کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۵۶۱۰
تاریخ خبر:

هنوز برای فرشته دعا می‌کنید؟

هنوز برای فرشته دعا می‌کنید؟

«گناه فرشته» در ادامه چرخش‌های ناگهانی در خط روایی خود، در تازه‌ترین قسمت بار دیگر مخاطبانش را غافلگیر کرد؛ مراقب لو رفتن داستان در این گزارش باشید!

هفت صبح| «گناه فرشته» یکی از پرحرف ‌و حدیث‌ترین سریال‌های در حال پخش در شبکه نمایش خانگی است. سریالی که به تازگی اعلام شده قرار است در 18 قسمت به پایان برسد و این هفته با پخش قسمت شانزدهم، بار دیگر شاهد چرخشی ناگهانی در خط داستانی آن بودیم. سریالی که پخش آن با شعار «برای  فرشته دعا کنید» آغاز شده بود و حالا در  قالب یک درام روانشناسانه، به صورت جدی قضاوت مخاطبانش نسبت به کاراکتر اصلی را به چالش کشیده است. شخصیت‌های سریال در آستانه پایان، چه وضعیتی دارند؟ شخصیت اصلی این داستان کیست؟

 

مورد اول| حامد تهرانی

 

مانند همه تجربه‌های قبلی حامد عنقا در نگارش فیلمنامه‌های سریالی، این‌بار هم شخصیتی به نام حامد تهرانی، بیشترین توجه را به سمت خود جلب کرده است. حامد با بازی درخشان شهاب حسینی که در آغاز به‌عنوان یک وکیل حرفه‌ای و کاربلد در حوزه اقتصاد معرفی شد، در مواجهه با اولین پرونده جنایی در کارنامه خود، دچار چالش می‌شود. پرونده‌ای که آرام‌آرام جنبه‌ای شخصی برای او پیدا کرد و زندگی شخصی‌اش را هم به مرحله فروپاشی رساند. او حالا روی تخت بیمارستان است و از تحولات اطراف خبری ندارد. وقتی به هوش بیاید با خبر اعدام همسر جوانش یعنی فرشته مواجه می‌شود! یک شکست تمام‌عیار‌ برای آقای وکیل.

 

 

مورد دوم| نوید عشیری

 

یکی از شخصیت‌های پیچیده در روایت «گناه فرشته» همین نوید عشیری است. او هم به اندازه دیگران از پدر مقتولش متنفر بوده اما حالا پای خون‌خواهی او ایستاد و اصرار داشت قاتل پدرش یعنی فرشته را به دار بیاویزد. یکی از چرخش‌های غیرمنتظره در قسمت تازه سریال، رازگشایی از رابطه میان نوید و فرشته بود. او کسی را که زمانی دل‌بسته‌اش بوده را به دار سپرد و گویی مانند یک پاکباخته، نه فقط از همه دنیا که حتی از خودش هم انتقام گرفت! حالا و در ادامه داستان باید دید او چگونه می‌تواند در سایه عذاب وجدانی که بر آینده‌اش سنگینی خواهد کرد، این لحظات را فراموش کند؛ آیا واقعا آتش انتقام در وجود او خاموش شد؟

  

مورد سوم| مهتاب محتشم

 

شاید آرام‌ترین شخصیت در داستان «گناه فرشته» باشد اما نمی‌توان طوفان‌ درونی او را به‌خصوص در قسمت‌های اخیر سریال نادیده گرفت. مهتاب در حالی شاهد فروپاشی زندگی مشترکش با حامد در مقابل چشمان دخترشان تینا است که گویی هنوز با گذشته خود درگیر است. او از یک سو با نویدی مواجه است که تلاش دارد عشقی قدیمی و خاک‌گرفته را احیا کند و از سوی دیگر هنوز خود را به تصمیمات و راهنمایی‌های پدرشوهر سابقش یعنی عماد، متعهد می‌داند. مهتاب بیش از همه نگران آینده تینا است اما نمی‌تواند نسبت به اتفاقات مرتبط با گذشته خود بی‌تفاوت باشد. آیا او یکی از اصلی‌ترین قربانیان در این روایت پیچیده است؟

  

مورد چهارم| فرشته خادم

 

فرشته یا شیطان؟ این احتمالا کلیدی‌ترین پرسشی است که حالا مخاطبان «گناه فرشته» با آن مواجه هستند. فرشته خادم دختری برخاسته از طبقه فرودست است که ناگزیر از خدمت در خانواده عشیری‌ها شده و از ابتدای سریال و با اتهام قتل پدر نوید عشیری، در انتظار اجرای حکم اعدام بود. طراحی داستان سریال تا به اینجا به‌گونه‌ای بوده ‌‌که بارها زاویه ‌نگاه‌ها نسبت به این کاراکتر پیچیده را تغییر داده است. فرشته، شخصیتی چندلایه دارد که همزمان نفرت و عشق را در خط داستان نمایندگی می‌کند. تمهید حامد عنقا برای به تصویر درآوردن همه وجوه ممکن این شخصیت، مخاطبان را تا اینجای کار، از تصمیم‌گیری قطعی درباره او مستأصل کرده است. هنوز و در حالی که شاهد اجرای قطعی حکم اعدام بودیم، نمی‌دانیم او یک فرشته بود، یا شیطان؟

  

مورد پنجم| مخاطب

 

تعجب نکنید. براساس آنچه تا به اینجا در طراحی داستان «گناه فرشته» شاهد بوده‌ایم، به راحتی می‌توان اینگونه حکم داد که در نگاه نویسنده و کارگردان‌، شخصیت اصلی، نه کاراکترهای مورد اشاره در این گزارش که «مخاطب سریال» است. عنقا با استفاده از ظرافت‌های یک درام روانشناسانه، در هر قسمت، بخشی از ذهن و روان مخاطب خود را به چالش کشیده و هر بار او را در معرض یک قضاوت قرار داده است. قضاوتی که در نگاه اول ساده به نظر می‌رسد اما گام‌به‌گام ابعاد پیچیده‌ای به خود گرفته است. به تعبیر دیگر می‌توان گفت کارگردان در «گناه فرشته» به‌خوبی توانسته است از شعار کلیشه‌ای «قضاوت نکنیم» عبور کرده و راه و رسم «قضاوت کردن» را در ذهن مخاطبانش به چالش بکشد. شعار تبلیغاتی سریال را به یاد دارید؟‌ همان شعار «برای فرشته دعا کنید» را؛ هنوز هم می‌توانید برای این «فرشته» دعا کنید؟

 

 

کدخبر: ۵۵۵۶۱۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر