کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۷۰۱۴
تاریخ خبر:

شورش شرقی‌ها در پاریس

شورش شرقی‌ها در پاریس

فرانسوی‌ها از اعتراض پناهجویان افغان به وحشت افتادند

هفت صبح| تصاویری از حمله به کافه‌ها و به هم ریختن نظم خیابان‌ها از سوی دسته نسبتا کوچکی از پناهجویان افغانستانی در پاریس، در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود. مخالفان حضور مهاجران معتقدند حضور خشمگین این افراد در کشوری که خود را پایتخت مد و فرهنگ جهان می‌داند هشداری برای الیزه و تمام کشورهایی است که با مسئله پناهجویان دست و پنجه نرم می‌کنند.

 

روز هفتم آوریل، برای پناهجویان افغانستانی ساکن پاریس، روز تلخی بوده است. دو یا به روایتی سه مهاجر این کشور در یک آتش‌سوزی مشکوک جان خود را از دست داده‌اند و حالا تعدادی از پناهجویان دیگر که کشته‌شدگان را شهید می‌نامند، با پیچیدن پرچم افغانستان دور خود، در خیابان‌ها به اعتراض پرداخته و در برخی از نقاط پاریس،‌ میز و صندلی کافه‌ها و سطل‌های زباله را به وسط خیابان‌ها انداخته‌اند. عکس‌العمل آنها به مرگ دو مهاجر افغانستانی و هم‌وطنشان خشم زیادی را در پاریس ایجاد کرده.

 

 

ماجرا از چه قرار است؟

 

اصل موضوع به روز 19 فروردین‌ماه برمی‌گردد. حدود ساعت هشت و پانزده دقیقه شب، طبقه هفتم ساختمانی در پاریس دچار آتش‌سوزی می‌شود. این ساختمان در خیابان دوشارون در منطقه 11 واقع شده بود و دو نفری که در آتش‌سوزی جان خود را از دست داده‌اند به طور قطع از مهاجران افغانستانی بوده‌اند. هویت نفر سوم نامشخص است. معترضان می‌گویند پلیس در انتشار گزارش خود در خصوص واقعه تعلل کرده. یکی از بستگان کشته‌شدگان می‌گوید اجساد این افراد بعد از گذشت دو هفته هنوز به آنها تحویل داده نشده.

 

در اعتراضات اصلی که روز یکشنبه برگزار شد، چهار فرد افغانستانی دستگیر شده‌اند. پلیس می‌گوید تعداد افراد حاضر در اعتراضات 200 نفر بوده است اما در شبکه‌های اجتماعی اکانت‌های مرتبط با افغانستان، تعداد را بیش از این می‌دانند. پلیس معتقد است زمان درگیری کوتاه بوده و اعتراف می‌کند که مجبور شده به سمت معترضان گاز اشک‌آور پرتاب کند. خشونت‌هایی که پاریسی‌ها را تکان‌داده، درست بعد از برگزاری مراسمی برای ادای احترام به کشته‌شدگان رخ داده است.

 

 

پلیس چه می‌گوید؟

 

تا این ساعت که ما درحال دنبال کردن ماجرا هستیم، پلیس فرانسه درمورد علت قتل مهاجران افغانستانی توضیحی نداده است و گفته تحقیقات ادامه دارد. روزنامه پاریسین به نقل از منابع پلیس این احتمال را مطرح کرد که قاتل پس از کشتن آنها، برای پنهان کردن آثار جرم خانه را به آتش کشیده است و پیش از آن حداقل به یکی از افراد کشته شده شلیک شده. به گفته این روزنامه مشهور پاریسی، بر اساس یک فرضیه‌، صاحب‌خانه دو مهمان خود را با گلوله کشته و برای پنهان کردن آثار جرم، خانه را به آتش کشیده است. این روزنامه نوشت که شدت آتش‌سوزی و انفجار در ساختمان باعث شد تا قاتل از منزل هفتم ساختمان خود را پرت کند که بر اثر آن کشته شده است. در واقع نفر آخری که کشته شده به احتمال زیاد افغانستانی نبوده است. اما این تنها روایت پاریسین است. برخی رسانه‌ها نوشته‌اند هر سه نفر کشته شده افغانستانی بوده‌اند و یکی از آنها دو نفر دیگر را به قتل رسانده است.

 

معترضان اما مسئله را یک قتل بر اساس نژاد‌پرستی می‌دانند. این‌درحالیست که شایعاتی در شبکه‌های اجتماعی در مورد هویت قاتلان منتشر شده که در برخی آنها در حکم مجرم شناخته می‌شوند. پای زنی سومالیایی هم به میان آمده است و ادعای تعدی به او در برخی از شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود و واکنش‌های مختلفی گرفته است. البته ردپایی از این ادعا، در رسانه‌های فرانسوی دیده نمی‌شود و بیشتر آنها بر روی افغان بودن هر سه فرد کشته شده تاکید دارند. مسئله‌ای که مهاجران و پناهجویان افغانستانی مقیم پاریس آن را نمی‌پذیرند و معتقدند هموطنانشان به دست افرادی بیگانه جان خود را از دست داده‌اند.

 

 

نگرانی‌ پاریسی‌ها ادامه دارد

 

راست‌گرایان و تعدادی از پاریسی‌ها، معتقدند رسانه‌های جریان اصلی در فرانسه موضوع را زیادی ساده گرفته‌اند. البته اعتراضات مردم افغانستان در پاریس نخستین بار نیست که رخ می‌دهد و آنها پیش از این هم خواستار شرایط بهتر برای خود بوده‌اند. مسئله البته کمی پیچیده‌تر است.

 

یک تحلیل‌گر افغانستانی که قبلا رئیس شورای جوانان تاجیک در این کشور بوده می‌گوید اغلب تظاهرکنندگان و معترضان پشتون بوده‌اند و ماجرا را قومی می‌کند. او این شبهه و ادعا را مطرح می‌کند که آنها به طالبان نزدیک هستند. اما پرچم‌هایی که روی دوش این افراد دیده می‌شود، نه پرچم حکومت طالبان بلکه پرچم جمهوری یا بهتر بگوییم دولت قبلی و ساقط شده در افغانستان است. در سال 1400، مدتی پس از حضور طالبان در قدرت تعدادی خودروی مدل بالا، با نصب پرچم‌های طالبان در خیابان‌های پاریس به راه افتادند که هم برای پناهجویان و هم برای فرانسوی‌ها تجربه ترسناکی را رقم زد. حالا راست‌گرایان برای اعتراض خود به حضور پناهجویان افغانستانی، مواد لازم را در اختیار دارند. ژوردان باردلا، رهبر حزب راستگرای اجتماع ملی، که خود را رقیب حزب حاکم در فرانسه می‌داند ویدئویی از این تظاهرات را در ایکس بازنشر کرد و نوشت تجمع افغانستانی‌‌ها در پاریس به شورش تبدیل شد و اعتراض کرد که انگار در فرانسه هر کاری را می‌توان با مصونیت کامل انجام داد. او تاکید کرد که تعهد اولیه ما این خواهد بود که نظم را به فرانسه برگردانیم.

 

در عین‌حال تظاهرات افغانستانی‌ها در بین اکانت‌های هموطنانشان هم مورد انتقاد قرار گرفته است. آنها معتقدند شاید دیپورت چنین افرادی راه بهتری برای ترمیم چهره پناهجویان باشد.

 

 

 

کدخبر: ۵۵۷۰۱۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر