کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۷۱۱۳
تاریخ خبر:

یا می‌فروشی یا فیلتر می‌شوی

یا می‌فروشی یا فیلتر می‌شوی

تصمیم عجیب آمریکا برای اپلیکیشن چینی تیک‌تاک

هفت صبح| دیروز یکی از عجیب‌ترین لایحه‌های مجلس سنای آمریکا تصویب شد. اگرچه در ایران شبکه اجتماعی تیک تاک خیلی شناخته شده نیست اما تعداد کاربران آن در آمریکا حدودا 170 میلیون نفر برآورد شده.

 

با وجود این جمعیت بزرگ  که اغلب شامل آمریکایی‌های 12 تا 44 ساله می‌شود، مجلس سنای این کشور روز گذشته یک شرط مهم برای تیک تاک گذاشت که می‌تواند در نهایت به این منجر شود که این نرم افزار اصالتا چینی در ایالات متحده فیلتر شود. فیلترینگ در آمریکا؟ بله. تیک تاک که در مدت کوتاهی به محبوبیت اینستاگرام نزدیک شده بود از سوی مقام‌های امنیتی آمریکا سال‌هاست با این اتهام روبه‌روست که اطلاعات شخصی افراد را جمع‌آوری و به مقام‌های چینی ارسال می‌کند. مجله فورچون قبلا نوشته بود این اطلاعات شامل نام، آدرس ایمیل، آدرس IP و اطلاعات جغرافیایی کاربران می‌شود. طبعا تیک‌تاک این موضوع را رد کرده.

 

توضیحات تیک‌تاکی‌ها این است که هلدینگ اصلی این پلتفرم (یعنی بایت‌دنس) تحت نفوذ هیچ دولتی نیست. جدا از این موضوع، 60 درصد از سهام تیک‌تاک هم نه یک نفر، بلکه به سرمایه‌گذارانی از سراسر دنیا  تعلق دارد.

 

حتما برای شما هم پیش آمده که در گوگل پلی یا اپ استور دنبال یک برنامه باشید و متوجه شوید که این برنامه در کشور شما مسدود است. تیک تاک اوایل برای ما در چنین وضعیتی قرار داشت. یعنی به خاطر تحریم‌ها نصب آن در گوشی ایرانی‌ها امکان پذیر نبود. در حال حاضر ولی تیک‌تاک فیلتر است. آمریکا هم تصمیم دارد چنین سیاستی را بر تیک‌تاک اعمال کند؛ اما نه به این سادگی‌ها. آنها از چند ماه پیش پا را در یک کفش کردند تا یا تیک‌تاک را مجبور به فروش سهام خود به یک شرکت آمریکایی کنند یا اینکه کلا برای آمریکایی‌ها مسدود شود و در فروشگاه‌های اپلیکیشن قابل دسترس نباشد. این ماجرا اسفندماه در مجلس سنا سر و شکل جدی‌تری گرفت و در نهایت در روز گذشته با رای اکثر نماینده‌ها تصویب شد.

 

 

مرحله اول: پروژه تگزاس

 

قبلا این تلاش برای تحت فشار گذاشتن تیک تاک جهت فروش به آمریکایی‌ها در دولت دونالد ترامپ هم تکرار شده بود اما موفقیت آمیز نبود. البته ترامپ بعدا حامی تیک تاک شد. او می‌گوید فروختن تیک تاک همانا و قدرت گرفتن مارک زاکربرگ (بنیانگذار فیسبوک) همانا. در مرحله اول تیک تاک و مقام‌های دولتی به این نتیحه رسیدند که داده‌های کاربران آمریکایی تیک تاک به سرورهای این نرم افزار در تگزاس منتقل شود. آمریکا حالا چیزی بیشتر از این می‌خواهد. دقیقا چه چیزی؟ می‌خواهد شرکت مالک تیک تاک (به نام بایت‌دنس) سهام خود را بفروشد. اول به این شرکت چینی 180 روز فرصت داده شده بود ولی حالا مجلس 9 ماه وقت داده و اگر رئیس جمهور راضی باشد این مهلت تا 12 ماه تمدید خواهد شد. 

 

چرا آمریکا به انتقال سرور راضی نشده بود؟ اواخر فروردین ماه مجله فورچون با تعدادی از کارکنان سابق این شرکت مصاحبه کرده و نوشته بود با وجود انتقال داده‌های کاربران آمریکایی به خود این کشور، شرکت تیک تاک همچنان به مدیران ارشد در چین گزارش‌هایی ارسال می‌کرد.

  

مشتری‌ها در صف خرید

 

هنوز این پیمان قطعی نشده بود که کم کم مشتری‌ها برای این نرم‌افزار بزرگ صف کشیدند. مثلا شرکت تولیدکننده بازی‌های معروفی مثل کال آف دیوتی به مدیرعامل شرکت هوش مصنوعی «اوپن‌ای‌آی» پیشنهاد داده که با شراکت یکدیگر تیک تاک را بخرند. یکی از وزرای سابق آمریکا هم درحال تشکیل یک گروه سرمایه‌گذار برای خرید آن است. چرا خرید تیک تاک جذابیت دارد؟ در سال میلادی گذشته سود شرکت تیک تاک فقط در آمریکا 40 درصد افزایش یافته و به 120 میلیارد دلار رسیده. تیک تاک نمی‌تواند به راحتی قید این سود را بزند. جدا از این می‌داند که وقتی تیک تاک در آمریکا مسدود شود دیگر بسیاری از سلبریتی‌های خود را از دست می‌دهد درنتیجه این سقوط به بازار تیک تاک در کشورهای دیگر هم ضربه خواهد زد.

  

نقطه اشتراک ما و آمریکایی‌ها درباره تیک‌تاک

 

لایحه حالا منتظر امضای بایدن است. بدون شک جو بایدن هم که قبلا موافقت خود را با این  عملیات ضربتی نشان داده بود آن را امضا خواهد کرد. با این امضا مالک نرم افزار معروف تیک‌تاک یک سال وقت دارد این برنامه را به آمریکایی‌ها بفروشد. در غیر این صورت تیک‌تاک روی گوشی 150 میلیون کاربر آمریکایی فیلتر خواهد شد.

   

فشار در آمریکا، ضربه در اروپا

 

یک قاره آن طرف‌تر، یعنی در اروپا تیک تاک با محدودیت‌های دیگری روبه‌رو شده. اگر این دستورالعمل جدید اروپایی‌ها را رعایت نکند مجبور به پرداخت جریمه سنگینی خواهد شد. شاید برای ما که تیک تاک نداریم و بیشتر سرگرم شبکه‌های اجتماعی دیگر هستیم عجیب باشد اما  کمیسیون اروپا گفته این برنامه اعتیاد آور است و می‌تواند بر روان کودکان و بزرگسالان تاثیر منفی بگذارد. تحقیق‌های آنها از دو ماه پیش شروع شده بود. اتحادیه اعلام کرده که اگر تیک تاک این دستورالعمل‌ها را رعایت نکند باید 6 درصد از گردش مالی جهانی خودش را به عنوان جریمه بپردازد. این گیر و دارها بر سر برنامه «تیک تاک لایت» است. تیک تاک لایت یک فیچر جدید این برنامه محبوب است که در روز به مخاطب تعدادی کار (تسک) می‌دهد تا در ازای آن جایزه بگیرد. مورد مشابه آن را در اینستاگرام داریم که مثلا افراد چالش می‌گذارند یا به کوئسچن باکس جواب می‌دهد. حالا تصور کنید که این تسک‌ها متنوع‌تر و به ازای هر کدام از این کارها تعدادی سکه مجازی داده می‌شود. مثلا به ازای تعدادی لایک، دعوت از دوستان یا تعداد بازدید از ویدئوها چند سکه مجازی می‌پردازد که ارزش آن برابر چند پنی می‌شود. این همان چرخه‌ای است که اتحادیه اروپا می‌گوید کودکان و جوانان معتاد می‌شوند. ایده پول در آوردن از سوشال‌مدیا ایده جدیدی نیست. معروف‌ترین مدل آن که اتفاقا در ایران هم بسیار رایج شده، یوتیوب است که به ازای لایک و کامنت و ویو به کاربرانش حق‌الزحمه می‌پردازد. خود اعضای اتحادیه اروپا نصب این برنامه را برای همه کارمندان خود ممنوع و توصیه کرده که بقیه هم همین کار را بکنند.

  

تیک تاک در کدام کشورها تحریم شده؟

 

فعلا آمریکا یک قدم به تحریم نزدیک شده. در استرالیا دادستان کل کشور اخیرا بیانیه داد که بنابر توصیه‌های امنیتی، به زودی این نرم افزار مسدود می‌شود. اواخر اسفند ماه در انگلیس وزیر امور خارجه در نامه‌ای به مجلس عوام خواستار مسدود شدن این برنامه در گوشی‌های مقام‌های دولتی شد. انگلیس اولین جایی بود که واردات محصولات هوآوی از چین را هم ممنوع کرده بود. دولت فرانسه نه فقط تیک تاک، بلکه نصب نتفلیکس را هم به دلیل مسائل امنیتی روی گوشی‌های کارمندان خود ممنوع اعلام کرده. اتریش، بلژیک و دانمارک هم بنا بر دستور نهادهای اطلاعاتی یا وزارت دادگستری نصب تیک‌تاک برای همه کارمندان دولت را ممنوع اعلام کرده‌اند. هرچه به شرق نزدیک‌تر می‌شویم این ممنوعیت‌ها جمعیت بیشتری از یک کشور را دربر می‌گیرد. مثلا به دنبال یک درگیری مرزی بین هند و چین در سال 2020، هند وی چت و تیک تاک را مسدود کرد. در تایوان هم دسترسی به تیک تاک برای عامه مردم غیرممکن است. پاکستان تا امروز چهار بار این برنامه را به دلایل ویدئوهای غیراخلاقی فیلتر و دوباره باز کرده. دستور ممنوعیت تیک تاک در افغانستان هم همزمان با فیلترینگ بازی پابجی در سال 2022 صادر شد.

 

 

 

 

کدخبر: ۵۵۷۱۱۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر