کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۲۴۰۳
تاریخ خبر:

محسن برهانی کیست، چرا زندانی شد؟

محسن برهانی کیست، چرا زندانی شد؟

قوه قضائیه اعلام کرد محسن برهانی زندانی شده است، او ۱۷ تیر ۱۴۰۳ دوره زندان خود را آغاز کرد

حوالی ظهر امروز خبر رسید محسن برهانی زندانی شده است، نام او در یکی دو سال گذشته به‌ویژه بعد از سریال اخراج اساتید از دانشگاه‌ها و البته حوادث مربوط به درگذشت مهسا امینی در سال ۱۴۰۱ زیاد شده شد.

 

محسن برهانی کیست؟

به گزارش رسانه‌ها او متولد هشتم آذر ۱۳۵۷ است. وی از سال ۱۳۷۵ وارد دانشکده حقوق دانشگاه تهران (پردیس فارابی) شد و سپس کارشناسی ارشد خود را از همان دانشگاه و در گرایش حقوق جزا و جرم‌شناسی دریافت کرد. از آنجا که در آن سال دانشگاه تهران در مقطع دکترای حقوق جزا، جذب دانشجو نداشت، برهانی برای تحصیل در این مقطع، به دانشگاه تربیت مدرس رفته و در سال ۱۳۸۸ با مدرک دکتری از دانشگاه تربیت مدرس فارغ‌التحصیل شد.

 

برخلاف بسیاری از اساتیدی که پیشینه فقهی دارند، برهانی به آموخته‌ها و بحث‌های فقهی اکتفا نکرده و در علوم روز حقوقی نیز تبحر دارد. او حتی به حقوق کشورهای غربی و منابع انگلیسی‌زبان نیز تسلط دارد و علاوه بر تدریس واحدهای فقه و اصول، دروسی مانند حقوق جزای عمومی و اختصاصی و فلسفه حقوق را نیز تدریس می‌کند.

 

محسن برهانی نیز مانند پدر و اجداد خود به تحصیل و بحث علوم دینی و حوزوی پرداخته و علاوه بر تدریس دروس دانشگاهی سابقه تدریس دروس حوزوی را دارد.

 

حوادث سال ۱۴۰۱

بعد از درگذشت مهسا امینی، افراد زیادی از منظرهای مختلف نسبت به اتفاقات کشور انتقاداتی کردند و محسن برهانی نیز به عنوان یک استاد حقوق، انتقاداتی را مطرح کرد، به گزارش عصر ایران اما تفاوت مهم برهانی با بسیاری از منتقدین این بود که او انتقاداتش را از زبان فقه، شریعت و قوانین موجود مطرح می‌کند. او بارها به تفصیل بیان کرده که بسیاری از رفتارهای صورت‌گرفته از سوی مقامات امنیتی و قضایی - فارغ از نگاه‌های اپوزیسیونی و حقوق بشری- حتی بر طبق قوانین موجود نیز خلاف و اشتباه است و برخی احکام صادره از منظر فقه شیعی نیز با ایرادات جدی روبروست.

 

اخراج از دانشگاه

محسن برهانی در جریان اخراج سریالی استادان دانشگاه از دانشگاه تهران اخراج شد، بسیاری اخراج او را به حوادث سال ۱۴۰۱ و حمایت‌های او از معترضان مربوط می‌دانند، با این وجود برخی دیگر اخراج برهانی از دانشگاه را به حمایت او از ازدواج سفید ربط می‌دهند، برهانی درباره ماجرای حمایت از ازدواج سفید گفته که : «در فروردین ۹۵ در جلسه‌ای با موضوع ازدواج سفید شرکت و سخنرانی کردم. در سال ۹۸ دانشگاه تهران و وزارت علوم، صلاحیت عمومی را تایید و به رسمی-آزمایشی تبدیل وضع یافتم. موضوع را در دادگاه ویژه روحانیت مطرح کردند و حکم داده شد که آن سخنرانی نه جرم است و نه تخلف. ازدواج سفید بهانه است.»

 

انتخابات ۱۴۰۳و حمایت از پزشکیان

محسن برهانی در جریان انتخابات سال ۱۴۰۳ از مسعود پزشکیان حمایت کرد. او چند روز قبل درباره بازگشت به دانشگاه در حساب توئیتری خودش نوشت: ««با توجه به صدور حکم قطعی از سوی دادگاه تجدیدنظر، بحمدالله اخراج اینجانب از دانشگاه تهران منتفی شده است و رفع تعلیق هم منوط به برخی تصمیمات اداری است. این مطلب را عرض کردم تا بدانید که برای بازگشتن به دانشگاه از دکتر پزشکیان دفاع نمی‌کنم و هیچ منفعت شخصی ندارم.»

 

آغاز دوره زندان

محسن برهانی امروز، ۱۷ تیر ۱۴۰۳ زندانی شد، اواسط امروز مرکز رسانه‌ای قوه قضائیه اعلام کرد: «محسن برهانی به منظور اجرای حکم قطعی دادگاه، احضار و به زندان معرفی شد، او که پیشتر در فرآیند رسیدگی به یک پرونده قضایی در محاکم قضایی محکوم و حکم وی قطعی شده بود برای اجرای حکم قانونی دادگاه، احضار و به زندان معرفی شد.»

 

زندان شدن برهانی با واکنش‌هایی همراه شد، عباس عبدی، کنشگر سیاسی اجتماعی در واکنش به بازداشت محسن برهانی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «اگر قرار باشد یک نفر که هم فقه بداند و هم حقوق و مهمتر از همه این که آزادگی داشته باشد را بر صدر بنشانند او دکتر برهانی است که پدیده ارزشمند دو سال اخیر ایران و سرمایه بزرگ ایران است. زندان کردنش چیزی از او کم نمی‌کند. زندان را در صدر قرار می‌دهد. امروز آزادش کنید و نه حتی فردا.»

 

همچنین عبدالصمد خرمشاهی، وکیل پایه دادگستری در صفحه خودش در اینستاگرام نوشت: «محسن برهانی حقوقدانی است که از باب دلسوزی و احساس مسوولیت بدون تعارف از کژی‌ها انتقاد می‌کند و اغلب حرف حق را می‌زند و تا جایی‌که می‌دانم عناد خاصی نه با نظام و نه با احد الناسی ندارد. از جناب آقای اژه‌ای ریاست محترم دستگاه قضا انتظار می‌رود التفاتی به این موضوع بفرمایند و موجبات اخلاص وی را اززندان فراهم فرمایند انشاالله»

منبع: خبرآنلاین

کدخبر: ۵۶۲۴۰۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر