کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۴۳۹۲
تاریخ خبر:

صدای پای جنگ به گوش می‌رسد

صدای پای جنگ به گوش می‌رسد

افشای مکالمه محرمانه نیروی هوایی آلمان در رسانه‌های روسیه

روزنامه هفت صبح| روز شنبه شبکه تلویزیونی روسی «آرتی» (RT) در کانال تلگرام خود یک مکالمه حدود 30 دقیقه‌ای را منتشر کرده که در آن فرمانده نیروی هوایی آلمان، ژنرال اینگو گرهارتس، با چند افسر عالی‌رتبه تبادل نظر می‌کند. موضوع اصلی صحبت درباره احتمال کاربرد موشک‌های آلمانی «تاروس» توسط اوکراین است.


طی گفتگو، این پرسش مطرح می‌شود که آیا این موشک‌های دوربرد، توان ویران کردن پلی را که روسیه برای اتصال به شبه‌جزیره کریمه ساخته است، دارد یا خیر؟ همچنین این سؤال پیش می‌آید که آیا اوکراینی‌‌ها قادرند بدون کمک آلمانی‌ها این نوع موشک را شلیک کنند یا برای شلیک موشک‌ها، حضور نیروهای آلمانی در این کشور لازم است؟
 

ابتدا پس از انتشار این فایل صوتی، بسیاری در مورد صحت و سقم آن تشکیک به عمل آوردند و برخی آن را ساختگی و دستکاری شده خواندند و برخی دیگر نیز انگشت اتهام را به سمت فناوری و پدیده جدید هوش مصنوعی نشانه گرفتند. اما طولی نکشید که نشریه  آلمانی اشپیگل در گزارشی نوشت: «طبق ارزیابی‌های اولیه ما، جعل از طریق هوش مصنوعی منتفی است.»

ساعاتی بعد، در اولین واکنش رسمی به افشای این مکالمه، وزارت دفاع آلمان «ضبط» یک مکالمه محرمانه فرمانده و اعضای عالی‌رتبه نیروی هوایی این کشور را تأیید کرد اما نگفت ‌‌کدام کشور یا چه کسانی این مکالمه را ضبط کرده‌اند. این مکالمه برای نخستین بار روز جمعه توسط ماگاریتا سیمونیان، خبرنگار شبکه «راشا تودی» منتشر شد.
یک روز بعد، وزارت دفاع آلمان اعلام کرد   اداره ضدجاسوسی ارتش مشغول بررسی موضوع است. اولاف شولتس نیز با تأکید بر وخامت و جدی بودن این پرونده، اطمینان داد که رسیدگی «با دقت و به سرعت» انجام خواهد گرفت.
 

در طرف مقابل، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه با اشاره به افشای این مکالمات گفت: «طرح‌های موذیانه ارتش آلمان برای ضربه و صدمه به روسیه، افشا شد.» گفتنی است، در آلمان تحویل موشک‌های «تاروس» به اوکراین، همچنان محل اختلاف است. در هفته‌های اخیر، ۳٨۲ نماینده پارلمان از مجموع ۶۶٨ نماینده، خواستار تحویل تسلیحات دوربرد به اوکراین شده‌اند اما اسمی از موشک «تاروس» نبرده‌اند.


همین اتفاق در سمتی دیگر موجب بروز تنش و اختلافات آشکاری بین امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه و اولاف شولتس، صدراعظم آلمان شده است. مکرون هفته گذشته از احتمال اعزام نیروهای عربی به اوکراین برای تقویت جبهه جنگ علیه روسیه سخن گفت. البته این سخنان مکرون، تهدید هسته‌ای روسیه علیه کشورهای اروپایی و عقب‌نشینی سراسیمه آنها را به دنبال داشت.


یکی از معترضان اصلی به این حرف‌های مکرون، شولتس بود. در پاسخ، مکرون با طعنه و کنایه به آلمانی‌ها گفت :«سربازان اوکراینی برای جنگ با روسیه، به غیر از کیسه‌خواب‌هایی که شما برای‌شان می‌فرستید، به تسلیحات و تجهیزات دیگری نیز نیاز دارند.» شولتس این کنایه مکرون را یک توهین بزرگ قلمداد کرد و گفت هرچند آلمان در آغاز جنگ از کمک به اوکراین ابا داشت اما رفته رفته وارد میدان شد و در حال حاضر، رتبه دوم پس از آمریکا را در حمایت از این کشور به خود اختصاص داده است. 
 

نشریه اشپیگل می‌نویسد که مکالمه افسران آلمانی از طریق «وبکس» انجام گرفته که یک شبکه تماس و ویدئوکنفرانس معمولی است. این نشریه سؤال می‌کند که به چه دلیل وزارت دفاع از خطوط امن و رمزگذاری‌شده استفاده نکرده است؟ اشپیگل همچنین این احتمال را مطرح می‌کند که مکالمات محرمانه دیگری هم ضبط شده باشد و دیر یا زود در رسانه‌های روسی افشا شود.


این یعنی روسیه ‌ روی نقشه‌های کشورهای غربی برای دخالت در جنگ اوکراین، اشراف کامل دارد. شاید به همین دلیل هم وزیر بهداشت آلمان گفته است که کشورش باید سیستم بهداشت و درمان را طوری ارتقا دهد که بتواند در مواجهه با شرایط بحرانی مانند یک پاندمی جدید یا یک درگیری نظامی آماده باشد.


او افزود :«بیمارستان‌ها باید مانورهایی را انجام دهند تا بتوانند واکنشی مناسب نسبت به بلایا داشته باشند و ساده‌لوحانه است اگر بگوییم برای یک درگیری نظامی آماده نیستیم و امیدوار باشیم جنگی اتفاق نیفتد. بر اساس چنین منطقی، پس نیازی هم به ارتش نداریم!»


از سوی دیگر، بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع آلمان نوامبر گذشته میلادی گفته بود، کشورش باید برای قابلیت جنگی آماده باشد و بار دیگر در ژانویه ۲۰۲۴ تاکید کرد که برلین و تمامی کشورهای ناتو باید بتوانند در صورت بروز جنگ، خودشان را مسلح و توانمند سازند. این‌طور که پیداست روابط اروپا و روسیه با گذشت هر شبانه‌روز خصمانه‌تر می‌شود و خطر بروز جنگ نیز مضاعف می‌شود. (رادیو فرانسه و ایسنا)

 

کدخبر: ۵۵۴۳۹۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر