کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۱۸۳۳۵
تاریخ خبر:

پس از نیم قرن‌/ دنیای فوتبال این جام را به آنها بدهکار است!

عصر ایران؛ احسان محمدی- فرانسه، بلژیک، انگلستان یا کرواسی؟ کاپیتان یکی از این چهار تیم جام قهرمانی ۲۰۱۸ روسیه را بالای سر خواهد برد و مردم کشورش را برای مدتها غرق در شادمانی می کند. ۲۸ تیم به خانه برگشته اند. دل شکسته و با یک افسوس بزرگ. حتی آنها که کسی برایشان شانس قهرمانی قائل نبود هم در تنهایی شان رویا می بافتند.

در سال های اخیر بارها گفته شده که دنیای فوتبال یک جام جهانی به لیونل مسی بدهکار است. یک جام که کلکسیون افتخارات مردی را تکمیل کند که به فوتبال رنگ بخشید. او سال ۲۰۱۴ تا فینال پیش رفت و آنجا به دو صخره سخت برخورد کرد، آلمان و البته محکم تر از آلمان؛ گونزالو هیگواین! مهاجمی که چند فرصت طلایی را پرپر کرد تا مسی در حسرت فتح جام جهانی بماند.

با احترام به فرانسه جذاب، بلژیک دوست داشتنی و کرواسی پرطروات، دنیای فوتبال یک جام جهانی دیگر به فوتبال انگلستان بدهکار است. ( از ۱۹۶۶ به بعد دیگر دست انگلیسی ها به جام جهانی نرسیده است). بدهکاری نه فقط به خاطر کیفیت تیم ملی این کشور در ادوار گذشته که به خاطر لیگ جزیره. لیگی که همه ما عاشقش بوده ایم از منچستریونایتد تا لیورپول و آرسنال و نیوکاسل و لیدریونایتد و چلسی و …

لیگی که ستاره هایی مانند آلن شیرر، دیوید بکام، متیو لی تیسه، پل اینس، مارک هیوز، اندی کول، رابی فاولر، پل اسکولز و … را در دامن خودش بزرگ کرد. حتی بازیکنان بزرگی مانند اریک کانتونا، رایان گیگز، تیری هانری، دنیس برکمپ و … را آنقدر با پیراهن باشگاهی شان در لیگ جزیره درخشان دیده ایم که خاطره چندانی از آنها در لباس ملی نداریم.

آمار نشان می دهد ۱۰۲۲ بازیکن از لیگ جزیره، ۸۰۵ بازیکن از سری آ و ۷۴۲ بازیکن شاغل در بوندس لیگا در ادوار جام جهانی توپ زده اند. آماری خیره کننده که نشان دهنده کیفیت و دیرپایی این لیگ است. استخوان بندی تیم ملی بلژیک را هم ستاره های لیگ برتری تشکیل می دهند.

شور و هیجان لیگ جزیره، استقبال تماشاگران، پوشش رسانه ها و هیجانی که تا آخرین دقیقه ها بر آن حاکم است را با هیچ لیگ دیگری نمی توان مقایسه کرد. آنها سالهاست با همین کیفیت لذت فوتبال را به دنیا بخشیده اند، وقت آن نیست دنیای فوتبال هم با انگلیسی ها کمی مهربان باشد؟

این نوشتار یک مطلب هواداری نیست، انگلستان هم تیم محبوب من نیست اما آنها با اتفاقات عجیب بارها از فتح جام جهانی بازمانده اند.

در جام جهانی ۲۰۱۴ تیم شگفت انگیز کاستاریکا آنها و ایتالیا را غافلگیر و قربانی جاه طلبی اش کرد.

در جام جهانی ۲۰۱۰ اشتباه فاحش داور که گل لمپارد را نپذیرفت، عملاً انگلستان را متلاشی کرد و در خروج را به آنها نشان داد.

در جام جهانی ۲۰۰۶ اشتباه کودکانه وین رونی و شیطنت کریستین رونالدو باعث اخراج ستاره انگلیسی شد اما آنها تا پنالتی ها جان سختی کردند و آنجا لمپارد و استیو جرارد دو ستاره تیم پنالتی ها را هدر دادند!

در جام جهانی ۲۰۰۲ گل عجیب رونالدینهو به دیوید سیمن آنها را ناکام گذاشت. گلی که خود بازیکن برزیلی اعلام کرد به قصد سانتر توپ را ارسال کرده است!

در جام جهانی ۱۹۹۸ رندی دیه گو سیمئونه باعث اخراج زودهنگام دیوید بکام شد و آنها علیرغم بازی درخشان در پنالتی ها شکست خوردند.

در جام جهانی ۱۹۹۰ ضربه آندریاس بره مه به دفاع خورد و به شکل عجیبی کمانه کرد و توی دروازه پیتر شیلتون غلتید تا آنها در پنالتی مغلوب آلمان شوند. پنالتی کلیدی را چه کسی هدر داد؟ ستاره شان؛ پل گاسکوئین!

در جام جهانی ۱۹۸۶ مارادونا با دست به آنها گل زد و حذف شان کرد.

در جام جهانی ۱۹۸۲ با سه پیروزی و دو تساوی از جام بیرون رفتند! بدون شکست و ….

وقت آن نیست که این طلسم بشکند؟ دستکم به خاطر لیگ برتر جزیره و لذتی که در همه این سالها به دنیای فوتبال بخشیده است …

کدخبر: ۲۱۸۳۳۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر