کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۷۰۵۱
تاریخ خبر:

ملاقات خانگی با آقای مربی

ملاقات خانگی با آقای مربی

مروری بر حال و هوای فیلم سینمایی «پرویزخان» که به زودی در قالب اکران آنلاین منتشر خواهد شد

هفت صبح| زنده‌یاد پرویز دهداری از مهاجمان مطرح تیم شاهین و نخستین سرمربی تیم پرسپولیس است که پایبندی‌اش به اخلاق در حافظه تاریخ باقی مانده. او در دو مقطع هدایت تیم ملی فوتبال ایران را برعهده داشت و اتفاقاتی خاص را تجربه کرد. با این حال نام دهداری برای نسل جدید آشنا نیست و فیلم «پرویزخان» ساخته علی ثقفی زمینه یک چهره مهم دیگر ورزش را فراهم کرد. این فیلم محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است که پس از کسب چند جایزه در جشنواره چهل و دوم فیلم فجر، نوروز امسال روانه پرده سینماها شد و حالا در قالب اکران آنلاین پلتفرم فیلم‌نت به دست علاقه‌مندان خواهد رسید.

 

 

مورد اول|بحران استعفا

 

یکی از اتفاقات مهم دوران مربیگری پرویز دهداری به ماجرای استعفای ۱۴ نفر از ستاره‌های تیم ملی در سال ۶۵ برمی‌گردد. این کودتا زمانی رخ داد که ایران در بازی‌های آسیایی ۱۹۸۵ سئول از رسیدن به چهار تیم برتر بازماند. بازیگران تیم ملی به این دلیل و نیز به‌خاطر سخت‌گیری دهداری استعفا دادند. هرچند برخی مثل مرحوم سیروس قایقران امضای خود را پس گرفتند. مشکل فقط همین نبود و کشور به دلیل جنگ تحمیلی و کمبود امکانات، شرایط وخیمی داشت. در چنین وضعیتی، انتظار زیادی است که فوتبال بخواهد صاحب امکانات ویژه باشد! دهداری اما نمی‌خواست تسلیم شود.

  

مورد دوم| تولد تیم جدید

 

پس از استعفای بازیکنان، پرویز دهداری در اقدامی جسورانه دست به کشف استعدادهای جدید می‌زند که نتیجه آن تولد نسلی جدید است که تا سال‌ها افتخارآفرینی کردند. مثل احمدرضا عابدزاده، جواد زرینچه، مهدی فنونی‌زاده، مجتبی محرمی، صمد مرفاوی و عباس سرخاب. دو سال بعد از ماجرای استعفا، تیم ملی ایران با هدایت پرویز دهداری عنوان قهرمانی در بازی‌های آسیایی را به‌دست‌ می‌آورد.

  

مورد سوم| از مستند به سینمایی

 

سازمان اوج ابتدا مستند «پرویزخان» به کارگردانی سجاد ترابی را آماده کرد که شامل گفت‌و‌گوهای مختلف درباره ابعاد زندگی حرفه‌ای دهداری است. بعد از آن سراغ نسخه سینمایی مرد اخلاق فوتبال رفت و سکان را به دست علی ثقفی سپرد.

 

این کارگردان گفته: « من علاوه بر فعالیت‌های زیادی که در عرصه تئاتر داشتم، در حوزه مستندسازی ورزشی فیلم‌های متعددی را ساختم. در واقع یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها و دلمشغولی‌های من مستندسازی ورزشی بود که همواره به اینگونه علاقه داشتم، دارم و خواهم داشت.

 

اتفاقاً همین علاقه‌مندی و دغدغه بود که همیشه مایل بودم در این حوزه شرایطی پیش بیاید که بتوانم در این ژانر فیلم بلند سینمایی بسازم.» فیلم سینمایی «پرویزخان» دربرگیرنده مقطع مهم زندگی حرفه‎ای زنده‌یاد دهداری پس از کودتای بازیکنان تیم ملی است. در این سیر، ویژگی‌های اخلاقی، ذکاوت فوتبالی، موقعیتش در ارکان مدیریت ورزشی و مسائلی از این دست بازخوانی می‌شود.

  

مورد چهارم|درخشش سعیدخان

 

یکی از چالش‌های مهم علی ثقفی، انتخاب بازیگری بوده تا بتواند برگردان دقیق شمایل دهداری باشد. او در فرآیند انتخاب به سعید پورصمیمی می‌رسد که بازیگری است قهار و کارکشته؛ با ده‌ها نقش ماندگار.

 

این بازیگر از همان سکانس ابتدایی کاری می‌کند که گویی این خود پرویز دهداری است که مقابل دوربین حاضر شده! منظور شباهت چهره نیست، بلکه حس و حالی است که بازیگر از شخصیت منتقل کرده.

 

ثقفی درباره انرژی و انگیزه پورصمیمی می‌گوید:« آقای پورصمیمی بسیار چابک و سرزنده هستند و حتی همه حرکات، از شکل راه رفتن تا توپ زدن، همگی را از پرویز دهداری وام گرفتند. مرحوم دهداری معمولا کنار زمین واکنش احساسی خاصی به گل زدن نشان نمی‌دادند و ما به تمام این جزئیات در فیلم دقت کردیم.»

  

مورد پنجم| هیاهوی رونمایی

 

«پرویزخان» ابتدا در جشنواره چهل و دوم فیلم فجر رونمایی شد و یکی از داغ‌ترین اکران‌های سینمای رسانه را رقم زد. مخاطبان بعد از پایان نمایش، ایستاده دست زدند و رسانه‌ها نقدهایی مثبت برایش نوشتند. در همان ایام و در بازه اکران نوروزی اما برخی یادداشت‌های غیر انتقادی هم منتشر شد که برخی روایت‌های فیلم را نادرست عنوان کردند. برخی فوتبالیست‌ها از جمله احمدرضا احمدزاده هم شاکی شدند.

 

کارگردان پیش‌تر گفته بود:«ما در فیلم بازیکن‌ یا شخص خاصی را در تیررس قرار ندادیم ولی بعضی ویژگی‌ها ‌در این کاراکترهای خیالی، واقعی است و بعضی‌ ویژگی‌ها هم واقعی نیست. ملاک ما بیشتر روایت تفکر آقای دهداری بود و دلیلی نمی‌دیدیم که خیلی وارد مسائل دیگر شویم.»

 

فیلم علاوه بر روایت بخشی از زندگی دهداری، یک اثر تاریخی هم هست. «پرویزخان» را می‌توان از منظر مختلف نقد کرد؛ به آن خرده گرفت و ... چون پای روایت واقعی از یک شخصیت در میان است. با این حال مخاطب عام بی‌توجه به چنین مسائلی، فیلم را می‌بیند و لذت می‌برد. چون «پرویزخان» قواعد ژانر ورزشی را به خوبی رعایت کرده است.

 

کدخبر: ۵۵۷۰۵۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر