کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۷۱۵۰
تاریخ خبر:

بزرگ‌ترین مربیان معاصر

بزرگ‌ترین مربیان معاصر

درباره سیر و سلوک عارقانه گواردیولا، فرگوسن، آنچلوتی، کرویف، مورینیو، کلوپ و دیگران

هفت صبح| 1- پپ گواردیولا. سرمربی  53ساله اسپانیایی که در 16 سال گذشته تنها در سه باشگاه کار کرده. بارسلونا و بایرن مونیخ و منچستر سیتی. او سه بار قهرمان اروپا شده و 11 بار با تیم‌های مختلف قهرمان لیگ‌های حرفه‌ای شده است و کلی جام حذفی و سوپرکاپ و جام باشگاه‌های جهان. تاکتیک او به تیکی تاکا مشهور شده است اما این اشتباه است. تکیه تاکتیکی او بر بازپس‌گیری هرچه سریعتر توپ از حریف است و برای  این منظور روی تاکتیک‌های بسکتبال و واترپلو مطالعات عمیقی انجام داده. شیوه او تمرینات فشرده و تمرکز روی تاکتیک است.

 

2- الکس فرگوسن. کارنامه او در موفقیت‌های 26 ساله‌اش در منچستر یونایتد خلاصه می‌شود. روش او کنترل و مدیریت تیم به عنوان یک پروژه اصلی است. در خرید و فروش بازیکن‌ها و حتی تمرکز روی تفریحات و نامزدها و بی‌خوابی‌هایشان. او شخصیتی مثل جان وین در فیلم‌های وسترن دارد و یک منبع قابل توجه از انرژی و کاریزماست. او چهار بار به فینال باشگاه‌های اروپا رسید اما بدشانس بود که در دوبار آخر به بارسلونای گواردیولا و مسی برخورد کرد. و البته خوش شانس بود که در دوبار قهرمانی‌اش با یاری حوادث به جام رسید. آن کامبک دودقیقه‌ای در بازی با بایرن مونیخ و سر خوردن پای جان تری در فینال 2008 .

 

3- کارلو آنچلوتی. نزدیک‌ترین فرد به سبک فرگوسن. تاکتیک‌های او ساده و بر مبنای خلاقیت و آزادی بازیکنان باهوش و تکنیکی بنا می‌شود. با این حال مدیریت او بر ارکان تیمش و رابطه حسنه و پدرانه‌ای که با رختکن و ستارگان مشهورش برقرار می‌کند موجب شد تا رئال مادرید و تیم‌های دیگر زیر دست او مثل آث میلان و در دوره‌ای چلسی همیشه مدعی مهم‌ترین جام‌ها و قهرمانی‌ها باشند.

 

4- یوهان کرویف. هلندی محبوب و یکی از 5 بازیکن برتر تاریخ فوتبال وقتی به نیمکت بارسلونا رسید انقلاب بزرگی بر پا کرد و حمله با سه مهاجم و استفاده افراطی از وینگرها را دوباره در فوتبال جهان باب کرد. او با بارسلونا دوبار به فینال باشگاه‌های جهان رسید و یک بار هم قهرمان شد و ستارگان بزرگی مثل استویچکوف و روماریو را هدایت و راهنمایی کرد.

 

5-ژوزه مورینیو. بین سال‌های 2003 تا 2013 او احتمالا معروف‌ترین چهره دنیای فوتبال بود. در پورتو و  چلسی و اینتر میلان و رئال مادرید قهرمانی‌ها را درو می‌کرد و با خوی جنگندگی و مبارزه جویی خاصش از بزرگ‌ترین چالش‌ها به سلامت عبور کرد. ناکامی او در نیمه نهایی باشگاه‌های اروپا در سال 2013 در ضربات پنالتی مقابل بایرن مونیخ ضربه روحی شدیدی به او وارد کرد و پس ازآن مورینیو دیگر نتوانست در سطح اول فوتبال جهان بدرخشد.

 

6-یورگن کلوپ. این سرمربی آلمانی احتمالا جذاب‌ترین چهره‌ای است که در دنیای سرمربی‌های بزرگ ظهور کرده است. با یک حس طنز فوق‌العاده و تاکتیک‌های هجومی و تکیه بر سرعت تیمی سرگیجه‌آور. شیوه بازی او نیاز به آمادگی ذهنی و بدنی بازیکنان بزرگ دارد‌. او در دورتموند و در لیورپول موفقیت‌های بزرگی به دست آورد و خبر بد احتمال بازنشستگی او در تابستان امسال است.

 

7-زین‌الدین زیدان. او تنها دو فصل و نیم به عنوان سرمربی رئال مادرید ظاهر شد. این هافبک نابغه که به عنوان یکی از ده بازیکن برتر تاریخ فوتبال رده‌بندی می‌شود در همین دو فصل و نیم، ‌رئال مادرید را دوبار قهرمان لالیگا کرد و سه بار قهرمان اروپا تا آمار حیرت‌انگیزی را بر جای بگذارد.

 

8-آرسن ونگر. سرمربی فرانسوی و رقیب بزرگ فرگوسن و در دوره‌ای هم مورینیو، ‌پایه‌گذار آرسنال بزرگ و تماشایی بود که بین سال‌های 1997 تا 2003 بسیار درخشان ظاهر شد. تیمی با ستارگانی مثل برگکمپ و تی‌یری‌آنری و پاتریک ویرا. ترکیب ظرافت با قدرت بدنی.

 

9- مارچلو لیپی. استاد کهنه کار فوتبال ایتالیا که در همه تیم‌ها باعث موفقیت شده بود. او در سه فصل پیاپی با یوونتوس به فینال باشگاه‌های اروپا رسید و یک بار هم قهرمان شد و در سال 2006 ایتالیا را به قهرمانی جهان رساند.

 

10-یوپ هاینکس. فوروارد دهه هفتاد بورسیا مونشن گلادباخ در اواخر دهه نود یک رئال مادرید دوست داشتنی را قهرمان اروپا کرد. با بازیکنانی مثل ردوندو و هی‌یرو و رائول. او در سال‌های بعد به سرمربیگری بایرن مونیخ رسید و با کمک گرفتن از مجموعه‌ای بازیکن‌های با استعداد مثل شواین اشتایگر و فیلیپ لام و مولر و مانزوکیچ و نویر برای دومین بار قهرمان اروپا شد.

 

و با ادای احترام به: ‌لوییز انریکه‌، اونای امری،  دیتر فلیک، یواخیم لو، آنتونیو کونته، فرانک توخل، ماکسی آلگری، سیمئونه اینزاگی، ‌والری لوبانفسکی، لوییز فن خال، دیدیه دشام، ‌اتو ریهاگل و اسطوره‌های قدیمی مثل بیل شنکلی، ‌باب پیزلی و برایان کلاف.

 

کدخبر: ۵۵۷۱۵۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر