کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۲۴۶۵
تاریخ خبر:

و گوی طلایی تعلق می‌گیرد به...

و گوی طلایی تعلق می‌گیرد به...

در گوشه و کنار دنیای سینما چه می‌گذرد؟

روزنامه هفت صبح، کیوان حسینیان| در شرایطی که تنور گیشه در سال جدید هنوز گرم نشده و شایعات عجیب و غریب مربوط به جزیره اپستین هم فضای مجازی را پر کرده، مراسم گلدن گلوب 2024 پرسروصداترین رویداد سینمایی هفته بود که حساسیت‌ها در فصل جوایز را حسابی بالا برد. 

 

در سال جدید وضعیت در گیشه‌‌ سینماها امن و امان است و «وانکا» با عبور از 400 میلیون دلار فروش در سراسر جهان، رتبه‌‌ اول باکس‌آفیس را در اختیار دارد. قسمت دوم «آکوامن» هم 300 میلیون دلار فروش را پشت سر گذاشته که در مقایسه با بودجه‌‌ تولید همچنان رقم قابل‌توجهی نیست.

 

تنها عنوان جدیدی که این هفته به ترکیب اکران اضافه شد، فیلم ترسناک «شنای شبانه» محصول جدید استودیوی بلوم‌هاوس است که در رده‌‌ دوم جدول فروش قرار گرفت؛ با وجود نقدهای منفی بیش از 17 میلیون دلار فروخته و به نظر می‌رسد با توجه به بودجه‌‌ محدود فیلم (15 میلیون دلار)، طی هفته‌های آینده به سود برسد.

 

اما این هفته مهم‌ترین اتفاق برگزاری هشتاد‌و‌یکمین دوره از مراسم گلدن گلوب بود. در بخش سینما «اوپنهایمر» برنده‌‌ پنج جایزه شد: بهترین فیلم، کارگردانی، بازیگر مرد درام، بازیگر مرد مکمل و موسیقی متن. این اولین جایزه‌‌ مهمی است که کریستوفر نولان به‌عنوان کارگردان دریافت می‌کند و امیدهای او در فصل جوایز نسبت به گذشته بیشتر هم شده. «بیچارگان» دو جایزه‌‌ مهم را به دست آورد: بهترین فیلم کمدی و بهترین بازیگر زن کمدی (اما استون) که از احتمال رشد خزنده‌‌ فیلم در فصل جوایز خبر می‌دهد.

 

«جاماندگان» هم دو جایزه‌‌ بهترین بازیگر مرد کمدی و بهترین بازیگر زن مکمل را به دست آورد که از شانس بالای پل جیاماتی و داوین جوی رندالف برای کسب اسکار خبر می‌دهد. «باربی» هم جایزه‌‌ عجیب بهترین دستاورد گیشه و بهترین موسیقی ترانه را به دست آورد و با این حساب باید بیلی آیلیش را مدعی اصلی کسب اسکار بهترین ترانه دانست که برای این هنرمند جوان اتفاقی تاریخی خواهد بود

 

چراکه او دو سال قبل نیز برای «زمانی برای مردن نیست» این جایزه را به خانه برده بود. دیگر نکته‌‌ جالب ‌‌دو جایزه‌‌ بهترین فیلمنامه و بهترین فیلم خارجی برای «آناتومی یک سقوط» بود که نشان می‌دهد فیلم ژوستین تریه با وجود غیبت در میان مدعیان بهترین فیلم خارجی، احتمالا در بخش فیلمنامه، بهترین فیلم و حتی بهترین بازیگر زن از شانس بالایی برای کسب نامزدی اسکار برخوردار است.

 

در بخش تلویزیون هم جوایز اصلی هر بخش توسط مدعی آن رشته درو شد؛ در بخش‌های بهترین سریال درام، سریال کمدی و مینی‌سریال به ترتیب «جانشینی»، «خرس» و «بیف» پیروزی قاطعی را کسب کردند. 

 

بد نیست که نگاهی تحلیلی هم به جوایز گلدن گلوب امسال داشته باشیم. آیا پیروزی «اوپنهایمر» را باید به معنای جهش بلند این فیلم در فصل جوایز بدانیم؟ نه لزوما. طی یک دهه‌‌ گذشته، با توجه به گسترش تعداد اعضای آکادمی، سلیقه‌‌ اسکار از بفتا و گلدن گلوب دور شده و بیشتر تحت تاثیر نظر صنف‌های سینمایی قرار گرفته. حداقل در پنج سال گذشته به ندرت پیش آمده که برندگان گلدن گلوب بتوانند شب رویایی خود را در اسکار هم تکرار کنند.

 

مثلا سال گذشته گوی‌های طلایی میان دو فیلم «بنشی‌های اینیشرین» و «خانواده فیبلمن» تقسیم شد و دیدیم که این پیروزی حکم ایستگاه آخر ساخته‌های اسپیلبرگ و مک‌دونا در رقابت‌ فصل جوایز را پیدا کرد. سال 2019 هم «روزی روزگاری در هالیوود» و «1917» وضعیت مشابهی را تجربه کردند. با این وجود «اوپنهایمر» همچنان در دو رشته‌‌ کارگردانی و بازیگر مرد مکمل از شانس بیشتری نسبت به رقبا برخوردار است. 

 

گرچه این هفته اکثر توجهات به مراسم گلدن گلوب و برندگان گوی طلایی جلب شده بود، قطار فصل جوایز همچنان به پیشروی ادامه می‌دهد و در روزهای گذشته نیز شاهد برگزاری چند رویداد دیگر بودیم. مثلا جامعه ملی منتقدان فیلم، «زندگی‌های گذشته» را به‌عنوان بهترین فیلم سال انتخاب کرد و جوایز بهترین کارگردانی و فیلمنامه هم به جاناتان گلیزر (منطقه موردنظر) و «می دسامبر» رسید که گزینه‌های غیرمنتظره‌ای به حساب می‌آیند.

 

اندرو اسکات، زاندرا هولر، چارلز ملتون و داوین جوی رندالف هم ترکیب بازیگران برنده را تشکیل می‌دهند که حداقل در سه مورد حضور مدعیان تازه در فصل جوایز را مشاهده می‌کنیم. علاوه بر این، فهرست اولیه‌ از نامزدهای بفتا هم منتشر شد که در میان مدعیان بهترین فیلم 10 گزینه به چشم می‌خورد: «همه ما غریبه‌ها»، «آناتومی یک سقوط»، «باربی»، «جاماندگان»، «قاتلان ماه گل»

 

«مایسترو»، «اوپنهایمر»، «بیچارگان»، «زندگی‌های گذشته» و «منطقه مورد نظر» که به نظر می‌رسد شش یا هفت مورد از این فیلم‌ها را در میان نامزدهای نهایی اسکار هم خواهیم دید. گرچه در سال‌های قبل نفوذ بفتا ‌ روی رای و تصمیم اعضای آکادمی کمتر شده، با این وجود همچنان نقاط اشتراک بین دو جایزه زیاد است. نامزدهای نهایی اسکار و بفتا کمتر از یک ماه دیگر معرفی خواهند شد. 

 

در آمریکا هم انجمن‌ها و صنف‌های مختلف معرفی برگزیدگان خود را شروع کرده‌اند. در هفته‌‌ گذشته انجمن طراحان لباس نامزدهای خود را در بخش‌های مختلف سینما و تلویزیون معرفی کرد (آثار معاصر، تاریخی و علمی-تخیلی یا فانتزی) که بر اساس ترکیب نامزدها، رقابت برای کسب اسکار بهترین طراحی لباس را باید میان آثاری چون «بیچارگان»، «قاتلان ماه گل»، «اوپنهایمر» و «باربی» دانست. 

 

دیگر مراسم مهم در روزهای گذشته، جوایز فنی و هنری اِمی بود (به دلیل تعدد عناوین در یک مراسم جداگانه برگزار می‌شود) که با پیشتازی «آخرینِ ما» به پایان رسید و البته «خرس»، «بیف» و «وایت لوتوس» هم دست خالی نماندند. امسال با توجه به اعتصاب طولانی نویسندگان و بازیگران، مراسم امی با چند ماه تاخیر برگزار شد و در روزهای آینده نیز شاهد برگزاری مراسم اصلی خواهیم بود. 

 

کمی از فصل جوایز فاصله بگیریم و سری بزنیم به اظهار نظرهای جالب توجه در اولین هفته از سال میلادی جدید. خیلی از طرفداران سریال «شکارچی ذهن» مدت‌هاست که منتظرند تا دیوید فینچر برای ساخت فصل سوم رضایت بدهد. ظاهرا این خواسته کمی به واقعیت نزدیک‌تر شده چون هولت مک‌کالنی ستاره‌‌ سریال در گفت‌وگوی اخیر خود اعلام کرده که بنا به شنیده‌هایش، فینچر در حال فکر کردن به فصل سوم سریال است و شاید بالاخره با نتفلیکس به توافق برسد.

 

«شکارچی ذهن» بعد از پخش دو فصل طرفداران پروپاقرصی پیدا کرد و فیلمسازانی چون بونگ جون هو و جردن پیل هم آن را سریال محبوب خود در سال‌های اخیر خوانده‌اند. اگر این ادعا درست باشد، علاقه‌مندان سینما می‌توانند شروع سال 2024 را به فال نیک بگیرند چون مایکل مان هم اعلام کرده که بعد از مدت‌ها کش و قوس بالاخره شرایط تولید «مخمصه 2» فراهم شده و در سال جاری فیلم را جلوی دوربین می‌برد.

 

داستان قسمت دوم در دو خط زمانی اتفاق می‌افتد، یکی در دهه‌‌ 80 و دیگری در سال 2000. در دهه‌‌ 80 به سراغ نیل‌ مک‌کالی (رابرت دنیرو) جوان می‌رویم و نحوه‌‌ آشنایی‌اش با کریس (وال کیلمر) و در سال‌های بعد، وینست هانا (آل پاچینو) به دنبال کریس می‌گردد. اما قرار نیست که پاچینو و دنیرو در فیلم حضور داشته باشند و نقش‌ها‌ توسط بازیگران جدید و با کمک گریم و جلوه‌های ویژه ایفا خواهد شد. 

 

و در پایان باید اشاره‌ای هم داشته باشیم به دیگر پروژه‌‌ کنجکاوی‌برانگیز امسال یعنی «مگالوپولیسِ» فرانسیس فورد کوپولا که بیش از یک دهه زمان برد تا شرایط تولید آن فراهم شود و نهایتا با 120 میلیون سرمایه‌‌ شخصی جلوی دوربین رفت.

 

تولید فیلم در سال گذشته حواشی متعددی داشت و خیلی‌ها از اختلافات سر صحنه و افزایش هزینه‌ها خبر می‌دادند. به هر حال کوپولا اعلام کرده که فیلم در ابتدای سال 2024 برای نمایش آماده می‌شود و چند ماه باقی مانده را مشغول مراحل پس از تولید خواهد بود. احتمالا جشنواره‌‌ کن میزبان «مگالوپولیس» و کوپولایی خواهد بود که بعد از دو دهه دوباره به عالم فیلمسازی برگشته است. 

 

کدخبر: ۵۵۲۴۶۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر