کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۷۰۷۲
تاریخ خبر:

بسکتبال و شکاف در لیگ زنان و مردان

بسکتبال و شکاف در لیگ زنان و مردان

درآمد ستاره بسکتبال مردان آمریکا ۴۴۴ برابر درآمد ستاره زنان است

هفت صبح|  آذر سال ۱۸۹۱ برای جیمز نای‌اسمیت، معلم دبیرستان اسپرینگ ایالت ماساچوست، سخت و اعصاب ‌خردکن می‌گذشت. او معلم ورزش دانش‌آموزانی ناهنجار و بی‌نظم بود که مجبور بودند به دلیل سرمای طاقت‌فرسا و یخ‌زدگی زمین‌های ورزشی واقع در محوطه دبیرستان، تا آب شدن یخ‌ها زیر سقف‌های ساختمان پناه بگیرند.

 

نای‌اسمیت در این دوران ایده ابداع ورزشی برای دانش‌آموزانش را در سر می‌پروراند که در ابتدا مانند هاکی یا راگبی خشن نباشد و سبب آسیب‌دیدگی آنها نشود و نیز بتوان آن را در محیطی کوچک و سرپوشیده نیز انجام داد. او این ایده اولیه را با مدیر دبیرستان مطرح کرد و آقای مدیر ضمن استقبال از ایده نای‌اسمیت برای پیاده‌سازی آن دو هفته زمان به او داد.

 

نای‌اسمیت با گرته‌برداری از بازی ساده‌ای که در کودکی انجام می‌داد سعی در پرورش یک ورزشی داشت که در آن هدف بازیکنان پرتاب یک توپ به داخل یک سبد باشد.

 

این‌گونه بود که او با تشکیل دو تیم ۹ نفره، یک توپ فوتبال و نوشتن ۱۳ قانون، بسکتبال را خلق کرد. این ورزش جدید خیلی زود نظر کارکنان و معلمان را نیز به خود جلب کرد و از دیوارهای مدرسه به بیرون درز کرد و ورزش محبوب آمریکایی‌ها شد.

 

بسکتبال در دهه ۱۹۲۰ پای ثابت مسابقات دانشگاهی و صاحب لیگ شد و توانست در سال ۱۹۳۶ یکی از ورزش‌های المپیک زمستانی باشد.

 

 

اتحادیه ملی بسکتبال

 

اتحادیه ملی بسکتبال آمریکا یا همان NBA، مهمترین و حرفه‌ای‌ترین لیگ بسکتبال در جهان است. سالن‌های ورزشی نیویورک در شب‌های کوتاه تابستان ۱۹۴۶ بسیار سوت و کور بود و مسابقات هاکی که طرفداران و شرکت‌کنندگان بسیاری داشت در روزهای تابستان برگزار می‌شد.

 

والتر براون که مالک تیم هاکی روی یخ بوستون گاردن بود، به این فکر افتاد که اگر بتواند شب‌ها نیز مسابقاتی در ورزشگاه خود راه بیندازد پول خوبی به جیب می‌زند و تیم هاکی خود را از مشکلات مالی به وجود آمده، می‌رهاند. از این رو براون یک لیگ برای مسابقات بسکتبال طراحی کرد که شب‌ها برگزار می‌شد. این لیگ که طرفداران پر و پا قرصی پیدا کرده بود، با لیگ ملی بسکتبال ادغام شد و به این ترتیب اتحادیه ملی بسکتبال در سال ۱۹۴۹ متولد شد. ۳۰ تیم شامل ۲۹ تیم آمریکایی و یک تیم کانادایی، اتحادیه ملی بسکتبال را تشکیل می‌دهند که با برگزاری ۸۲ مسابقه بین این تیم‌ها قهرمان هر فصل مشخص می‌شود.

 

 

اتحادیه ملی بسکتبال زنان

 

اتحادیه ملی بسکتبال زنان یا WNBA، لیگ‌برتر بسکتبال حرفه‌ای زنان آمریکاست. این لیگ متشکل از ۱۲ تیم است که همگی در ایالات متحده مستقر هستند. ۵ تیم این لیگ، همتایان مستقیمی در لیگ مردان دارند و هم تیم زنان و هم تیم مردان در یک میدان بازی می‌کنند. این تیم‌ها شامل ایندیانا فور، لس‌آنجلس اسپارکس، مینه‌سوتا لینکس، نیویورک لیبرتی‌ و فینیکس مرکوری است. آتلانتا رویا، شیکاگو اسکای، کانکتیکات سان، دالاس وینگز، لاس وگاس ایس، سیاتل استورم و واشنگتن میستیکس با همتایان مستقیمی در لیگ مردان عرصه مشترکی ندارند.

 

 

این ورزش محبوب

 

بسکتبال از جمله ورزش‌های محبوب در جهان است که به دلیل ارزانی و در دسترس بودن آن، سرعت رشد قابل توجهی هم دارد و به گزارش فدراسیون جهانی، در حال حاضر بیش از ۴۵۰ میلیون نفر در جهان بسکتبال بازی می‌کنند. بر اساس آمار 26.5 میلیون نفر که معادل ۸ درصد از جمعیت آمریکاست، بسکتبال بازی می‌کنند. این ورزش در میان جوانان آمریکایی محبوب‌تر است و از هر ۴ جوان بین ۱۸ تا ۲۵ سال یک نفر بسکتبال بازی می‌کند. همچنین لیگ‌های دبیرستانی بسکتبال نیز از رونق بالایی برخوردار است و ۵۴۰ هزار پسر و ۴۳۰ هزار دختر بسکتبالیست در تیم‌های دبیرستان‌ها مشغول بازی هستند. جالب است بدانید لبرون جیمز، ستاره مشهور بسکتبال آمریکا از لیگ‌ دبیرستان به اتحادیه ملی بسکتبال منتقل شد. بر اساس آمار، بسکتبال ورزش اول و محبوب ۱۱ درصد از آمریکایی‌هاست و مسابقات اتحادیه ملی بسکتبال پس از مسابقات فوتبال آمریکایی، پربیننده‌ترین رویداد رسانه‌ای در این کشور است که بالاترین رکورد آن ثبت 50/4 میلیون بیننده در یک فصل بوده است.

   ورزش به مثابه صنعت

به دلیل استقبال بالای بینندگان و طرفداران تیم‌های مختلف، امروز اتحادیه ملی بسکتبال آمریکا یکی از سودآورترین لیگ‌های ورزشی در جهان است. در فصل گذشته، برگزاری این مسابقات13/5 میلیارد درآمد به همراه خود داشت. با توجه به‌ اینکه تیم‌های حاضر در اتحادیه روی هم رفته حدود 5/5میلیارد دلار برای فصل گذشته هزینه کردند، می‌توان گفت مسابقات فصل گذشته بیش از ۸ میلیارد دلار سود نصیب تیم‌ها کرده که به طور میانگین ۲۶۶ میلیون دلار نصیب هر تیم شده است. حدود 1/5  میلیارد دلار از این درآمد از محل جذب حمایت مالی و حضور اسپانسرهای تیم‌هاست که نام مایکروسافت در صدر این لیست به چشم می‌خورد. بقیه درآمد مربوط به بلیت‌فروشی، فروش اقلام تبلیغاتی تیم‌ها، حق پخش‌های تلویزیونی و مدارس آموزشی باشگاه‌هاست. این درآمد خارق‌العاده سبب شده است تا مبلغ قراردادهای بازیکنان مطرح نیز سنگین باشد. گران‌ترین بازیکنان حال حاضر اتحادیه استفن کیوری، جیمز هاردن و جان وال هستند که برای یک فصل به ترتیب ۴۵، ۴۴ و ۴۴ میلیون دلار قرارداد بستند.

اما پردرآمدترین بازیکن فصل گذشته اتحادیه لبرون جیمز است. مبلغ قرارداد لبرون جیمز با تیم لس‌آنجلس لیکرز ۴۱ میلیون دلار است اما به مدد درآمد ۷۰ میلیون دلاری او از تبلیغات، درآمد او در سال گذشته به ۱۱۱ میلیون دلار رسید و رکورد درآمد ۹۴ میلیون دلاری که از آن خودش بود را شکست.

 

 

دستمزد پایین زنان

 

ستاره لیگ زنان، کیتلین کلارک است. طرفداران او از اینکه فهمیدند دستمزد و حقوق استعدادهای برتر لیگ زنان چقدر کم است، شوکه شده‌اند. کلارک در تیم ایندیانا فور توپ می‌زند. جالب است بدانید درآمد کل بازیکنان این تیم در مجموع، کمتر از یک بازیکن تصادفی نیمکت‌نشین در لیگ مردان است.  کل حقوق و دستمزد تیم ایندیانا در سال گذشته 1/2میلیون دلار بود و کمترین حقوق ممکن برای یک بازیکن در لیگ مردان1/5 میلیون دلار در سال است. درآمد کلارک برای فصل گذشته تنها ۲۵۰ هزار دلار بوده و ‌ با این مبلغ رکورددار لیگ زنان است. حالا اگر درآمد ۲۵۰ هزار دلاری او را با درآمد ۱۱۱ میلیون دلاری لبرون جیمز مقایسه کنیم، درمی‌یابیم که ستاره زنان بسکتبال آمریکا ۴۴۴ برابر کمتر از ستاره لیگ مردان درآمد دارد. این اختلاف در رسانه‌های آمریکا و فضای مجازی این کشور مورد توجه قرار گرفته است.

 

 

کدخبر: ۵۵۷۰۷۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر