کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۸۶۷۷
تاریخ خبر:

از گوشه و کنار سینما / باکس آفیس در امن و امان است

از گوشه و کنار سینما / باکس آفیس در امن و امان است

وقتی سوپر من به فشن شو می‌رود

هفت صبح| در هفته‌ای که گذشت، حواس همه رفته بود به برگزاری مراسم مت گالا و لباس‌های متفاوت و چشمگیر ستارگان دنیای سرگرمی و همزمان با روزهای آرام گیشه، از سوپرمن جدید سینما نیز رونمایی به عمل آمد.

 

اوضاع در باکس آفیس فعلا امن و امان است و در دومین هفته از اکران، «بدلکار همچنان» صدرنشین باقی مانده. در حالی که تقریبا نیمی از سال میلادی را پشت سر گذاشته‌ایم، فقط سه فیلم «تلماسه: قسمت دوم»، «پاندای کونگ‌فوکار 4» و «گودزیلا و کونگ: امپراتوری جدید» بیش از 500 میلیون دلار فروخته‌اند که کمی نگران‌کننده به نظر می‌رسد و باید دید با از راه رسیدن مدعیان جدید وضعیت گیشه تکان می‌خورد یا نه.

 

در شرایطی که اخبار مربوط به جشنواره کن و فیلم‌های حاضر در بخش‌های مختلف این رویداد سهم قابل توجهی از رسانه‌های سینمایی را به خود اختصاص داده‌اند، جشنواره فیلم ونیز هم اعلام کرد که ریاست هیات داوران را در این دوره به ایزابل هوپر سپرده و پیتر ویر کهنه‌کار نیز برای دریافت شیر طلای افتخاری برگزیده شده است. جشنواره ونیز در روزهای پایانی تابستان برگزار می‌شود و در سال‌های اخیر حکم سکوی پرتاب فیلم‌های مدعی فصل جوایز را پیدا کرده است.

 

از کن و ونیز که بگذریم، یکی از اتفاقات جالب در هفته‌ گذشته رونمایی از ظاهر سوپرمن جدید سینما به صورت رسمی بود. جیمز گان بعد از به دست گرفتن سکان فیلم‌های ابرقهرمانی دی‌سی در استودیوی وارنر، تصمیم گرفت که کل مجموعه را ریبوت کند و چراغ اول هم با «سوپرمن» به کارگردانی خودش روشن شد. در حالی که فیلمبرداری هنوز به پایان نرسیده، در اولین تصویر رسمی دیوید کورنسوت با هیبت سوپرمن جدید دیده می‌شود؛ تصویری که واکنش‌های ضدونقیضی را به دنبال داشت و دستمایه شوخی‌های کاربران در شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت. در طراحی لباس سوپرمن جدید سعی شده تا از المان‌های آشنا ولی کمتر دیده‌شده در فیلم‌های قبلی استفاده شود و همان‌طور که گان وعده داده بود، به نظر می‌رسد فضای «سوپرمن» به ساخته‌های قدیمی ریچار دانر نزدیک‌تر است تا نسخه‌ زک اسنایدر.

 

در مقابل، رقیب هم بی‌کار ننشسته است. هفته‌ گذشته باب آیگر مدیر عامل دیزنی خیال همه را راحت و اعلام کرد که مارول بعد از این سالی دو یا سه فیلم بیشتر نمی‌سازد و کیفیت تولیدات، چه در سینما و چه در تلویزیون، اولویت استودیو خواهد بود. همچنین جان مالکوویچ و جان‌کارلو اسپوزیتو هم چهره‌های سرشناسی هستند که برای ایفای نقش‌هایی مهم و فعلا نامشخص به دنیای مارول پیوسته‌اند.

 

این هفته چیزی که زیاد داشتیم، اظهار نظرهای جنجالی از سوی سینماگران بود. مثلا مایکل داگلاس که اخیرا مینی‌سریال «فرانکلین» (زندگی‌نامه بنجامین فرانکلین) با نقش‌آفرینی او پخش شده و چندان هم مورد استقبال قرار نگرفته، در گفت‌وگو با تلگراف درباره‌ بحث داغ مدیران صمیمیت سر صحنه صحبت کرده است. در حالی که خیلی از بازیگران زن اعتقاد دارند اضافه شدن چنین سمتی به عوامل فیلمبرداری باعث شده تا جلوی روند مسموم و طولانی حاکم بر هالیوود پس از سال‌ها گرفته شود و ذهن و تن بازیگران در امان باشد، داگلاس اعتقاد دارد که ابداع چنین سمتی نتیجه‌اش بستن دست کارگردان و ایجاد اخلال در فرایند خلاقیت و نفوذ بیشتر سران استودیو در جریان فیلمبرداری است تا دقیقا همان چیزی را که می‌خواهند دیکته کنند. داگلاس منکر رفتارهای غلط در صحنه‌های معاشقه نیست اما می‌گویند که درست مانند صحنه‌های اکشن، در این زمینه نیز بحث طراحی و کارگردانی مطرح است و نمی‌شود کار هنری را به واسطه‌ موضوعات فرامتنی مختل کرد. جالب اینجاست که همبازی قدیمی مایکل داگلاس در فیلم جنجالی «غریزه اصلی» یعنی شارون استون به یکی از منتقدان جدی رفتارهای سوءاستفاده‌گرانه در هالیوود تبدیل شده و از حامیان اصلی اضافه شدن مدیران صمیمیت به فرایند فیلمبرداری است.

 

به غیر از شارون استون، در میان ستارگان امروزی نیز خیلی‌ها شدیدا منتقد مردسالاری حاکم بر هالیوود هستند، از جمله کریستین استوارت که میدان دادن به سه-چهار فیلمساز مشهور زن را مسخره و تلویحا رد گم کردن از سوی سران استودیوهایی دانسته که همچنان به ریشه‌های عمیق مردسالاری و زن‌ستیری در هالیوود وابسته هستند.

 

بحث بر سر مسائل پشت پرده در هالیوود حسابی داغ است و به فمینیسم محدود نمی‌شود. کوین اسپیسی که طی سال‌های اخیر به یکی از منفورترین چهره‌های هالیوودی و قربانیان کنسل کالچر تبدیل شده، به بهانه مستند «کوین اسپیسی بدون نقاب» محصول شبکه چهار بریتانیا، گفت‌و‌گوی اینترنتی مفصلی را ترتیب داد و به دفاع از خودش نسبت به تمام اتهامات و کینه‌توزی‌های سال‌های گذشته پرداخت و از این گفت که چطور طرد شدن از سوی نت‌فلیکس باعث شد که همه در هالیوود پشت او را خالی کنند و قبل از نهایی شدن قضاوت‌ها در را به رویش ببندند. جالب اینجاست که اسپیسی چندی پیش از اتهامات خود تبرئه شد ولی با این وجود هنوز راه بازگشت به هالیوود را پیدا نکرده.

 

پل شریدر فیلمنامه‌نویس و کارگردان که جدیدا به بلاگر تبدیل شده و با اظهار نظرهایش مدام جنجال به راه می‌اندازد، بلافاصله بعد از انتشار گفت‌وگوی کوین اسپیسی اعلام کرد که از چند سال پیش به دنبال ساخت فیلمی بر اساس زندگی فرانک سیناتراست و می‌خواهد نقش اصلی را به اسپیسی بسپارد اما استودیوها زیر بار حضور او نمی‌روند و سایه‌ سنگین کنسل کالچر هنوز از سر این بازیگر کم نشده. از آنجایی که در هفته‌های گذشته اخبار مربوط به ساختن فیلم زندگی‌نامه‌ای فرانک سیناترا توسط مارتین اسکورسیزی و با حضور لئوناردو دی‌کاپریو و جنیفر لارنس مطرح شده بود، چنین ادعایی از سوی رفیق و همکار قدیمی اسکورسیزی که البته الان با هم میانه‌ خوبی ندارند، کنایه‌آمیز به نظر می‌رسد.

 

بامزه‌تر اینکه هفته گذشته جان کارپنتر هم طی یک اظهار نظر به صورت غیرمستقیم جواب شریدر و دیگر ستایش‌گران «اوپنهایمر» را داده بود؛ این فیلمساز کهنه‌کار گفته که ساخته‌ جدید کریستوفر نولان فیلم خوب و قابل قبولی می‌داند اما این ادعاها که فیلم را در حد شاهکار و پدیده‌ قرن بالا برده بودند، برایش قابل درک نیست. با این وضعیتی که کهنه‌کارهای هالیوود همگی دچار زاویه و اختلاف شده‌اند، احتمالا زمان نمایش «مگالوپولیس» ساخته‌ جدید فرانسیس فورد کوپولا باید منتظر لشکرکشی و تسویه حساب‌های قدیمی باشیم!

 

کمی از حواشی و جنجال‌های سینماگران فاصله بگیریم و نگاهی بیندازیم به پروژه‌های جدید و فیلم‌های آینده. هفته‌ گذشته واکنش‌های کوتاه اولیه به «فیویورسا» منتشر شد و اکثرا فیلم را نه فقط فراتر از «مکس دیوانه: جاده خشم» بلکه اثری دست‌نیافتنی در مقایسه با کل این فرنچایز توصیف کرده‌اند! فیلم جدید جرج میلر با نقش‌آفرینی آنیا تیلور جوی و کریس همسورث در حاشیه‌ جشنواره‌ کن افتتاح می‌شود و یکی از امیدهای اصلی برای فتح گیشه به شمار می‌رود. «قلمرو سیاره میمون‌ها» هم که در روزهای آینده به روی پرده می‌رود، با واکنش نسبتا مثبت منتقدان همراه شده، گرچه به پای ساخته‌های مت ریوز نمی‌رسد. داستان چند سال بعد از سه‌گانه قبلی اتفاق می‌افتد و زمین توسط نسل‌های بعدی میمون‌های هوشمند و سخنگو تسخیر شده است. طبعا خبری از کاراکتر سزار هم نیست و با شخصیت‌های تازه آشنا می‌شویم. به جایش اندی سرکیس این روزها مشغول کار روی اسپین‌آفی سینمایی برای «ارباب حلقه‌ها» و با محوریت شخصیت گالوم است که طبق برنامه در سال 2026 به روی پرده می‌رود. همچنین بنا به ادعای رئیس استودیوی برادران وارنر، پیتر جکسون نیز در این پروژه مشارکت خواهد داشت گرچه به احتمال زیاد حضورش از تهیه‌کننده اجرایی فراتر نمی‌رود.

 

سری هم به دنیای تلویزیون بزنیم که این روزها تحت تاثیر پخش سریال جدید سرویس استریم اپل قرار گرفته که طی دو-سه سال اخیر حساب ویژه‌ای روی علاقه‌مندان ژانر علمی-تخیلی باز کرده است. «ماده تاریک» داستان فیزیکدانی را روایت می‌کند که با نسخه‌ دیگری از خودش مواجه می‌شود که قصد دزدیدن زندگی و خانواده او را دارد. نقش‌های اصلی را جوئل اجرتون و جنیفر کانلی ایفا می‌کنند و بلیک کراوچ که رمان مورد اقتباس سریال را نوشته، به‌عنوان پدیدآورنده نیز با سازندگان «ماده تاریک» همکاری کرده است. واکنش منتقدان به سریال تقریبا مثبت بوده اما بینندگان با تماشای چهار قسمت پخش‌شده حسابی درگیر «ماده تاریک» شده‌اند و در شبکه‌های اجتماعی مورد توجه کاربران قرار گرفته است.

 

در پایان باید اشاره‌ای هم داشته باشیم به راجر کورمن سلطان فیلم‌های رده ب که در سن نود‌وهشت سالگی درگذشت. کورمن دین بزرگی به گردن سینمای آمریکا دارد و بسیاری از ستارگان و سینماگران جریان اصلی در دهه هفتاد، موفقیت خود را مدیون اعتماد و تجربه‌اندوزی در پروژه‌های ارزان و کوچک کورمن هستند؛ میراثی که تا به امروز نیز باقی مانده و به پرورش نسل‌های بعدی از سینماگران منجر شده است.

 

کدخبر: ۵۵۸۶۷۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر