کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۴۶۸۵
تاریخ خبر:

سال خوش ‌آقای طلیسچی

سال خوش ‌آقای طلیسچی

نگاهی به همه وقایع و اتفاقاتی‌‌که در یک سال‌گذشته نام این خواننده 38 ساله را به راس اخبار برد

روزنامه هفت صبح| طلیسچی در «بارون اومدو یادم داد»، طلیسچی در ریلزهای اینستاگرامی، طلیسچی در «پاقدم» و حالا در آخرین مورد طلیسچی و دو جایزه در جشن حافظ. دیشب در این مراسم قطعه «پاقدم» این خواننده پاپ جایزه بهترین تنظیم کننده و بهترین قطعه پاپ را دریافت کرد. این مراسم برنده‌های دیگری هم داشت اما مورد طلیسچی از این جهت جالب بود که تقریبا در دو سال گذشته نام او بیشتر از هر خواننده پاپ به راس اخبار رسیده. ماجرای این همه خبر درباره این خواننده 38 ساله چیست؟

 

  احتمالا اولین باری که نام علیرضا طلیسچی از دایره طرفدارانش خارج و شهرتش بیشتر شد به دو سال قبل برمی‌گردد. مرگ حمیدرضا روحی در ناآرامی‌ها‌ و اعتراض‌های سال 1400 عامل اصلی این اتفاق بود. درباره مرگ حمیدرضا دو روایت مختلف از سوی بدنه رسمی حاکمیت و از سوی معترض‌ها وجود داشت اما فارغ از این موضوع، ویدئوی معروفی از این پسر 19 ساله به جا مانده که خیلی با احساس و سرشار از ذوق روی یک موتور در حال خواندن ترانه قاف از طلیسچی است؛ آهنگی که بعد از آن به عنوان«بارون اومدو یادم داد» شهرت پیدا کرد. همین پیش‌آمد دردناک باعث شد که به شکل تصادفی اسم طلیسچی بیشتر از قبل در پلتفرم‌های داخلی و خارجی موسیقی جست و جو شود. 

 

 علیرضا طلیسچی اولین آلبوم خود را سال 1395 منتشر کرد که اگرچه آلبوم درجه دویی محسوب می‌شد اما با آن راه او به اجرا در سالن همایش برج میلاد باز شد. وقتی سابقه او را بررسی می‌کنیم به دو آلبوم به نام نارفیق می‌رسیم که قبل از همه این‌ها در دهه 80 پر شده. اینجا او یکی از خواننده‌های گروه علیرضا و حمیدرضا بود. فعالیت این گروه مربوط به سال‌های اوج کانال ماهواره‌ای ایران موزیک است که اتفاقا در یکی از برنامه‌های آن دعوت شدند و مصاحبه کردند. همکاری‌های او و دوستش حمیدرضا تا سال 1386 ادامه یافت.

 

طلیسچی ابتدا یکی دو موزیک ویدئو خود را در شبکه پی ام سی منتشر کرد اما بعد از این مسیر موسیقی مجاز را پیش برد. او سال 1395 اولین آلبوم خود را منتشر کرده و بعد از آن هر آهنگی که به بازار داد به صورت تک آهنگ بوده. نکته دیگر درباره این خواننده این است که ترانه بیشتر آهنگ‌هایش را خودش نوشته.  تنظیم 23 آهنگش را هم خودش انجام داده.

 

 به نظر می‌رسد که مهم‌ترین نکته در زندگی طلیسچی خوش شانس بودن اوست. سال 1399 مهدی قائدی، بازیکن تیم فوتبال استقلال، در موزیک ویدئو او بازی کرد. این موزیک ویدئو همزمان شده بود با ویدئوی تهران توکیوی ساسی مانکن و بازی یک بازیگر فیلم‌های غیر اخلاقی، برای همین هم همزمانی موزیک ویدئوی طلیسچی با آن باعث شد این ویدئو بارها دیده شود. از مشخصات خود این خواننده هم باید به صفحات اینترنتی فن پیج‌های او اشاره کنیم که نوشته‌اند:

 « طلیسچی متولد 7 مهر 1364 در تهران است که فوق دیپلم عمران و لیسانس موسیقی با گرایش سازهای جهانی دارد و ساز اصلی‌اش پیانو بوده.» وقتی که اولین آلبوم او منتشر شد، کاوه آفاق از این اتفاق استقبال کرد و نام او را به عنوان اعضای قدیمی گروه خود آورد. این اواخر او در دو پروژه نمایش‌های خانگی هم حضور فعالی داشته. هم در مافیا و هم در برنامه زودیاک طلیسچی بسیار حرفه‌ای بازی کرده و دو بار به هر برنامه دعوت شده. 

 

ماجرای ممنوع‌الکاری

 بعد از ناآرامی‌های سال 1401 برخی از خوانندگان تا چندین ماه بدون اینکه توضیحی بدهند از برگزاری کنسرت خودداری کردند. طلیسچی یکی از این خوانندگان بود که بهمن آن سال هم در جشنواره فجر شرکت نکرد اما بعد از جشنواره با درخواست او و چند گروه پاپ دیگر برای برگزاری کنسرت مخالفت شد.

 

دو روز پس از اختتامیه جشنواره موسیقی فجر، خبر رسید گروه‌ها و خواننده‌های پاپ که در جشنواره موسیقی فجر حضور نداشته‌اند، به دلایل نامعلوم ممنوع‌الکار شده‌اند. امید حاجیلی و علیرضا طلیسچی از جمله این لیست هشت نفره هستند که برای دهم و هفدهم اسفندماه سالن کنسرت خود را نیز رزرو کرده بودند اما به یک باره پاسخ استعلام آنها برای اجرای زنده منفی اعلام شد. این موضوع هم اسم طلیسچی را دوباره به اخبار آورد. درنهایت ولی کنسرت طلیسچی برگزار شد منتها این بار هم با یک سر و صدای دیگر.

 

 وقتی طلیسچی بعد از هفت ماه دوری از صحنه، هفته اول ماه اسفند روی استیج برج میلاد رفت حین خواندن قطعه «قاف» بغض کرد و سپس صورتش با اشک خیس شد. این اولین کنسرت او بعد از شلوغی‌های خیابان در سال گذشته بود و این بغض و اشک هم به همان ویدئوی معروف «حمیدرضا روحی» مربوط می‌شد که نام او به عنوان یکی از کشته‌شدگان حوادث سال گذشته معرفی شده است.

 

او درآمد این کنسرت را به زلزله زدگان خوی هدیه کرد. نکته اجرای این خواننده این بود که بلیت آن دهم اسفند از 200 تا 700 هزار تومان فروخته شد که آن زمان رکورد گران‌ترین بلیت را زد. تا قبل از این گران‌ترین بلیت کنسرت حدودا 400 هزار تومان فروخته می‌شد.

 

 حالا طلیسچی امسال هم یک سر و صدای جدید به پا کرد. مهرماه بسیاری از ریلزهای اینستاگرام فارسی با موسیقی تیزر «پاقدم» منتشر می‌شدند که خواسته یا ناخواسته تبلیغاتی برای این آهنگ خواننده مورد نظر بود. مشخص نیست که این نوع انتشار به سبک ریلزهای اینستاگرامی بخشی از استراتژی تیم مارکتینگ او بوده یا باز هم تصادفی او را به اوج رسانده. ولی همه این‌ها تاثیر بزرگی در شنیده شدن صدای این موزیسین ایرانی داشت.

 

اول آبان ماه که ترانه منتشر شد توجه اصلی بازار را به خودش جلب کرد. آهنگ «پاقدم» را دیگر می‌شد همه جا شنید و تا هفته‌ها در بالای لیست پلتفرم‌های معروف موسیقی ایران بود. بعد از دو سه روز چندین کاربر در توئیتر و اینستاگرام با موشکافی و تحلیل این ترانه نشان دادند که این آهنگ سمپلی از چند موزیک قدیمی و جدید دیگر است. ترکیبی از دو ترانه معروف ابراهیم حامدی (معروف به ابی) و یک آهنگ قدیمی شادمهر عقیلی.

 

در مرحله بعد خواننده‌های دیگری هم ادعا کردند طلیسچی این آهنگ را از تنظیم ترانه آنها برداشته. مثلا پنجشنبه هفته قبل گرشا رضایی در کنسرت خود در تهران اظهار کرد که قطعه پاقدم سرقت هنری طلیسچی از اثر او بوده. او حدود دو الی سه ماه پیش هم یک بار در اینستاگرام و بار دیگر در کنسرت دیگری به این موضوع اشاره کرده است. این خواننده در ویدئویی که از او منتشر شده اینطور می‌گوید:

 

«{فن پیج‌های طلیسچی} به من حرف‌های قشنگی زدند که مناسب خودشون بود. ولی این کار «پاقدم» یک سرقت هنری است و کار حرفه‌ای نیست. خوشحالم که به همراه تیمم توانستیم روند موسیقی ایران را عوض کنیم. امروز در شش ماه دوم سال می‌بینیم که ملودی‌ها به سبک دهه 50 و 60 درآمده‌اند.» مدیر برنامه این خواننده به روزنامه هفت‌صبح توضیح می‌دهد که اشاره رضایی به آهنگ «عکس تو» است که پاقدم از آن تاثیر گرفته.

 

او هر نوع شکایت از طلیسچی بابت این سمپل را رد کرد و گفت منظور گرشا رضایی از برخورد با او، الفاظ نامناسب برخی از فن پیج‌های طلیسچی بوده. از قضا دیروز در حالی که طلیسچی به عنوان خواننده سال جایزه خود را دریافت می‌کرد، نام گرشا رضایی هم برای همین آهنگ «عکس تو» به عنوان بهترین آهنگسازی پاپ در سال فراخوانده شد. شاید «عکس تو» و «پاقدم» از آثار عامه‌پسند تولید شده در بازار موسیقی پاپ محسوب شوند اما هرچه که باشد این دو قطعه در مارکت موسیقی پاپیولار میلیون‌ها بار شنیده شدند و از پرمخاطب‌ترین قطعه‌ها بودند. 

 

 این جایزه حافظ که شنبه شب برگزار شد متعلق به مجله دنیای تصویر است که از 26 سال پیش برگزار می‌شود. فارغ از اینکه در این مراسم چه گذشت و این جایزه چقدر مثل گذشته معتبر است، جوایز و برنده‌های آن از این جهت جای بررسی دارند که حداقل از جشنواره فجر استقلال بیشتری دارد. حتی اگر موزیک‌های عامیانه در آن به رتبه‌های بالا می‌رسند، آینه‌ای از سلیقه امروز طرفداران موسیقی پاپ است که فعلا در این مارکت بدون تنوع، به این سمت گرایش پیدا کرده.

 

به جز گرشا رضایی و طلیسچی، بهنام بانی و چند خواننده دیگر از بخش موسیقی پاپ، در کل بخش موسیقی این مراسم بیشترین تعداد جایزه به گروه علیرضا قربانی و همایون شجریان رسید. شجریان به عنوان بهترین خواننده ایرانی-تلفیقی انتخاب شد و علیرضا قربانی برای قطعه «زلف تو» جایزه بهترین قطعه ایرانی ـ تلفیقی را برد.

 

کدخبر: ۵۵۴۶۸۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر