کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۲۷۶۱
تاریخ خبر:

فراتر از خیر و شر | بررسی نسخه ۲۰سالگی شاهکار یوبی‌سافت

فراتر از خیر و شر | بررسی نسخه 20سالگی شاهکار یوبی‌سافت

بررسی ‌بازی Beyond Good and Evil's 20th یوبی‌سافت

هفت صبح، ارسلان خودی| زمانی‌که نام بازی Beyond Good & Evil به گوش گیمرهای نسل جدید می‌رسد، احتمالا به سرعت پروسه طولانی و خسته‌کننده عرضه بازی Beyond Good & Evil 2 در ذهنشان تداعی می‌شود. اما برای گیمرهای قدیمی‌تر، این نام یادآور یک بازی انقلابی و به‌شدت نوآورانه در سال‌های دور است.

 

مجموعه یوبی‌سافت در سال ۲۰۰۳ یکی از متفاوت‌ترین عناوین خود را تحت عنوان Beyond Good & Evil عرضه کرد و اخیرا نیز به مناسبت ۲۰سالگی این بازی، نسخه‌ای ریمستر از آن را با نام کامل Beyond Good and Evil's 20th Anniversary Edition عرضه کرده. در این مطلب قصد داریم با بررسی این بازی ببینیم که آیا تجربهBeyond Good & Evil بعد از گذشت دو دهه همچنان تجربه‌ای ارزشمند به شمار می‌آید یا نه.

 

قبل از این که به سراغ نسخه ریمستر Beyond Good & Evil برویم، بد نیست کمی درباره نسخه اصلی این بازی اکشن ماجراجویی و دلیل محبوب بودنش بین گیمرهای قدیمی صحبت کنیم. بدون شک اگر فهرستی از بهترین بازی‌های منتشر شده تاریخ یوبی‌سافت تهیه کنیم، بازی Beyond Good & Evil می‌تواند به راحتی در رتبه‌های بالایی این لیست قرار بگیرد.

 

بازی‌ که توسط استودیو خلاق Ubisoft Montpellier و به رهبری Michel Ancel - خالق سری Rayman - در سال ۲۰۰۳ برای کنسول‌های نسل ششم و کامپیوترهای شخصی عرضه شد. داستان این بازی به ماجراجویی‌های دختر خبرنگاری به نام Jade و خوکی به نام Pey'j می‌پردازد که قصد دارند در مقابل حملات گروهی از بیگانگان فضایی به نام DomZ ایستادگی کنند و در عین حال از فساد دولت و همکاری‌های پشت پرده آن‌ها با این گروه فضایی پرده بردارند.

 

Jade در این مسیر به عضویت گروهی زیرزمینی به نام IRIS Network درمی‌آید تا به کمک آن‌ها بتواند با نفوذ به مقرهای سری دولت به جمع‌آوری مدارک لازم برای افشای فساد پشت پرده دولت آلفا سکشن بپردازد. اما با وجود این که داستان این بازی به خوبی کشش لازم برای تمام کردنش را در مخاطب ایجاد می‌کند، چیز دیگری باعث ماندگار شدن Beyond Good & Evil در ذهن طرفداران شده است.

 

گیم‌پلی و تنوع مراحل Beyond Good & Evil ایده‌آل‌ترین گزینه برای یک بازی اکشن ماجراجویی به شمار می‌رود. شما در طول تجربه این بازی انواع و اقسام فعالیت‌های مختلف را انجام می‌دهید؛ از درگیری مستقیم با دشمنان به کمک چوب‌دستی معروف Jade گرفته تا حل پازل‌های خلاقانه و باس‌فایت‌های به یادماندنی.

 

یکی از نکات قابل‌تقدیر Beyond Good & Evil، وفادار بودن گیم‌پلی به داستان این بازی است. همان‌طور که اشاره کردیم، Jade در اصل یک خبرنگار و عکاس مستقل است که به دلیل علایق شخصی‌ خود، توانایی‌هایی نیز در ورزش‌های رزمی دارد.

 

اما برسیم به نسخه ریمستر Beyond Good & Evil که بدون تردید می‌تواند نمونه‌ای از یک ریمستر خوب برای یک بازی قدیمی به شمار برود. تا پیش از این نسخه ریمستر، دو نسخه دیگر از بازی Beyond Good & Evil عرضه شده بود؛ نسخه اصلی این بازی در سال ۲۰۰۳ و یک نسخه Full HD به صورت دیجیتال برای کنسول‌های Xbox 360 و Playstation 3 در سال ۲۰۱۱.

 

در نسخه ریمستر Beyond Good & Evil که اخیراً عرضه شده، به وضوح شاهد افزایش کیفیت تکسچرها نسبت به دو نسخه قبلی این بازی هستیم. یکی از مشکلاتی که به دلیل محدودیت‌های سخت‌افزاری کنسول‌های آن زمان در نسخه‌های قبلی Beyond Good & Evil بسیار به چشم می‌آمد، طراحی بی‌کیفیت شخصیت‌هایی بود که در نسخه اصلی اهمیت کم‌تری در بازی داشتند

 

. وجود چنین ایرادی برای یک بازی که در سال ۲۰۲۴ عرضه شده، مطمئنا می‌توانست خیلی به میزان تاثیرگذاری بازی روی مخاطب ضربه وارد کند. اما خوش‌بختانه یوبی‌سافت با علم به این موضوع در تمامی این شخصیت‌ها و المان‌های درون محیط - احتمالا به کمک تکنولوژی هوش مصنوعی - تغییرات مثبتی را ایجاد کرده و این تغییرات باعث شده تا گرافیک بصری بازی یکدست‌تر از گذشته به نظر برسد.

 

در مجموع در نسخه ریمستر Beyond Good & Evil بیشتر المان‌های موجود در بازی - از شخصیت‌های اصلی گرفته تا طراحی محیط و فضاسازی و ... - همگی از نظر بصری پیشرفت‌های قابل توجهی داشتند که از این نظر باید از یوبی‌سافت تقدیر کرد.

 

هرچند که سازندگان Beyond Good and Evil's 20th Anniversary Edition تغییرات زیادی را در این نسخه نسبت به بازی اصلی اعمال کردند؛ اما باید توجه داشته باشید که هسته اصلی بازی مربوط به ۲۰ سال پیش و حال و هوایی کاملا متفاوت نسبت به بازی‌های امروزی است. به همین دلیل برخی المان‌های موجود در این نسخه ممکن است برای گیمرهای جدیدتر مقداری غریبه به نظر برسند.

 

یکی از مواردی که ممکن است تا حدی باعث آزار گیمرهای جدیدتر شود، زاویه دوربین و نحوه تغییر دادن آن در بخش‌هایی مانند مبارزات بازی است. حتی در برخی مراحل مخفی‌کاری بازی نیز چنین اتفاقی رخ می‌دهد و در لحظاتی از بازی امکان تغییر زاویه دوربین از بازیکنان گرفته می‌شود و بدون شک این موضوع، اتفاقی نیست که در بازی‌های امروزی نیز رخ دهد.

 

حتی میزان سختی بازی نیز ممکن است باعث تعجب گیمرهای نسل جدید شود. در Beyond Good and Evil شما باید همواره به نوار سلامتی‌تان توجه داشته باشید و آیتم‌هایی که باعث پر شدن این نوار می‌شوند را با وسواس مصرف کنید. حتی نحوه راهنمایی کردن شما در طول بازی نیز کاملاً با بازی‌های مدرن متفاوت است و سازندگان با کم‌ترین راهنمایی ممکن شما را در دنیای بزرگ بازی رها می‌کنند.

 

هرچند نمی‌توان این موارد را جزوی از نکات منفی بازی در نظر گرفت؛ اما مواجه شدن یک گیمر نسل جدید با این موارد ممکن است باعث دلسرد شدن او شود. در انتها نیز باید اشاره کنیم که یک ریمستر تر و تمیز از یک بازی قدیمی مربوط به دو دهه پیش نیز می‌تواند ارزش تجربه بالایی داشته باشد و گیمرهای جدید را با عناوین ارزشمند گذشته آشنا کند. در کنار این موارد و با توجه به برنامه‌های احتمالی یوبیسافت برای Beyond Good and Evil 2، تجربه این نسخه ریمستر می‌تواند بهترین فرصت برای آشنا شدن با دنیای این بازی و آماده شدن برای تجربه نسخه دوم آن باشد.

شرح عکس: اصلی‌ترین بهبود در این نسخه به گرافیک اختصاص یافته.

 

کدخبر: ۵۶۲۷۶۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر