کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۶۷۸۳
تاریخ خبر:

جنگ نرم به سبک اپلیکیشن‌ها

جنگ نرم به سبک اپلیکیشن‌ها

دستور چین به اپل برای حذف نرم‌افزار واتساپ در این کشور

هفت صبح| به دنبال دستور بالاترین نهاد تنظیم‌کننده اینترنت در چین، شرکت اپل تایید کرد که برنامه‌های « واتساپ » و «تریدز» را از اپ استور خود در این کشور حذف کرده است.

این غول فناوری با انتشار بیانیه‌ای در روز جمعه سی‌ویکم فروردین ماه به رویترز گفته است که اداره فضای سایبری چین دستور حذف برنامه‌ها را به دلایل نامشخص «امنیت ملی» داده است.

 

به گزارش رویترز، اقدام چین برای حذف واتساپ و تریدز از فروشگاه‌های اپلیکیشن این کشور تنها یک روز قبل از رأی‌گیری قانونگذاران در مجلس نمایندگان ایالات متحده درباره محدود کردن تیک‌تاک صورت گرفت. شرکت اپل با بیان اینکه «اداره فضای سایبری» چین دستور حذف این برنامه‌ها را بر اساس نگرانی‌های امنیت ملی آنها صادر کرده، افزوده است که «ما موظف هستیم در کشورهایی که در آن فعالیت می‌کنیم، قوانین را دنبال کنیم، حتی اگر مخالف باشیم.»

 

این شرکت جزئیات بیشتری در مورد زمان حذف برنامه‌ها یا نگرانی‌های چین درباره امنیت ملی این کشور ارائه نکرده است. رویترز با اشاره به اینکه چین بازار بسیار مهمی برای اپل است، افزود ‌ تعداد زیادی برنامه خارجی، از جمله واتساپ و تریدز، به طور معمول توسط «فایروال بزرگ» سیستم گسترده سانسور اینترنتی این کشور، در شبکه‌های چینی محدود شده‌اند. آنها فقط از طریق یک شبکه خصوصی مجازی (وی‌پی‌ان) یا سایر ابزارهای پروکسی قابل دسترسی هستند. شرکت اپل تصریح کرده که این دو برنامه همچنان در هنگ‌کنگ و ماکائو در دسترس هستند و کاربران اپل در چین که با فناوری آشنا هستند همچنان می‌توانند واتساپ و تریدز را دانلود کنند، مشروط براینکه حساب‌های آی‌کلود در خارج از کشور تنظیم شده باشند.

 

 

سرکوب اپلیکیشن‌ها توسط پکن

 

رویترز نوشته است که اداره فضای مجازی چین که در سال ۲۰۱۱ تأسیس شد، تنظیم‌کننده ملی اینترنت و سانسور محتوای آنلاین است. بر اساس گزارشی که اواخر سال گذشته توسط نشریه دیپلمات منتشر شد، دبیرخانه کمیسیون مرکزی امنیت سایبری و اطلاعات، یک نهاد تصمیم‌گیری در سطح عالی است به‌طور مستقیم توسط شی جین پینگ، رهبر چین ریاست می‌شود.

 

این نشریه نوشته است که احزاب کلیدی دولت، بانک خلق چین و ارتش آزادیبخش خلق، همگی در سیاست‌گذاری دیجیتال با کمیسیون مرکزی امنیت سایبری و اطلاعات شرکت دارند. برخی کارشناسان معتقدند که آخرین دستور صادر شده توسط حزب کمونیست چین در مورد واتساپ و تریدز می‌تواند مربوط به قانون جدیدی باشد که در اوت گذشته تصویب شد. طبق این قانون، تمام اپلیکیشن‌های مورد استفاده در چین باید تا اول آوریل به طور رسمی در پکن قید شوند، در غیر این صورت خطر حذف شدن وجود دارد.

 

 

بررسی تحریم تیک‌تاک در واشنگتن

 

به گزارش رویترز، اقدام چین برای حذف واتساپ و تریدز از فروشگاه‌های اپلیکیشن این کشور تنها یک روز قبل از رأی‌گیری قانونگذاران در مجلس نمایندگان ایالات متحده درباره محدود کردن تیک‌تاک در ایالات متحده صورت گرفته است.

 

بر اساس این لایحه، پلتفرم تیک‌تاک در آمریکا مجبور به قطع کلیه روابط با شرکت مادر چینی خود، بایت‌‌دنس می‌شود و امکان پایان فعالیت آن در ایالات متحده موجود است. این لایحه که به عنوان «قانون حمایت از آمریکایی‌ها در برابر برنامه‌های کاربردی کنترل شده توسط دشمنان خارجی» شناخته می‌شود، با حمایت دو حزب به تصویب مجلس رسیده و در حال حاضر در سنا در دست بررسی است.

 

این در حالی است که قانون‌گذاران کنگره از مدت‌ها پیش نگرانی‌هایی را درباره امنیت ملی مرتبط با این اپلیکیشن مطرح کرده‌اند که در سال‌های اخیر محبوبیت آن در سراسر ایالات متحده به‌ویژه در میان کاربران جوان‌تر افزایش یافته است.

 

دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان بارها خاطرنشان کرده‌اند که داده‌های تیک‌تاک ممکن است به طور بالقوه به دست حکومت چین بیفتد، با توجه به اینکه این پلتفرم تابع قوانین چین است که شرکت را ملزم می‌کند در صورت درخواست، تمام داده‌های در اختیارش را به پکن تحویل دهد. شرکت مادر تیک‌تاک، «بایت‌ دنس» این موضوع را رد کرده و می‌گوید که داده‌های کاربران ایالات متحده را در سرورهای ایالات متحده، سنگاپور و مالزی ذخیره می‌کند. به رغم ادعای آنها، استفاده از اپلیکیشن تیک‌تاک در دستگاه‌های دولتی در ایالات متحده، استرالیا، کانادا، نیوزیلند و بریتانیا ممنوع شده است. (اپک تایمز)

 

 

کدخبر: ۵۵۶۷۸۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر