کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۸۹۷۷۸
تاریخ خبر:

تاریخچه مناقشه قره‌باغ؛ حق با آذربایجان است یا ارمنستان؟

شروع درگیری ها بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان بسیاری را به جستجو پیرامون چرایی آن و سیر تاریخی درگیری ها در منطقه قره باغ برانگیخته است، اما ریشه مناقشه قره باغ چیست و از کجا آمده است؟

بقیه نوشته را به قلم سیاوش دارابی، کارشناس ارشد قفقاز و آسیای مرکزی بخوانید که در خبرآنلاین منتشر شده است:

منطقه خودمختار قره‌باغ کوهستانی به مرکزیت شهر خانکندی (لفظ مورد اطلاق آذری‌ها) یا همان استپانکرت (لفظ مورد اطلاق ارمنی‌ها) در جنوب شرقی کوه‌های قفقاز صغیر واقع‌شده است. ازنظر تقسیمات اداری ، قره‌باغ، استانی خودمختار است که در ۷ژوئن ۱۹۲۳تشکیل شد.

بعد از جنگ جهانی اول و دوره کوتاهی از استقلال آذربایجان و ارمنستان، این دو کشور نسبت به سه سرزمین نخجوان، زنگزور و قره‌باغ ادعاهایی را مطرح کردند، اما همزمان با پیوستن ارمنستان به اتحاد جماهیر شوروی ، رئیس کمیته انقلابی جمهوری آذربایجان با مخابره تلگرامی به همتای ارمنی خود اعلام کرد که از این به بعد سه منطقه ذکرشده در بالا و ادعایی دو کشور به ارمنستان تعلق خواهد گرفت، متعاقب این تلگرام استالین چهارده روز بعد یعنی در ۴دسامبر ۱۹۲۰در مقاله‌ای در روزنامه پراودا این مسئله را مورد تأکید قرارداد و افزود آذربایجان از مناطق شمالی خود دست کشیده و زنگزور، نخجوان و قره‌باغ را در اختیار ارمنستان قرار داده است .

اما با اعتراضات صورت گرفته در آذربایجان و تشدید اختلافات بین دو جمهوری ، اتحاد شوروی در ژوئن۱۹۲۳ حاکمیت تاریخی آذربایجان بر نخجوان و قره‌باغ و همچنین ارمنستان بر زنگزور را تائید کرد. بااین‌وجود ارمنی‌ها تا مدت‌ها دراین‌باره سکوت کردند هرچند خاطره آزار و اذیت ترک‌ها و قتل‌عام ارامنه در ۱۹۱۵ توسط ترکان عثمانی را حفظ کردند و مترصد روزی بودند تا خود را نشان دهند و قره‌باغ را به خاک خود بیفزایند و در دهه‌های ۴۰ و ۶۰ تلاش‌هایی در این مورد انجام دادند ولی ناکام ماندند تا روز فروپاشی شوروی فرارسد.

در زمان روی کار آمدن گورباچف و اصلاحات سیاسی و اقتصادی او در اوایل فوریه ۱۹۸۸ یک سلسله تظاهراتی در خانکندی به نفع الحاق به ارمنستان صورت گرفت، درنهایت در ۱۱ فوریه همان سال شروع بحران با شعارهای یک قوم یک جمهوری به نفع پیوستن به ارمنستان کلید خورد و در زمانی که هیئت قانون‌گذاری این منطقه قطعنامه‌ای را برای پیوستن به ارمنستان به تصویب رساند به اوج خود رسید.

در این فاصله زمانی تا فروپاشی شوروی بین ارامنه و آذری‌ها در شهرهای مختلف ازجمله در باکو، کیروف، خانکندی درگیرهایی درگرفت و موجب کشتن ده‌ها تن از طرفین گشت. با فروپاشی اتحاد شوروی هیئت قانون‌گذاری قره‌باغ تصمیم به استقلال کامل گرفت .

در سال ۱۹۹۲ جنگ تمام‌عیار میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان درگرفت و تا اواسط این سال ارمنستان بخش عمده قره‌باغ را تحت کنترل درآورد و برای ایجاد خط ارتباطی موسوم به لاچین ، بیشتر به‌سوی اراضی جمهوری آذربایجان حرکت کرد.. در این حملات نه‌تنها قره‌باغ، بلکه شهرهای اطراف آن نظیر لاچین، کلبجر، فیضولی، اقدم و جبریل تصرف شد، و بدین ترتیب ۲۰ درصد از اراضی آذربایجان اشغال شد. از تاریخ ۱۲می ۱۹۹۴ بین دو طرف با کمک سازمان ملل و کشورهای دارای نفوذ آتش‌بس برقرار شد. در این میان کشورهای زیادی و همچنین سازمان ملل از جمله گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری ارپا سعی در حل بحران داشتند ولی با توجه به منافع کشورهای بزرگ منطقه‌ای و جهانی به خصوص روسیه و آمریکا این بحران حل‌نشده باقی‌مانده است و ریشه نقض آتش بس کنونی را باید در منافع این کشورها جسجو کرد.

کدخبر: ۸۹۷۷۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • mostafaseifi

    حق با ارمنستان است چون بیشتر اهالی قره ب اغ ارمنی هستند و خواهان پیوستن به ارمنست ان.

  • mer30boy

    تلگرام یا تلگراف ؟ 😐

  • mohsenp

    حق با هیچ کدوم نیست. حق با.مالک اصلی این سرزمین ها یعنی ایران هست

  • behi_matrix

    آقای چیتا آرگین، به تاریخ نگاه کنید منطق ه قره باغ قبل از به حکومت رسیدن استالین، بیشتر اهالیش آذری بودند ولی در راستای س یاستهای استالین و تغییر بافت مردمی منطقه باعث شد رفته رفته ارمنی ها در منطقه بیش تر از آذری ها بشن

  • mostafaseifi

    جناب آقای بهنام صفارنژاد اگر چه اسم من ر و درست ننوشتید. ولی تاریخ اونچه که شما م ی فرمایید نیست. از طرفی معتقدم این باز ه م نقشه ترکیه و اردوغان است که با این کار به روسیه فشار وارد کنه. متاسفانه ترکیه بازی کثیفی رو در منطقه شروع کرده که اگر کمی درک داشته باشن خواهند فهمید دوران عر بده کشی اجدادشون چنگیز و سلیمان قانونی ت موم شده. ترکیه بیش از هر کشوری دود آتش ه ای که روشن می کنه در چشمش میره.

  • mohsenbayat

    الان وقتشه ظریف یه پلتیک بزنه این سرزمین هامون رو بعداز چند سال بازپس بگیره

  • shaida

    حق ایران است وبس چون باید حق به حق دار ب رسد در دوره قاجار کشور را تاراج کردندقرا ر داد ترکمن چای صد ساله بود که بعد از صد سال به ایران تعلق بگیرید که در سال 1382 صد سال تمام شد پس جزء ایران می باشد

  • mahdi.zanjani

    اینکه یکی گفت چون اکثر قره باغ ارمنی بای د بگم ارمنی های سوریه را تو قره باغ کمپ پناهجو ایجاد کردند دولت جمهوری آذربایجان . به ارمنستان درباره سعی. برای ارمنی سا زی قره باغ اشغالی هشدار داده بودش بعدشم آقای چیا اگرین شما مثل اینکه یادتون رفت ه نسل کشی آذربایجان. های قره باغ و آواره شدن ساکن اصلی قره باغ را بعدشم انشالله . حق پیروز

  • monabi

    خواهشا پای ایران را وسط نکشید. همین خاک ی که داریم درست نگه داریم بقیه پیش کش. ح الا اگر وضعمان خیلی خوب می بود که اهالی قره باغ خواستار بازگشت بودند قابل تامل ب ود .

  • bbk14u

    تمامی مجامع جهانی قره باغ رو حق قانونی آ ذربایجان میدونن، چطور یهودی سازی قدس ظل م تلقی میشه و ارمنی سازی قره باغ اشکالی نداره؟

  • sasanbala

    خوده اذربایجان و ارمنستان خاکه ایرانن با ید برگردن

  • pari3

    ترک سازی شمال ایران و نسل کشی ارامنه جرم ه نه ارمنی کردن قره باغ .

  • martick

    قرباغ مال ارمنستان است وبس

  • mahdi.zanjani

    خخخخخ ارمنستان نابود میشه