کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۸۲۷۹
تاریخ خبر:

ترانه علیدوستی، غفوریان و کیانیان چطور ترند شدند؟

ترانه علیدوستی، غفوریان و کیانیان چطور ترند شدند؟

آکتورهای تِرِند شده بر اساس بررسی توئیت‌های سال ۱۴۰۲

هفت صبح| مردم بیشتر درباره چه بازیگرهایی حرف می‌زنند؟ خبرگزاری ایرنا محتوای سال گذشته شبکه ایکس را بررسی کرده و به این نتیجه رسیده که اسم سه بازیگر بیشتر از بقیه تکرار شده. «مهران غفوریان، رضا کیانیان و ترانه علیدوستی» بازیگرانی بودند که کاربران شبکه ایکس هزاران بار در طرفداری یا علیه آن‌ها حرف زده‌ و بحث کرده‌اند.

 

حالا این توئیت‌ها چه بوده و این بازیگرها به چه بهانه‌ای ترند شبکه ایکس می‌شدند؟

 

  

مهران غفوریان

 

وقتی به توئیت‌های کاربران فارسی‌زبان در سال 1402 نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که مهران غفوریان تا آخر سال پربحث‌ترین بازیگر شبکه ایکس بوده. ماجرای جان‌باختگان واقعه تروریستی کرمان در سال گذشته باعث شد فقط در یک روز (شانزدهم دی‌ماه) 14هزار و 600توئیت و ریتوئیت با نام غفوریان زده شود.

 

این بازیگر سینما و تلویزیون در واکنش به اظهارنظر «علی کریمی» در خصوص جان‌باختگان کرمان گفته بود: «کسی که از کشتار مردم خوشحالی می‌کنه باید در تیمارستان بستری بشه.» 56درصد از این توئیت‌ها و ریتوئیت‌ها علیه غفوریان بوده و 44درصد حمایت از او. اسم مهران غفوریان یک بار هم به خاطر کاهش وزن بسیار زیادی که پشت سر گذاشته بود، ترند شبکه ایکس شد.

 

حتی امسال بعد از مرگ رضا داوودنژاد هم باز اسم غفوریان بالا آمد. حواشی آقای بازیگر بعد از غیبت طولانی هنوز هم ادامه دارد. مثلا همین هفته گذشته بابت فیلمی که به اشتباه به پدر او نسبت داده بودند به ژانر خنده و شوخی شبکه ایکس تبدیل شد. فیلم چه بود؟ بخشی از اظهارات یک عضو سابق به نام خسرو غفوریان با عنوان مدیر پشتیبانی بخش آموزش ساواک که در حال صحبت است. غفوریان به زبان بی‌زبانی آن را تکذیب کرد و گفت، اگرچه اسم پدرش خسرو غفوریان است اما هر خسرویی پدر او نیست. او در یکی از برنامه‌هایی که اخیرا در رئالیتی‌شوهای اخیر خود لابه‌لای حرفش به یک خاطره خیلی دور اشاره کرد که این منظور را برساند که «پدر من ناخدا یکم کمیسر دریایی بوده است».

 

رضا کیانیان

 

سه اتفاق در سال گذشته باعث شد که رضا کیانیان دومین بازیگری باشد که اعضای شبکه ایکس به آن واکنش نشان داده‌اند یا درباره‌اش حرف زده‌اند. اولی واکنشی بود که کیانیان درباره درگذشت ناصر طهماسب داشت؛ بعد از درگذشت این دوبلور مشهور، کیانیان با انتشار یک استوری نوشته بود که آقای طهماسب واقعا ارزشش را داشت؟ و همین استوری با بازخوردهای زیادی در خارج از شبکه ایکس همراه بود.

 

اشاره او به مستندهای سیاسی برمی‌گشت که گویندگی آن‌ها را ناصر طهماسب برعهده داشت. از جمله گویندگی مستند سریال «خارج از دید» درباره‌ اعتراضات ۸۸ و ۹ دی، مستند «FDD» درباره‌ نقش اسرائیل در پروژه ایران‌هراسی، مستند «تروکاژ» درباره نقش سلبریتی‌ها در ناآرامی‌ها، خاطرات خانه متروک، من تکنوکرات هستم، ملاقات در مدار بسته، رمز و راز ملکه، طیب و مجموعه مستند در برابر طوفان.

 

54درصد از توئیت‌هایی که نام کیانیان در آن آمده درباره همین ماجراست. دومین اتفاقی که اسم این بازیگر را بالا آورد با کلمه «وسط‌باز» همراه بود. کیانیان یک گفت‌و‌گوی مفصل با مجله تجربه داشت و درباره مفهوم «وسط‌باز بودن» حرف زده بود. اینجا او آن جمله معروف را می‌گوید که من مصلح اجتماعی نیستم. درباره اتهام وسط‌باز بودن از او سوال می‌شود که جواب می‌دهد: «مدت‌ها است به من می‌گویند، تو وسط‌بازی؛ این کلمه به چه معناست؟ آنها می‌گویند، من هم از توبره می‌خورم و هم از آخور.»

 

سومین دفعه‌ اسم کیانیان از تریبون دست‌راستی‌ها بلند شد. ماجرا این بود؛ جمیله علم‌الهدی، همسر ابراهیم رئیسی سی‌ام شهریورماه سال قبل در مصاحبه با خبرنگار نیوزویک (رسانه آمریکایی) گفته بود که «مردان در ایران ترجیح می‌دهند از همسر خود نخواهند که کار کند یا پولی به خانه بیاورد.» کیانیان هم همین اظهارنظر را استوری کرده و نوشته بود: «شما (...) می‌کنی از طرف من مرد ایرانی حرف می‌زنی.»

 

ترانه علیدوستی

 

تنوع توئیت‌هایی که درباره ترانه علیدوستی در سال 1402 زده شده، بیشتر از دو بازیگر قبل است. آبان‌ماه و دی‌ماه 1402 حجم زیادی از محتوای شبکه ایکس واکنشی به استوری اینستاگرام ترانه علیدوستی بود که نوشته بود که دیگر قصد ندارد در پروژه‌های سینمایی حضور داشته باشد. مرحله بعد استوری بود که این بازیگر درباره اعدام یکی از بازداشت‌شده‌های اعتراضات سال 1401 گذاشت. بیش از 60درصد توئیت‌ها درباره این دو واکنش و اظهار نظر بود.

 

از کل توئیت‌هایی که درباره علیدوستی زده شده، 20درصد آن‌ها علیه این بازیگر بوده که باز هم بیشتر از سوی تندروهای دست‌راستی شبکه ایکس زده شده. قبل از همه این‌ها در اردیبهشت‌ماه خبری منتشر شد که دو فعال سینمایی «مهدی کوشکی و حبیب رضایی» از «علیدوستی و شبنم فرشادجو» شکایت کرده‌اند. پرونده این دو بازیگر زن و بعد تبرئه‌شدن آن‌ها، 18درصد از توئیت‌هایی که درباره علیدوستی زده شده را تشکیل می‌دهد.

 

اتفاقا اخیرا هم نام او بعد از اظهارنظر مادرش در یک لایو اینستاگرامی به ترند شبکه ایکس تبدیل شد. این برای اولین بار بود که یکی از نزدیکان علیدوستی بیماری او را تایید می‌کرد. این ماجرا با واکنش‌های زیادی همراه شد و حتی برخی این را به بازداشت این بازیگر مربوط دانستند. در ادامه عکس‌های فیکی از او در بیمارستان منتشر شد که اطرافیانش را مجبور به تکذیب این عکس‌ها کرد.

 

کدخبر: ۵۵۸۲۷۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر