کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۱۹۰۰
تاریخ خبر:

سرنوشت دردناک روستای چوار

سرنوشت دردناک روستای چوار

در کمتر از دو سال شش کارگر پتروشیمی این روستا خودکشی کرده‌اند.

روزنامه هفت صبح، مهلا جوادپور| روستایی که با جنایت جنگنده‌های هوایی عراق و بمباران زمین فوتبال از آن یاد می‌شد، حالا نزدیک به دو سال است که با خبر خودکشی کارگرانش تیتر رسانه‌ها می‌شود. محمد منصوری، علی‌محمد کریمی، آرش تبرک، حیدر محسنی و حالا هم جواد نوروزی و مصطفی عباسی کارگرانی هستند که در فاصله کمتر از دو سال در روستای چوار دست به خودکشی زده‌اند. 

 

پنجشنبه سی‌ام آذرماه، دو کارگر پیمانکاری پتروشیمی چوار ایلام، داخل کارخانه خود را به دار آویختند. جواد نوروزی و مصطفی عباسی اکنون در آی‌سی‌یو هستند. کارگران این کارخانه درباره علت این اقدام آن‌ها گفته‌اند: مدیر کارخانه دست به یک اخراج دسته‌جمعی زده؛ به ۱۳ کارگر گفته‌اند دیگر به شما نیاز نداریم.

 

می‌گویند از یک ماه پیش در کارخانه صحبت از اخراج این ۱۳ کارگر بوده و پنجشنبه کار را نهایی کرده‌اند. همان پنجشنبه جواد و مصطفی، داخل کارخانه خود را دار می‌زنند. داخل کارخانه دار می‌زنند تا مدیران نگویند دلیل خودکشی‌شان، مشکلات خانوادگی بوده است. 

 

 به گفته آن‌ها این کارگران بین ۸ تا ۱۸ سال سابقه‌ کار دارند و حقوقشان بین ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان است. این 13 کارگر به مدت یک ماه به وزیر، نمایندگان مجلس، دادستان و استاندار ایلام نامه زده بودند تا اخراج صورت نگیرد اما صبح پنجشنبه به آن‌ها اعلام شد دیگر نیازی به آن‌ها ندارند. همان روز هم آقای نوروزی و عباسی خود را در کارخانه به دار آویختند. 

 

چند ماه پیش هم خبر خودکشی حیدر محسنی، دیگر کارگر اخراج شده‌ این کارخانه منتشر شد و روابط عمومی از تصمیم شورای تأمین برای جلوگیری از وقوع مجدد چنین حوادثی خبر داد: جابه‌جا کردن برخی از نیروهای حراست و ممنوع‌الورود کردن برخی از مدیران کارخانه. با این حال چهار ماه بعد می‌بینیم که این اتفاق دوباره تکرار شده است.

 

 آرش تبرک یکی دیگر از کارگران این کارخانه است که پنجم دی‌ماه سال گذشته با قرص برنج جان خود را گرفت. منابع کارگری در این پتروشیمی همان زمان به رسانه‌ها گفتند که دلیل خودکشی آرش ممنوع‌الورودی بوده و او را به کارخانه راه نمی‌دادند.

 

به گفته خواهر این مهندس جوان حتی علت ممنوع‌الورودی او به کارخانه اعلام نشده بود و با وجود پیگیری‌های فراوان دلیل این اخراج را هرگز نفهمید. با این حال روابط عمومی پتروشیمی چوار ایلام خودکشی او را بی‌ربط به ممنوع‌الورودی خواند و گفت مسئله شخصی بوده است. به گفته او ممنوع‌الورودی او به‌خاطر دعوا با یک فرد دیگر بوده و موقتا اجازه ورود به او داده نشده بود. 

 

در مرداد ماه سال گذشته هم دو کارگر با فاصله 24‌ساعت به‌نام‌های علی‌محمد کریمی و محمد منصوری به زندگی خود پایان دادند. این دو، کارگران روزمزد این پتروشیمی بودند و بعد از چندین سال فعالیت در این پتروشیمی اخراج شدند. برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که علی‌محمد کریمی با استفاده از اسلحه و محمد منصوری 32‌ساله با طناب دار جان خود را گرفته‌اند. 

 

جنایت جنگی وسط زمین فوتبال 
بهمن ماه سال 1365، یک مسابقه فوتبال میان دو تیم منتخب چوار و جوانان استان ایلام در حال برگزاری بود که پس از گذشت ده دقیقه از نیمه دوم ناگهان هواپیماهای عراق از راه رسیدند و زمین فوتبال را با همه بازیکنان و تماشاگرانش بمباران کردند.

 

یک جنایت جنگی بی‌سابقه در تاریخ ورزش جهان که باعث شد 10 بازیکن، سه کودک، یک داور و یک تماشاگر کشته و شش نفر زخمی شوند. در این روز خونین یونس تلوکی، مجتبی ناصری، علی نجات‌کرمی، علی عباسی، محمد کمالوندی، جهانگیر کاوه، عبدالرزاق مهدیه، سیدمحمد زارعی، حسین هزاوه (بازیکنان فوتبال از ۲ تیم ایلام و چوار)، حمیدرضا رضایتی (داور مسابقه)، مراد آذرخش، خلیل

 

سجاد و محمدجواد مظفری، امجد حیدری (تماشاگران مسابقه) به شهادت رسیدند و علی قیطاسی، رحمت محمود، الیاس گهرسودی، گل مرادفاضلی، فرمان فولادوند و سلمان کرد (بازیکنان فوتبال) مجروح و جانباز شدند. فیلم مستطیل قرمز به کارگردانی حسن و حسین صیدخانی در سال 95 با موضوعیت این رخداد ساخته شد و موفق شد برنده جشنواره فیلم میلان شود. 

 

کدخبر: ۵۵۱۹۰۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر