کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۱۸۱۷۷۷
تاریخ خبر:

ترامپ علیه ایران، دنیا علیه ترامپ/گزارش کامل

رییس‌جمهور آمریکا پس از کش‌مکش‌های فراوان و این پا و آن پا کردن‌ها و نسبت‌ دادن "بدترین" توافق تاریخ آمریکا به برجام در نهایت پس از حدود ۱۰ ماه با اعلام نکردن پایبندی ایران به برجام برخلاف گزارش‌های آژانس، خروج یک‌جانبه آمریکا از این توافق را کلید زد.
دونالد ترامپ عصر روز جمعه در کاخ سفید درباره سه موضوع اجرای قانون کاتسا، اعلام پایبندی یا عدم پایبندی ایران به برجام و سیاست‌های دولتش در قبال ایران سخنرانی کرد.

رییس‌جمهور آمریکا برخلاف آنچه در هفته‌های اخیر تحت عنوان قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست سازمان‌های تروریستی مطرح شده بود،‌ اعلام کرد که "تحریم‌های بسیار سرسختانه‌ای را علیه سپاه اعلام خواهیم کرد."

ترامپ ضمن بیان این‌که "سپاه را نهاد نظامی تروریستی می‌داند که خشونت را در منطقه گسترش می‌دهد افزود: سپاه از رژیم سرکوب‌گر اسد حمایت می‌کند بنا بر این من از وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌خواهم که تمام بخش‌های سپاه را و همچنین ماموران و وابستگان به این نهاد را مورد تحریم قرار دهد. همچنین برنامه موشکی ایران را نیز به شدت تحریم خواهیم کرد.

پیش از سخنرانی ترامپ، رکس تیلرسون در جمع خبرنگاران در پاسخ به این‌که آیا سپاه را در لیست تروریست‌ها قرار خواهید داد گفت که قرار دادن نام یک نیروی نظامی در لیست سازمان‌های تروریستی پیچیدگی و دشواری‌های خاص خود را دارد.

چنانچه وزارت خارجه آمریکا گروهی یا نهادی را در لیست سازمان‌های تروریستی قرار دهد مشمول تحریم و گروه‌های تروریستی بین‌المللی قرار می‌گیرد اما در رویکرد و تصمیم تازه ترامپ وزارت خزانه‌داری این کشور سپاه پاسداران را تحریم کرده است.

ترامپ هم‌چنین در سخنرانی اش ایران را عامل جنگ در یمن و سوریه دانست و گفت: ایران با دخالت‌هایش در عراق باعث ایجاد اختلافات قومی و مذهبی در این منطقه شده است.

وی با بیان اینکه ایران همچنان از بشار اسد حمایت می‌کند و سلاح در اختیار او می‌گذارد این سلاح‌ها علیه کودکان سوری مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: با توجه به سابقه این نوع اقدامات ایران، اهداف سوء ایران در آینده را نباید نادیده بگیریم.

ترامپ هم‌چنین در این بین به شعار همیشگی ایرانیان در تمامی مناسبت‌های تاریخی یعنی "مرگ بر آمریکا" و "مرگ بر اسرائیل" اشاره کرد و گفت این‌ شعارها،‌ شعارهای محبوب ایرانیان است.

رییس جمهوری در بخشی دیگر از سخنانش از خلیج فارس که اکثرا از سوی سیاستمداران آمریکایی و دنیا به عنوان خلیج فارس یا خلیج نام برده می‌شود به عنوان خلیج عربی یاد کرد که با واکنش‌ شدید گروه‌های مختلف مردم ایران در داخل و خارج مواجه شد.

او درحالی از مردم ایران و اعتراضات سیاسی و اجتماعی آنها حمایت کرد که برای سال‌هاست کشورش اقدام به تحریم و تهدید مردم ایران می‌کند و از سویی خودش نیز در شروع به کار دولتش با تعیین قوانین بسیار سخت مهاجرتی و ورود به آمریکا محدودیت‌های زیادی را برای اتباع ایرانی ایجاد کرد.

به گزارش ایسنا،‌ رییس‌جمهوری آمریکا هم‌چنین در بخش دیگری از سخنانش درباره برجام یکی از نارسایی‌های برجام را این دانست که مفاد آن به اندازه کافی اجرا نمی‌شود و در مورد برنامه موشکی ایران ساکت است.

وی گفت: کنگره از همین الان برای برخورد با این نارسایی وارد عمل شده و به لایحه بازنگری برجام چند تبصره اضافه خواهد کرد که جلوی ایران برای تولید موشک قاره پیمای بالستیک را بگیرد. کنگره کاری خواهد کرد که تحریم‌ها علیه ایران به گونه‌ای اعلام شود که به صورت دائم از توسعه فعالیت‌های موشکی ایران جلوگیری شود.

ترامپ تاکید کرد که اگر نتوانیم با کنگره و متحدان خود به توافق برسیم، برجام لغو خواهد شد. من هر جا لازم بدانم به عنوان رییس‌جمهور آمریکا می‌توانم برجام را لغو کنم.

وی در ادامه گفت که پایبندی ایران به برجام را تایید نمی‌کنیم و نخواهیم کرد و ما قدم در راه تروریسم نمی‌گذاریم بلکه با کنگره همکاری می‌کنیم تا نواقص برجام برطرف شود.

به گزارش ایسنا،‌ بر اساس قانون بازبینی توافق هسته‌ای (اینارا) که دو ماه قبل از برجام در کنگره تصویب شد، این حق به کنگره داده شده است که هر وقت لازم بود برجام را مورد بررسی قرار دهند.

با اظهارات روز جمعه ترامپ در عمل وی توپ را به زمین کنگره انداخت تا آنها درباره ماندن یا نماندن در برجام تصمیم‌گیری کنند و به این ترتیب کنگره ۶۰ روز فرصت دارد تا درباره این‌که به اجرای برجام ادامه دهند یا از آن با برگرداندن تحریم‌های هسته‌ای خارجی و غیرهسته‌ای خارج شوند تصمیم بگیرد.

ترامپ می‌توانست بدون ارجاع این مساله به کنگره راسا از برجام خارج شود همان‌طور که در سخنرانی خود نیز به این مساله اشاره کرد اما به نظر می‌آید ترامپ نیز از ترس بدنامی خروج یک جانبه از برجام دست به چنین اقدامی نزده است.

هم‌چنین وی در ادامه سخنانش درباره سیاست‌هایش در قبال ایران گفت: من بعد از مشورت با متحدان خود استراتژی‌ام علیه ایران را اعلام می‌کنم. ما کاری خواهیم کرد تا با اقدامات ایران مقابله کنیم و تحریم‌های جدید علیه ایران اعمال می‌کنیم و جلوی تولید سلاح این کشور را می‌گیریم. ما این رژیم را محدود می‌کنیم تا به هیچ وجه به سلاح دست نیابد.

به گزارش ایسنا، سخنان دونالد ترامپ که دو هفته پیش زمزمه‌های آن به سراسر دنیا رسیده بود و با واکنش‌ جدی رهبران و مقامات و شخصیت‌های سیاسی مواجه شد.

حسن روحانی رییس‌جمهوری کشورمان جمعه شب در سخنانی گفت: در صحبت‌های آقای ترامپ که در آن سیاست‌های آمریکا درباره آن تبیین شد، جز فحاشی و مشتی از اتهامات واهی علیه ملت ایران حرف دیگری وجود نداشت.

وی گفت: من رییس‌جمهور آمریکا را دعوت می‌کنم که هم تاریخ را بهتر بخواند و هم جغرافیا را و هم نسبت به تعهدات بین‌المللی و هم راجع به ادب و اخلاق و عرف جهانی و بین‌المللی؛ ظاهرا ایشان خبر ندارند که دولت آمریکا دولت کودتا در شصت و چند سال پیش در این کشور روی کار آورد و قدرتی بو دکه با پول و اعمال نفوذ و استفاده از مزدوران خود حکومت قانونی این سرزمین را سرنگون کرد.

روحانی افزود: ظاهرا ایشان (ترامپ) فراموش کرده‌اند که در طول مبارزات ملت ایران علیه دیکتاتوری و تلاش این ملت برای کسب استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی، در این سرزمین کشوری که بیشترین حمایت را از دیکتاتوری وقت می‌کرد، آمریکا بود. ظاهرا ایشان فراموش کرده‌اند که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی آمریکا چه اقداماتی را علیه ایران انجام داد و تلاش داشت که علیه انقلاب ایران در سال ۵۹ کودتای پیشین خود را تکرار کند.

وی گفت: در ۸ سال دفاع مقدس آمریکا از متجاوز حمایت کرد و بیانیه‌ای که لازم بود آمریکا در زمینه موشکباران و بمباران شیمیایی سردشت و حلبچه صادر کند و در برابر متجاوزان بایستد از مظلومان حمایت کند، درست برعکس عمل کرد.

رییس‌جمهور کشورمان با اشاره به اظهارات ترامپ مبنی بر اینکه "می‌خواهم با همکاری کنگره به برجام تبصره بزنم" گفت: او (ترامپ) نمی‌داند که به برجام نه ماده و نه تبصره‌ای اضافه نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: آمریکا امروز تنهاتر از همیشه در برابر برجام و توطئه‌های خود علیه ملت ایران قرار دارد.

روحانی گفت: سپاه پاسداران به عنوان نیروی قدرتمندی که همواره در کنار مردم بوده و مردم نیز در کنار آن هستند، از کشور خود پیش از جنگ تحمیلی در برابر گروهک‌هایی که آمریکایی‌ها آن‌ها را علیه ملت ایران تحریک کردند، مقابله کرد و در دوران جنگ تحمیلی نیز در برابر متجاوزان ایستاد و امروز به ندای مظلومیت مردم مظلوم منطقه پاسخ مثبت داده و خواهد داد. با صراحت می‌گوییم که در برابر تروریسم در منطقه ایستاده‌ایم و خواهیم ایستاد همان تروریست‌هایی که این آقا (ترامپ) در مبارزات انتخاباتی پارسال خود درباره آن اعلام کرد که بوجود آورنده داعش دولت آمریکا بوده است.

رییس‌جمهور تاکید کرد: فعالیت‌های دفاعی و موشکی ما برای دفاع، برای ما همیشه مهم بوده است و امروز مهم‌تر است. ما همیشه برای ساخت سلاح‌هایی که مورد نیازمان است تلاش کرده‌ایم و از این به بعد تلاش مضاعف‌تری انجام می‌دهیم. این سلاح‌ها برای دفاع از ماست و ما به فعالیت خود برای دفاع و تقویت دفاعی خود ادامه می‌دهیم.

روحانی هم‌چنین خاطرنشان کرد: ما نسبت به برجام به عنوان یک معاهده چندجانبه و بین‌المللی تا زمانی که حقوق ما تامین شود و منافع ما اقتضا می‌کند و تا زمانی که از منافع برجام برخوردار می‌شویم، در چارچوب منافع و مصالح ملی کشورمان به برجام احترام می‌گذاریم. ما تاکنون با آژانس همکاری کرده‌ایم و در چارچوب معاهدات بین‌المللی و برجام با آژانس همکاری خواهیم کرد، اما اگر روزی منافع ملی ما تامین نشود و طرف‌های مقابل ما بخواهند تعهدات‌شان را زیر پا بگذارند آن‌ها باید بدانند که ایران لحظه‌ای درنگ نمی‌کند و به آن‌ها پاسخ می‌دهد.

اما هم‌زمان با سخنرانی ترامپ و اظهارات ضد ایرانی‌و ضد برجامی‌اش، حسن روحانی در تماس تلفنی "امانوئل مکرون" از سفر رییس‌جمهوری فرانسه برای دیدار رسمی از تهران در سال آینده میلادی خبر داد و گفت: ایران و فرانسه می‌توانند گام بلندتری برای استحکام روابط در عرصه های مورد علاقه بردارند.

رییس جمهور همچنین با اشاره به تصمیمات احتمالی واشنگتن و تاکید رییس جمهور فرانسه بر حمایت قاطع اتحادیه اروپا و پاریس از برجام و ضرورت اجرای مفاد آن از سوی همه طرف‌ها، گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تنها مرجع اعلام پایبندی ایران بر تعهداتش در برجام است و مخلوط کردن تعهدات چندجانبه و بین‌المللی با اختلافات داخلی آمریکا می‌تواند برای اعتماد جهان بسیار خطرناک باشد.

امانوئل مکرون رییس‌جمهور فرانسه نیز در این گفت‌وگوی تلفنی تاکید کرد که پاریس مصمم است روابط خود را با تهران در همه عرصه ها گسترش دهد.

مکرون به تلاش‌های آمریکا علیه برجام اشاره کرد و گفت: اتحادیه اروپا و فرانسه قاطعانه از برجام دفاع می‌کنند و به اجرای کامل آن متعهد هستند و از ایران نیز می خواهیم به رغم تلاشهای واشنگتن، به همکاری خود با آژانس بین المللی انرژی اتمی ادامه داده و به تعهداتش در برجام پایبند بماند.

وی با بیان اینکه در سال آینده میلادی از جمهوری اسلامی ایران در قالب هیاتی عالیرتبه دیداری رسمی خواهد داشت، گفت: دامنه ای گسترده ای از موضوعات دوجانبه ، منطقه ای و بین المللی وجود دارد که مایلم در آن سفر با مقامهای ایرانی راجع به آنها گفت و گو و تبادل نظر کنم.

رییس جمهور فرانسه سیاست‌های کاخ سفید در قبال برجام را ناشی از اختلافات داخلی واشنگتن برشمرد و بار دیگر از واشنگتن خواست به تعهداتش پایبند بماند.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در نامه‌ای به مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هشدار داد که در صورت خروج آمریکا ایران نمی‌تواند به صورت یک طرفه به اجرای برجام ادامه ادامه دهد.

در متن این نامه که نخستین بار توسط پایگاه خبری میدل ایست آی منتشر شده است، به نقل از ظریف آمده است: ایران نمی‌تواند به اجرای یک جانبه توافق ادامه دهد در حالی که یکی از اعضای کلیدی آن به بهانه‌جویی‌های نامربوط و بی‌پایه بر نقض مفاد برجام اصرار می‌ورزد.

وی افزود: برجام ثابت کرد که حتی پیچیده‌ترین موضوعات بین‌المللی را می‌توان از طریق گفت‌وگو، مذاکره و همکاری سازنده حل کرد.

ظریف ادامه داد: من معتقدم که موضع برد ـ برد که برجام بر اساس آن نهاده شده است، می‌تواند به عنوان یک مثال خوب برای حل مناقشات و بحران‌های بین‌المللی و منطقه‌ای به خصوص در خاورمیانه باشد.

هم چنین وزارت امور خارجه کشورمان در بیانیه‌ای اعلام کرد: برجام یک سند معتبر بین‌المللی و دستاوردی کم ‌نظیر در عرصه دیپلماسی معاصر است که نه قابل‌مذاکره مجدد است و نه قابل‌تغییر. برجام یک توافق دوجانبه نیست که با کنار کشیدن یک طرف از اعتبار ساقط شود بلکه سندی است که به عنوان بخشی از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت مورد تأیید جامعه جهانی قرار گرفته است و لذا نباید سایر طرف‌ها و جامعه بین‌المللی اجازه دهند رئیس‌جمهور آمریکا بتواند این توافقنامه را به سخره بگیرد. جمهوری اسلامی ایران آغازکننده خروج از برجام نخواهد بود ولی درصورتی‌که حقوق و منافع ایران در برجام رعایت نشود، به‌تمامی تعهدات پایان خواهد داد و بدون هیچ‌گونه محدودیتی فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای خود را دنبال خواهد کرد.

هم‌چنین فدریکا موگرینی پس از سخنان تاکید کرد که برجام یک توافق داخلی آمریکا نیست و افزود: این یک توافق دو طرفه نیست و یک کشور نمی‌تواند یک طرفه برجام را رد کند.

وی با اشاره به این‌که آژانس هشت بار پایبندی ایران به برجام را تایید کرده است افزود: توافق هسته‌ای محدود به برنامه هسته‌ای ایران است و از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری می‌کند.

موگرینی با بیان این‌که توافق هسته‌ای همچنان نتیجه بخش است، چرا که بر اساس اعتماد بنا نهاده شده است گفت: هیچ رییس‌جمهور کشوری نمی‌تواند برجام را لغو کند. اتحادیه اروپا و جامعه جهانی متعهدند تا توافق هسته‌ای را حفظ کنند.

هم چنین وزارت امور خارجه کشورمان در بیانیه‌ای اعلام کرد: برجام یک سند معتبر بین‌المللی و دستاوردی کم ‌نظیر در عرصه دیپلماسی معاصر است که نه قابل‌مذاکره مجدد است و نه قابل‌تغییر. برجام یک توافق دوجانبه نیست که با کنار کشیدن یک طرف از اعتبار ساقط شود بلکه سندی است که به عنوان بخشی از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت مورد تأیید جامعه جهانی قرار گرفته است و لذا نباید سایر طرف‌ها و جامعه بین‌المللی اجازه دهند رئیس‌جمهور آمریکا بتواند این توافقنامه را به سخره بگیرد. جمهوری اسلامی ایران آغازکننده خروج از برجام نخواهد بود ولی درصورتی‌که حقوق و منافع ایران در برجام رعایت نشود، به‌تمامی تعهدات پایان خواهد داد و بدون هیچ‌گونه محدودیتی فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای خود را دنبال خواهد کرد.

ترزا می نخست وزیر انگلیس، آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان و امانوئل ماکرون رییس‌جمهور فرانسه در یک اقدام غیرمعمول بیانیه مشترک و به سخنان رییس جمهور آمریکا علیه ایران و توافق هسته‌ای واکنش نشان دادند.

رهبران این سه کشور اروپایی در بیانیه خود آورده‌اند که به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ متعهد هستند و حفظ این توافق در راستای منافع امنیت ملی مشترک آنها است.

همچنین در این بیانیه آمده است توافق هسته‌ای حاصل ۱۳ سال دیپلماسی و گامی مهم در راستای اطمینان نبود انحراف در برنامه هسته‌ای ایران است. شورای امنیت سازمان ملل نیز این توافق را مورد تایید قرار داده و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایبندی ایران به توافق را تایید کرده است.

این مقام‌های اروپایی در بیانیه خود آورده‌اند که ما از دولت آمریکا و کنگره می‌خواهیم که تا پیش از هر گامی که می‌توان توافق هسته‌ای را تضعیف کند، از جمله از طریق وضع مجدد تحریم‌ها علیه ایران تاثیرات چنین اقدامی را بر امنیت آمریکا و منتقدانش مدنظر قرار دهند.

این رهبران اروپایی علاوه بر این نسبت به تصمیم ترامپ درباره توافق هسته‌ای به شدت ابراز نگرانی کرده‌اند.

هم‌چنین سخنگوی سازمان ملل گفت: آنتونیو گوترش معتقد است که توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ صلح و امنیت در جهان را تقویت می‌کند.

بنا به گزارش شبکه بی‌بی‌سی، دوجاریک همچنین گفت که دبیرکل امیدوار است که توافق هسته‌ای پابرجا بماند.

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه روز جمعه گفت: اینکه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا تردیدهایی را مطرح کرد که زمان امضای یک توافق بین‌المللی بر سر برنامه هسته‌ای حل‌وفصل شده بود، بسیار دردسر ساز است.

ریابکوف تاکید کرد: روسیه اکنون اصلی‌ترین وظیفه خود را جلوگیری از نابودی توافق هسته‌ای با ایران می‌داند و از تمام طرف‌ها می‌خواهد تا به تعهدات خود پایبند بمانند.

بوریس جانسون، وزیر امور خارجه انگلیس در واکنش به سخنرانی خصمانه رئیس‌جمهور آمریکا علیه ایران و برجام با انتشار پیامی در صفحه توئیتر خود نوشت: بریتانیا متعهد به توافق هسته‌ای با ایران است.

وی در ادامه نوشت: ما با همتایان خود در یران، آمریکا و اروپا برای حفظ این توافق همکاری خواهیم کرد. توافق هسته‌ای کمک کرده است تا جهان به جایی امن‌تر تبدیل شود.

وزارت امور خارجه انگلیس نیز در صفحه رسمی خود در توئیتر پیامی منتشر و تاکید کرد: بریتانیا به توافق هسته‌ای متعهد است.

هم چنین یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد: آژانس بین‌المللی از ژانویه ۲۰۱۶ تاکنون اجرای تعهدات مرتبط هسته‌ای ایران طبق برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را همان‌گونه که شورای امنیت سازمان ملل خواسته و شورای حکام آژانس این اختیار را داده، نظارت و راستی‌آزمایی کرده است.

بنا به گزارش پایگاه اینترنتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، آمانو در ادامه تاکید کرد: همان‌طور که من به شورای حکام گزارش داده‌ام، تعهدات مرتبط هسته‌ای، ایران در برجام اجرا می‌شود. فعالیت‌های نظارت و راستی‌آزمایی آژانس به عناصر مرتبط هسته‌ای تحت برجام رسیدگی می‌کند. این فعالیت‌ها به گونه‌ای عادلانه و بی‌طرف و طبق شروطی که در برجام تعیین کرده و مطابق با استانداردهای پادمان انجام می‌شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: ایران اکنون به طور موقت پروتکل الحاقی را طبق توافق پادمانی‌اش با آژانس که یک ابزار راستی‌آزمایی قدرتمند است و به بازرسان ما دسترسی گسترده‌تر به اطلاعات و مکان‌ها را می‌دهد اجرا می‌کند، بنا بر این آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تمام مکان‌هایی که لازم است بازدید کند، دسترسی دارد.

آمانو در پایان گفت که ایران در حال حاضر هدف سخت‌ترین رژیم راستی‌آزمایی هسته‌ای جهان قرار دارد.

هم‌چنین جو بایدن معاون اول باراک اوباما پس از آنکه ترامپ پایبندی ایران به برجام را رد کرد گفت: در صورتی که برجام را به خطر بیندازیم این ایران نیست که منزوی می شود بلکه این موضوع باعث انزوای آمریکا خواهد شد.

بایدن افزود: حقیقت این است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متحدان ما در اروپا و حتی خود مقامات دولت ترامپ بر پایبندی ایران به برجام تاکید دارند. بنا بر این اعلام عدم پایبندی ایران به برجام از سوی ترامپ خلاف منطق و مستندانت موجود است و باعث ایجاد یک تهدید غیرضروری برای امنیت ملی آمریکا می‌شود.

وی افزود: در نهایت لغو یک طرفه برجام از سوی ما نه تنها باعث انزوای ایران نمی‌شود بلکه آمریکا را منزوی می‌کند.

بایدن گفت: توافق هسته‌ای ایران درباره یک چیز است؛ از بین رفتن تهدید ناگهانی که یک ایران هسته‌ای می‌تواند علیه منطقه،‌ اسراییل و آمریکا ایجاد کند. برجام هرگز قرار نبود ما را از اقدامات لازم برای مقابله با اقدامات تحریک‌آمیز و برهم زننده ثبات ایران منع کند. اکنون ترامپ موضع مذاکرات ما را تضعیف کرده است و باعث از دست رفتن دست برتر ما می‌شود که می‌تواند به تضعیف اتحاد ما با متحدان خود شود. این اقدام باعث صدمه دیدن اعتبار آمریکا خواهد شد.

بن کاردین،‌ سناتور ارشد دموکرات و عضو کمیته روابط خارجی سنای آمریکا پس از اعلام عدم پایبندی ایران به برجام از سوی ترامپ در صفحه توییتر خود نوشت: سیاست قوی آن است که علاوه بر حفظ برجام خواستار اجرای سرسختانه آن و نیز مقابله با اقدامات خصمانه غیرهسته‌ای ایران شود.

الیوت انگل عضو کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در مورد بیانیه ترامپ و اعلام عدم پایبندی ایران به برجام گفت: ایران هرگز نباید به سلاح هسته‌ای دست یابد. برای تثبیت این موضوع ما باید به شدت توافق را اجرا کنیم و در راستای افزایش بند غروب این توافق تلاش کنیم و نیز با رفتارهای خصمانه مقابله کنیم.

وی تاکید کرد: برنامه رییس‌جمهور در این‌باره منطقی نیست. مذاکره کردن در مورد افزایش برخی شروط و اضافه کردن آن به توافق نیازمند ایجاد یک ائتلاف میان شرکای بین‌المللی و نه اقدام کنگره است. در حالی که ما باید با رفتارهای خصمانه ایران برنامه موشکی، حمایت از تروریسم، و نقض حقوق بشر و نیز حمایت از رژیم اسد مقابله کنیم، کنگره تاکنون علیه ایران در ماه آگوست تحریم‌هایسختی را اعمال کرده است که خود ترامپ نیز آن‌ها را امضا کرد. اما دولت مایل نیست که این قانون جدید را اجرا کند.

در همین حال عربستان و رژیم اسرائیل از سخنرانی ترامپ مبنی بر اینکه وی دیگر پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تایید نخواهد کرد، استقبال کردند.

به گزارش ایسنا، هم‌چنین سید محمود واعظی رییس دفتر رییس‌جمهور در گفت‌وگویی با اشاره به سخنرانی ضد ایرانی ترامپ رییس جمهور آمریکا و ایجاد اجماع جهانی علیه ایالات متحده اظهار کرد: در حال حاضر شرایطی ایجاد شده که در آن اتحادیه اروپا، چین و روسیه در یک موضوع مهم بین‌المللی در کنار یکدیگر ایستاده‌اند و علیه آنچه ترامپ اعلام می‌کنند قرار گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه در سخنرانی ترامپ تصمیمی اجرایی مطرح نشد و موضوعات تنها به کنگره ارجاع داده شد، به اختلافات اخیر کنگره و ترامپ اشاره و خاطرنشان کرد: آنچه که امشب اتفاق افتاد موضوع جدیدی نیست و با توجه به صحبت‌هایی که ترامپ مطرح شد، انسجام و وحدت ملی ما افزایش خواهد یافت.

شهیندخت مولاوردی دستیار رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی در پاسخ به سخنان رئیس جمهور آمریکا درباره ایران در توییتی که به زبان انگلیسی نوشته شده بود گفت: سخنرانی ترامپ صادقانه، تاریخ خونین تجاوز، نظامی‌گیری، بی‌ثبات‌سازی خاورمیانه و حمایت از آپارتاید صهیونیستی را نشان داد.

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در حساب توئیتری خود نوشت: آقای ترامپ، شما غلط کردی که به جای خلیج فارس، خلیج عربی را به کار بردی. آقای ترامپ شما را درک می‌کنیم، گاهی موش قیافه گربه به خود می‌گیرد.

عبدالله رمضان زاده سخنگوی دولت اصلاحات در واکنش به اظهارات ترامپ در توییتر نوشت: هدف ترامپ ضربه زدن به دستاوردهای اقتصادی ایران از برجام است، با ایجاد التهاب در اقتصاد در زمین جنگ روانی او بازی نکنیم.

محمدباقر قالیباف شهردار سابق تهران در صفحه شخصی اینستاگرام خود نوشت: ترامپ دشمن نادانی است که مردم ایران را با هر گرایش سیاسی متحد کرد و خیلی زود خواهد دید که هنگامی که ایرانی‌ها متحد شوند، تمام دنیا نیز نمی‌تواند در برابرشان بایستد.

وی در ادامه نوشت: پاسخ یکپارچه ایرانی به ترامپ همان جمله معروف شهید بهشتی است: ای آمریکا از ما عصبانی باش و از این عصبانیت بمیر.

کدخبر: ۱۸۱۷۷۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • fardinranji89

    خاک بر سرش معلوم نیست چی تو غذاش میریزن همش تو توهمه.

  • sevnaz

    مرگ بر آمریکا. مرگ بر اسرائیل.

  • goltapeh

    البته وقتی میگیم امریکا منظور سیاست خصما نه دولت امریکاست نه مردم امریکا. پس شهید بهشتی هم به دولت ان موقع که همه چیزش عل یه ملت ما بود گفت: ” به امریکا بگویید از ما عصبانی باش واز این عصبانیت بمیر”