کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۵۳۲۵
تاریخ خبر:

دردسر خوراکی‌های رنگی در نوروز ۱۴۰۳

دردسر خوراکی‌های رنگی در نوروز ۱۴۰۳

از آجیل رنگی تا زولبیا و بامیه‌های عجیب؛ ممنوعه‌هایی که امسال عید دیدیم

هفت صبح| اواخر اسفند امسال که بساط آجیل فروشی‌ها پر رونق‌تر شده بود، کم‌کم چشم‌مان به آجیل‌های رنگی هم باز شد، تخم کدوی سبز، بادام زمینی قرمز فلفلی، فند‌ق سبز و قرمز و... این آجیل‌ها می‌توانست ظرف آجیل ما را قشنگ‌تر کند یا حتی جای خالی بعضی آجیل‌های دیگر را چندان به چشم نیاورد اما آیا این آجیل‌ها انتخاب سالمی بوده‌اند؟ صحبت درباره آنها با توئیت آرش غفاری‌ که فعال بازار غذا محسوب می‌شود، شروع شد. او نوشت: «آجیل رنگ شده و طعم‌دار نخورید. واحدهای صنفی معمولا وقت، امکان و علم استفاده از رنگ‌های مجاز خوراکی را ندارند. اینکه مثلا مقداری رنگ سبز -که اونهم معلوم نیست مجاز باشه- و کمی شوید به تخمه کدو بزنن و به اسم کدوی شویدی بفروشن مشکل سلامت خواهد داشت‌ اما صاحب اختیار خودتونین.»

 

اینجا بود که خیلی‌ها از مشاهدات‌شان درباره استفاده از رنگ فرش به عنوان رنگ خوراکی نوشتند اما ماجرا به همین جا ختم نشد و پای زولبیا و بامیه رنگی هم به میان آمد، محصول جدید قنادی‌ها که در مورد آنها هم هشدار داده شد و یک کارشناس بهداشت مواد غذایی به اعتماد آنلاین گفت: «عمدتا برای رنگی کردن زولبیا و بامیه از رنگ‌های غیرمجاز استفاده می‌شود، لذا از مردم درخواست داریم به هیچ عنوان زولبیا و بامیه رنگی خریداری نکرده و در صورت مشاهده چنین مواردی آن را به سامانه ۱۹۰ گزارش دهند.

 

زولبیا و بامیه باید عطر، طعم مناسب و رنگ روشن داشته باشد و در تهیه آن مسائل بهداشتی رعایت شود. مصرف زولبیا و بامیه رنگی به دلیل استفاده از رنگ‌های غیرمجاز در آنها سبب آسیب جدی به کلیه، کبد و قلب و عروق می‌شود. استفاده از رنگ‌های غیر‌خوراکی و تهیه زولبیا و بامیه با روغن‌های چند بار مصرف احتمال بیماری سرطان را افزایش می‌دهد. از طرف دیگر استفاده از روغن‌های سوخته و غیرقابل مصرف سبب تیره شدن رنگ زولبیا و بامیه‌ها می‌شود. رنگ تیره و متمایل به قهوه‌ای سوخته زولبیا و بامیه نشان‌دهنده نامرغوب بودن آن است.»

 

 

کدخبر: ۵۵۵۳۲۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر