر کاپوت این اسب وحشی بفرستد.

*** نسل پنجم (۲۰۰۵ تا ۲۰۱۴)
محال است از عاشقان موستانگ باشید و با این نسل خاطره نداشته باشید. در این دوره فورد سرانجام به رها کردن طراحی روباهی رضایت داد و نمایی اصیل را برای موستانگ تدارک دید. همچنین در این نسل بود که هیولای شلبی GT500 در سال ۲۰۰۷ متولد شد؛ قوی‌ترین خودروی فورد تا آن زمان که با موتور ۵٫۸ لیتری سوپرشارژر خود ۶۶۲ اسب بخار تولید می‌کرد.

*** نسل ششم (۲۰۱۵ تا امروز)
فورد در آخرین نسل از موستانگ برای آن یک سیستم تعلیق مستقل تدارک دیده و کابینی بزرگ‌تر و پرآپشن‌تر برایش در نظر گرفته است. بعید مدل پایه ۳۱۰ اسبی آن راضی‌تان نکند اما اگر قدرت بیشتری خواستید پیشرانه ۵ لیتری ۴۶۰ اسبی هم موجود است؛ اگرچه هنوز افسانه موستانگ به پایان نرسیده و روزی نیست که خبر تیونینگ‌های جدید از آن را نشنویم.

توضیحات

نسل اول (1964 تا 1973)

توضیحات

نسل دوم (1974 تا 1978)

توضیحات

نسل سوم (1979 تا 1993)

توضیحات

نسل چهارم (1994 تا 2004)

توضیحات

نسل پنجم (2005 تا 2014)

توضیحات

نسل ششم (2015 تا امروز)

کدخبر: ۳۸۴۴۵۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر