کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۹۱۹۶۰
تاریخ خبر:

‌تمام تغییراتی که در انتظار دارایی جدید ایلان ماسک است

روزنامه هفت صبح، امیر پایدار| توئيتر قرار است به‌زودی نسخه جدید پلتفرم خود به‌نام توئيتر ۲.۰ را ارائه کند و حالا جزئیات بیشتری درباره نسل جدید این شبکه اجتماعی منتشر شده که می‌تواند با وجود نویدبخش بودن تغییراتی اساسی از طرفی نگرانی‌های بسیاری را پیرامون آینده این وبسایت ایجاد کند. موضوعی که بعد از تصاحب توئيتر توسط ایلان ماسک، نگرانی‌های بسیاری درباره آن ایجاد شده.

اطلاعات به‌دست آمده نشان می‌دهد که توئيتر ۲.۰ در راستای عمل به وعده‌های ایلان ماسک در رابطه با محافظت از آزادی بیان در شبکه‌های اجتماعی عرضه خواهد شد. هدف توئيتر ۲.۰ ارائه ابزارها و قابلیت‌هایی خواهد بود تا کاربران با استفاده از آن‌ها بتوانند بدون هیچ‌ محدودیتی با یکدیگر گفت‌وگو کنند و آنچه دوست دارند ایجاد و به اشتراک بگذارند. توئيتر نه‌تنها به‌دنبال محافظت از آزادی بیان در توئيتر است بلکه‌ می‌خواهد به‌طور جدی جلوی کسانی که قوانین محتوای این پلتفرم را نقض می‌کنند بایستد.

به‌گفته توئيتر، تیم Trust and Safety این شرکت به‌منظور محافظت از سایر کاربران به اقدامات قبلی خود برای مقابله با محتواهای نفرت‌پراکن و آزاردهنده ادامه خواهد داد. توئيتر همچنین سعی خواهد کرد تا سیاست‌ها و پروسه‌های خود را مورد بازبینی قرار دهد تا روش‌های جدیدی برای مقابله با رفتارهای نامناسب برخی کاربران پیدا کند.

البته توئيتر برای انجام این کارها نیاز به درآمد کافی دارد و به همین خاطر بود که این شرکت اخیرا تمرکز خود را روی سرویس پولی توئيتر بلو ‌گذاشته تا از طریق آن بتواند کسب درآمد کند. توئيتر همچنین می‌گوید در آینده قابلیت‌های آزمایشی جدیدی را ارائه خواهد کرد که برخی از آن‌ها هم‌اکنون در حال تست هستند. این شرکت همچنین قصد دارد اهمیت ویژه‌ای به شفافیت بدهد و در این رابطه تعامل نزدیکی با کاربران داشته باشد.

توئيتر سعی خواهد کرد تا بازخوردهای کاربران خود را در مورد موضوعات مختلف بپرسد تا بتواند نظرات آن‌ها را لحاظ کند. توئيتر اخیراً نسخه جدید سرویس توئيتر بلو را به‌خاطر سوء‌استفاده برخی کاربران موقتا تعطیل کرد و هنوز مشخص نیست که این نسخه چه زمانی عرضه خواهد شد. این شرکت سال گذشته نیز قابلیت Fleetرا به‌خاطر برآورده نکردن انتظارات مدیران این شرکت تعطیل کرد. حالا باید ببینیم‌که توئيتر 2.0 چه قابلیت‌های جدیدی را ارائه خواهد کرد.

با وجود توضیحات ارائه شده اما تمامی شواهد نشان می‌دهد که توئيتر قصد دارد به چیزی فراتر از یک شبکه اجتماعی تبدیل شده و به خصوص در مقام رقابت با یوتوب قرار گیرد. ایلان ماسک در اولین جلسه خود با کارکنان توئيتر بعد از خرید این شرکت، آ‌ن‌ها را تشویق به جذب خالقان محتوای یوتیوب کرده است. او گفته که حاضر است ۱۰‌درصد پول بیشتری به این یوتیوبرها پرداخت کند تا آن‌ها ویدئوهای خود را در شبکه اجتماعی توئيتر پخش کنند.

به نظر می‌رسد ماسک به‌دنبال افزایش محتواهای ویدئویی توئيتر است تا از این طریق درآمد این شرکت را افزایش دهد. در حال حاضر اکثر یوتیوبرهایی که در توئيتر حساب کاربری دارند، فالوئرهای خود را به لینک‌هایی در یوتیوب، تیک‌تاک و سایر پلتفرم‌ها ارجاع می‌دهند. ماسک می‌گوید اگر خالقان محتوا بتوانند در ازای انتشار ویدئوهای خود در توئيتر مبلغ بیشتری نسبت به یوتیوب دریافت کنند مسلما ترغیب خواهند شد که فعالیت خود را توئيتر افزایش دهند؛

اما متاسفانه در حال حاضر چنین امکانی برای آن‌ها وجود دارد و آن‌ها مجبور هستند که از پلتفرم‌های دیگر استفاده کنند. در حال حاضر، کاربران توئيتر فقط می‌توانند ویدئوهایی به طول ۱۴۰ ثانیه منتشر کنند بنابراین اگر توئيتر بتواند طول ویدئوها را افزایش داده و همچنین زمینه پرداخت‌های آنلاین کاربران را فراهم کند شاید از این طریق بتواند خالقان محتوای ویدئویی یوتیوب را جذب خود کند. گفتنی است درآمد یوتیوب در سه ماهه سوم ۲۰۲۲ از راه تبلیغات بیش از ۷ میلیارد دلار شده است، در حالی‌که کل درآمد توئيتر در سه ماهه دوم امسال فقط 18/1 میلیارد دلار بود.

ماسک بعد از خرید توئيتر به‌دنبال کاهش هزینه‌های این شرکت و افزایش راه‌های درآمد است و به همین‌خاطر در جلسه خود با کارکنانش خواست که زمینه جذب خالقان محتوای یوتیوب را فراهم کنند. به نظر ماسک‌، اگر به این خالقان محتوا مبلغ بالاتری مثلا ۱۰‌درصد بیشتر از یوتیوب پیشنهاد شود مسلما آن‌ها ترجیح خواهند داد که به جای یوتیوب ویدئوهای خود را در توئيتر منتشر کنند.

در راستای تغییرات توئيتر، ساختار تیک‌های رسمی این شبکه اجتماعی نیز چندی پیش دچار تحولی اساسی شد. تا قبل از این، فقط یک تیک آبی وجود داشت اما ظاهرا دو تیک دیگر نیز به آن اضافه خواهد شد که تیک طلایی برای شرکت‌ها، تیک خاکستری برای دولت‌ها و تیک آبی برای سایر کاربران (سلبریتی یا عادی) خواهد بود.

ایلان ماسک همچنین با انتشار توئيتی گفته همه اکانت‌های وریفای شده، قبل از دریافت تیک‌های فوق، به‌طور دستی مورد بررسی قرار خواهند گرفت. گفتنی است که هزینه اشتراک توئيتر بلو ۸ دلار در ماه خواهد بود و کاربران با خرید اشتراک این سرویس به قابلیت‌های منحصربه‌فردی مثل دریافت تیک آبی، ویرایش توئيت‌ها و انتشار ویدئوهای طولانی دسترسی خواهند داشت. کسانی که هم‌اکنون تیک آبی دارند مجبور خواهند شد که مشترک این سرویس شوند.

هرچند صحبت‌های مطرح شده تاکنون بیشتر به بخش فنی و اقتصادی ماجرا نگاه داشتند اما مسئله‌ای که بیش از دیگر نکات مورد توجه قرار می‌گیرد، سیاست‌های کلانی است که از سوی ماسک اتخاذ می‌شوند. از بازگشت ترامپ گرفته تا حواشی ایجاد شده از سوی کانیه وست همگی نشان می‌دهند فعلا ماسک هم نمی‌داند دقیقا مشغول چه کاری است و به سرعت باید تیمی را مسئول مدیریت این شبکه اجتماعی کند.

شرح عکس: ماسک با توئيتر به رقابت یوتيوب می‌رود

کدخبر: ۴۹۱۹۶۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر