کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۴۸۴۱
تاریخ خبر:

لشگر یک نفره دکتر ظریف

لشگر  یک نفره دکتر ظریف

سیاستمدار ایرانی طی دو ماه گذشته به منبع تولید خبر و گزارش و ایده بدل شده است

روزنامه هفت صبح| ‌در یکی دو ماه گذشته وزیر سابق امور خارجه کشور حسابی پر کار بوده. از این جلسه به آن جلسه، از این همایش به آن همایش، سفر خانوادگی به جنوب، جشن تولد در دفتر، درگیر مصاحبه با رسانه‌ها، سخنرانی در مراسم احزاب و جشن آخر سال روزنامه‌ها و آخرین مورد، انتشار کتاب. ظریف سرگرم امور شخصی و سیاسی است و از سخنرانی‌هایش اینطور به نظر می‌رسد که این هول و ولا او را از تمرکز نیانداخته. البته یک فایل صوتی نامعلوم با صدای او دیروز منتشر شد. اگر این صدا باعث شود ظریف همان سیاست قبل خود مقابل درز فایل‌صوتی را پیش گیرد، احتمالا دوباره کمی می‌نشیند و صبر پیش می‌گیرد تا بعدا شاید نسبت به آن واکنش نشان دهد.

 

25 اسفند: آخرین اتفاقی که افتاده و پای ظریف هم وسط کشیده شده، یک فایل صوتی است که درباره برجام حرف می‌زند. یک رسانه‌ فارسی‌زبان خارج از کشور از یک فایل صوتی خبر داد که جواد ظریف در آن دیدگاه‌های خود را پیرامون انتخابات ۱۱ اسفند مطرح کرده‌است. کلا این کانسپت فایل صوتی منتشر نشده از ظریف سر و صدای زیادی دارد. این فایل را انصاف نیوز تا حدودی منتشر کرده که در آن نوشته: «آقای ظریف در این فایل صوتی با نام بردن از دو مقام ارشد نظامی سابق (ط و ج) آنها را «همه کاره» انتخابات ۱۱ اسفند می‌خواند.

 

ظریف با تایید رای دادن خود در انتخابات اخیر گفته‌ به علی عباسپور که او را از دوران جوانی در آمریکا می‌شناخت رای داده است. می‌گوید که برای هسته اصلی قدرت برخلاف رهبری مشارکت مردم در انتخابات مهم نیست. ادامه حرف او این است که اگر ۱۰ میلیون نفر در تهران فقط یک رای نوشته بودند، رای باطله نبود، ۱۰ میلیون رای بود و دور اول انتخابات، نبویان و قالیباف یک نفرشان هم نمی‌توانستند به مجلس برود و بعدا نمی‌توانستند پز بدهند که نماینده دور اول تهرانیم و تهران هم این شرمندگی را نداشت که ن بشود نماینده اولش. «ر» و «ن» (نام دو نماینده فاسد و کذاب هستند.) به نظر می‌آید که این فایل صوتی در یک جلسه‌ خصوصی و به شکل مخفیانه ضبط شده است.

 

24 اسفند: پنجشنبه خبر انتشار کتاب جدید محمد‌جواد ظریف منتشر شد. قبلا کتاب زندگینامه او را یک نویسنده دیگر منتشر کرده بود. آن هم سال 1392، همزمان با موفقیت برجام. همین موضوع هم باعث شد این زندگینامه در تیراژ بالا چاپ دهم را در دو سال بعد رد کند. حالا کتاب جدید او هم چیزی شبیه زندگینامه است. منتها متمرکز شده بر 8 سال دوران وزارت او. بر روی این کتاب به نام «پایاب شکیبایی» نوشته شده:«برداشت‌هایی از 8 سال وزارت» و آن را انتشارات روزنامه اطلاعات چاپ کرده.

 

 23 اسفند: «اسرائیل می‌تواند ارتش‌های عرب را شکست دهد اما مقاومت عربی را نه.» این تیتری بود که در مصاحبه او با تهران تایمز منتشر شد. او گفته که عملیات مرگبار مستمر اسرائیل در غزه هر چند فاجعه بار است، اما کاملا بیهوده است.

 

شانزدهم اسفند: مهمان ویژه همایش سالانه انجمن علوم سیاسی ایران در دانشگاه تهران کسی نبود جز محمد جواد ظریف. این استاد دانشگاه در نطق خود به حمله روسیه به اوکراین اشاره می‌کند و می‌گوید این جنگ تله‌ای بود که روسیه برای آمریکا گذاشت. مصاحبه پوتین را ببینید او می‌گوید که سال 2008 حاضر بودیم برای مقابله با ایران با آمریکا متحد شویم. همه کاری کردیم که با غرب همکاری کنیم اما آنها مذاکره نکردند.»

 

 پانزده اسفند: یک ویدئو از ماهیگیری او و همسرش در یک پیج توریستی در کیش منتشر شد و به شبکه‌های اجتماعی رسید. کلاه خودش و همسرش به خاطر اینکه از یک برند معروف و گران قیمت (نیمانی) خریده شده، مورد انتقاد قرار گرفت. البته نکته دیگر تراشیدن ریش و سبیل پرفسوری معروف او بود که گروهی دیگر از مخاطبان را غافلگیر کرد. 

 

14 اسفند: این مورد یک مصاحبه با وزیر سابق امور خارجه است که در سایت فراز منتشر شده. یکی از جمله‌های کلیدی این مصاحبه این است که «بزرگ‌ترین چالش ما، خنجر‌هایی بود که از پشت به ما زده می‌شد؛ افرادی بودند که مذاکرات را به بیرون درز می‌دادند. پیش از آغاز مذاکرات، به همکاران گفتم که این صحنه، صحنه‌ قربانی‌شدن است، نه صحنه‌ قهرمان شدن.» کل ویوی این مصاحبه در توئیتر 24 هزار بار بوده. 

 

 14 اسفند: تراکم کاری ظریف خیلی بالاست. در یک روز دو مصاحبه از او منتشر شده. یکی سایت فراز و دیگری پیام ما.  روزنامه پیام ما در بیست و چهارم اسفند هم تیزر مصاحبه ویدئوی خود را راهی رسانه‌ها کرد و هم عکس یک این روزنامه بود. «پیام ما» که بیشتر روی مسائل محیط زیستی متمرکر بوده به نظر می‌رسد با ظریف درباره چانه زنی وزارت امور خارجه با افغانستانی‌ها بر سر حق آبه ایران حرف زده.

 

 ۱۵ بهمن ماه: این یکی، نشست آسیب‌شناسی مهاجرت نخبگان بوده و در این نشست  سید رضا صالحی امیری، وزیر ارشاد دولت سابق و علی اکبر صالحی رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی هم حضور داشته‌اند. او اینجا درباره فرار نخبگان و مهاجرت افغانستانی‌ها به ایران و دلایل آن سخنرانی کرده که خلاصه اصلی حرف‌هایش این می‌شود که چرا یک ایرانی برای برگشت به کشور باید نگران باشد؟

 

 12 بهمن: تا اینجا هرچه نوشتیم، حضور علنی او در برنامه‌ها بوده. در این تاریخ نیویورک تایمز در گزارشی ادعا کرده بود که مقامات ایران از محمدجواد ظریف برای ارسال پیام و گفت‌وگو با دولت بایدن استفاده کرده‌اند. این موضوع تا امروز رد یا تایید نشده.

 

 10 بهمن: روزنامه وطن امروز اگرچه بارها تیتر و عکس‌های جنجالی علیه ظریف داشته ولی تا امروز یکی دو باری هم با او مصاحبه کرده. این روزنامه آخرین بار با یک عکس خاص برای ظریف تیتر زد: «شرم». دهم بهمن یک مصاحبه با ظریف منتشر کرده که بیشتر درباره حادثه 7 اکتبر، اسرائیل و فلسطین است و موضوع کشور خودمان خیلی وسط کشیده نمی‌شود. 

 

6 بهمن:  چهار روز قبل از مصاحبه با وطن امروز، باید ظریف را در دفتر علی اکبر ولایتی پیدا می‌کردیم. او به همراه خرازی، امیرعبداللهیان، متکی و صالحی در برنامه‌ای با وزرای سابق امور خارجه دیدار و گفت‌‌وگو داشتند.

 

کدخبر: ۵۵۴۸۴۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر