کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۱۷۷۰
تاریخ خبر:

گزارش آسوشیتدپرس از پشت صحنه فیلم «محمد(ص) رسول الله»

خبرگزاری آسوشیتدپرس (AP) در گزارشی به مراحل ساخت و تولید فیلم «محمدرسول الله» اثر مجیدمجیدی کارگردان ایرانی پرداخته است.
این خبرگزاری از روستای الله‌یار محل فیلمبرداری این فیلم در حوالی شهر مقدس قم گزارش داد: «در اینجا و در نسخه ایرانی مکه که با هزینه میلیون ها دلار ساخته شده، یک شرکت فیلم‌سازی ایرانی در تلاش است برخلاف یک تابوی سنتی، نیم‌نگاهی واقعی از محمد نبی [ص] را در معرض دید جهانیان قرار دهد.
فیلم «محمد[ص] رسول الله» با کوچه های تنگ و نسخه ای از کعبه که در روستای دورافتاده الله‌یار ساخته شده، از هم‌اکنون یادآور عظمت و هزینه اثری از سیسیل دومیل است. پرهزینه ترین فیلم تاریخ ایران حتی با نشان دادن حضرت محمد [ص] از پشت سر در کودکی و پیش از فراخوانی از جانب خدا، پیش از توزیع گسترده خود هم‌اینک نیز برخی انتقادها را برانگیخته است، و این موضوع را که درنهایت چه کسانی به عینیت درآمدن این داستان قرآنی بر پرده سینما را با چشمان خود خواهند دید.
مجید مجیدی کارگردان فیلم می پرسد: «ما چطور باید پیامبرمان را معرفی کنیم؟» و ادامه می دهد: «خیلی ها پیام خود رااز طریق تصاویر و پرده سینما به جهان منعکس می کنند.»
در تاریخ سینمای آمریکا، فیلم هایی که به انجیل مربوطند اغلب بیشترین تماشاچیان و بازگشت مالی را به خود می بینند. داستان های انجیلی از دهه ۱۹۲۰ میلادی تا فیلم های پرفروش اخیر مثل "نوح" با بازی راسل کرو و ریدلی اسکات و فیلم حماسی انجیلی "خروج: خدایان و پادشاهان" اثر ریدلی اسکات الهام بخش ده ها فیلم سینمایی بوده است.

اما در اسلام، مدت طولانی است به تصویر کشیدن حضرت محمد [ص] برای بسیاری یک تابو محسوب می شود. روایات اسلامی با معرفی پیامبر اسلام به عنوان انسان ایده‌آل، پر است از توصیفات متنی [حضرت] محمد [ص] و ویژگی های او. اما روحانیون به طور کلی موافق ممنوعیت به تصویر کشیدن این ایده‌آل بوده اند. حمله تروریستی به نشریه طنز شارلی ابدو در پاریس که در ماه ژانویه به کشته شدن ۱۲ نفر انجامید، به خاطر کاریکاتور پیامبر حمله افراد مسلح را به چشم دید.

آسوشیتدپرس به این مسئله اشاره نمی کند که کاریکاتور این نشریه از پیامبر اسلام (ص) مربوط به سال های ۲۰۰۷ و ۲۰۱۰ بوده است. این در حالی است که گزارش ها حاکی است شب قبل از حادثه پاریس، حساب نشریه فرنسوی شارلی ابدو در یکی از شبکه های اجتماعی اقدام به انتشار کاریکاتوری از "ابوبکر البغدادی" رهبر تروریست های داعش کرده بوده است.
آسوشیتدپرس ادامه می دهد: «اما در حالی که در اسلام سنی، شاخه غالب این دین، به تصویر کشیدن [حضرت] محمد [ص]، بستگان نزدیک او یا صحابه اش به طور گسترده ممنوع است، در اسلام شیعی اینگونه نیست. در خانه قدرت شیعه یعنی ایران و بعضی کشورهای دیگر، پوسترها، پلاکاردها، جواهرآلات و حتی سرکلیدها حاوی تصاویر علی [ع] پسرعموی محمد [ص] هستند که توسط شیعیان به عنوان جانشین به حق پیامبر مورد احترام قرار دارد. آیت الله فقید روح الله خمینی که رهبری انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ ایران را برعهده داشت و سپس رهبر عالی این کشور شد، بر اساس گزارش ها حتی تصویری شبیه به جوانی محمد [ص] را برای سال ها در اتاقش نگه‌داری می کرد.
در فیلم ۱۹۰ دقیقه ای مجیدی، داستان بر کودکی [حضرت] محمد [ص] متمرکز است و هیچ وقت چهره او را نشان نمی دهد. در عوض در فیلم برای روایت داستان، از دیگران مثل پدربزرگ او عبدالمطلب استفاده شده، که بازیگر ایرانی علیرضا شجاع‌نوری او را به تصویر کشیده است.
نوری به آسوشیتدپرس گفت: «نقش خیلی سنگینی بود. قادر به بیان احساساتم نیستم.»

مجید مجیدی برای جلوه های ویژه از فیلم‌ساز و برنده اسکار "اسکات اندرسون" استفاده کرده، و مدیر فیلمبرداری این اثر کارگردان ایتالیایی "ویتوریو استورارو" سه بار برنده جایزه اسکار بوده است. سازنده موسیقی این فیلم "الله رکها رحمان" برنده دو جایزه اسکار بهترین ترانه و موسیقی فیلم به خاطر فیلم «میلیونر زاغه‌نشین» است.

مجیدی می گوید ساخت یک فیلم با کیفیت به جهان برداشت درستی از حضرت محمد [ص] می دهد. او افراطیون اسلامی و غرب را به خاطر آلوده کردن پایه اعتقاد ۱٫۵ میلیارد نفر در جهان محکوم کرد . او می گوید: «از نظر مسلمانان، حضرت محمد[ص] در دنیا و آخرت رحمت است».
با این حال، این فیلم حتی پیش از انتشار گسترده با انتقادات گسترده مواجه بوده است که این انتقادها بیشتر از ناحیه کشورهای با اکثریت سنی‌مذهب است. در ماه فوریه، الأزهر مصر از مشهورترین کرسی های علمی در اسلام سنی، از ایران خواست به خاطر کاستن از قداست پیامبران الهی این فیلم را ممنوع کند. در همین حال، پادشاهی سنی‌مذهب قطر اعلام کرده طرح فیلمبرداری نسخه حماسی ۱ میلیارد دلاری خود را از زندگی پیامبر خواهد داشت.
مجیدی با اعلام آمادگی برای همکاری با هرکشوری که برنامه ساخت فیلم درباره حضرت محمد [ص] را دارد گفت: «ما برای همکاری در ساخت هر فیلمی که [حضرت] محمد [ص] را به جهان معرفی کند آماده ایم. ما یک کشور اسلامی هستیم، ما از فرهنگ مربوط به مسئله آطلاع داریم و امکانات تولید چنین فیلم هایی را هم داریم.»
به نظر می رسد این فیلم تا این لحظه از حمایت آیت الله علی خامنه ای رهبر عالی امروز ایران برخوردار است که در مراسم رونمایی از صحنه فیلم در ۲۰۱۲ حضور داشته است.

اغلب منتقدین فیلم نیز در ایران از فیلم تعریف کرده اند، مانند مصطفی سیدآبادی که رنگ و نوربرداری آن را "حیرت انگیز" خواند. اما مسعود فراستی منتقد سینما نیز از بعضی نماها مانند نمای نوجوانی پیامبر که از زاویه پایین نسبت به آسمان فیلمبرداری شده تقلید از هالیوود دانست.

تولیدکنندگان قرار است فیلم را به سه زبان عربی، فارسی و انگلیسی برای نمایش در ایران و خارج از ایران برای فصل تابستان آماده کنند. فیلمبرداری این فیلم در مدت یک سال انجام شده در حالی که مراحل پس از تولید در آلمان دو سال دیگر زمان برده است. و تولیدکنندگان می گویند در صورت موفقیت فیلم امیدوارند دو قسمت دیگر در ادامه آن بسازند که یکی به زندگی [حضرت] محمد [ص] از سال های نوجوانی تا ۴۰ سالگی می پردازد و دیگری به بعد از آن و رسیدن او به پیامبری اسلام مربوط خواهد بود.

محمدمهدی حیدریان رئیس شرکت سینمایی نورتابان به آسوشیتدپرس گفت این شرکت در مجموع ۳۰ میلیون دلار برای ساخت فیلم هزینه کرده است. او و دیگران از اعلام حامی تجاری فیلم خودداری کردند، اگرچه سرمایه گذاران ثروتمند و مؤسسات مذهبی ای در ایران حضور دارند که احتمالاً از چنین تلاش هایی حمایت کنند.
در گذشته چنین فیلم های مذهبی ای در ایران خوش درخشیده اند. فیلم حماسی قرآنی "الرساله" ["محمد (ص) رسول الله" اثر مصطفی عقاد] با بازی آنتونی کوئین در نقش عموی پیامبری که از او چیزی دیده و شنیده نشده، جمعیت زیاد و صف های طولانی را در تهران به سینماها کشاند. "ده فرمان" سیسیل دومیل با بازی "شارلتون هستون" در نقش [حضرت] موسی [ع] شکافنده دریا، فیلم دیگری بود که خوب عمل کرد. برای این که ببینیم فیلم مجیدی به سرزمین موعود پخش گسترده خواهد رسید یا نه هنوز زمان لازم است.

کدخبر: ۲۱۷۷۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر