کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۹۰۸۵
تاریخ خبر:

دنیای عجیب اینستاگرام فارسی در چند دقیقه

دنیای عجیب اینستاگرام فارسی در چند دقیقه

نکونام و تتلو پربازدیدترین کاراکترهای ورزشی و موسیقی در سال 1402 بوده‌‍‌اند

هفت صبح| «در سال 1402 حدود 70 هزار میلیارد تومان از مسیر خرده‌فروشی‌های اینستاگرام در گردش بوده که بخش اعظم آن مربوط به پوشاک و مد است. پرطرفدارترین میم و اصطلاحی که رایج شد «واگعیه یا کیکه» بوده و مجموع همه محتواهایی که ایرانی‌ها تولید کرده‌اند معادل هزار و 600 شاهنامه است.» این‌ها اطلاعاتی بود که دیروز یک موسسه تحقیقاتی درباره رفتار کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد. بخش از آن درباره حضور ایرانی‌ها در شبکه‌های مجازی است و بخشی دیگر درباره بررسی مصرف رسانه‌ای و خوراک این رسانه‌ها که جزئیات جالبی دارند.

 

 

میلیون‌ها کارگر و کارفرمای اینستاگرامی

 

ایرانی‌ها سالی 130 هزار میلیون از اینستاگرام درآمد دارند. عددی که معادل حقوق یک میلیون و 200 هزار کارگر است. این گردش مالی کجا بیشتر بوده؟ 70 هزار میلیارد تومان در خرده‌فروشی‌های اینستاگرامی، 40 هزار میلیارد تومان در زیرساخت‌ها و اینترنت، مرحله بعد هزینه مارکتینگ، تبلیغات و لجستیک. نکته جالب اینکه یک مبلغ نامشخص و زیادی هم در حوزه قمار و فیلترینگ و از این قبیل در جریان بوده.

  

بیش از سه میلیون خرده‌فروشی

 

حالا اصلا مگر چقدر خرده فروشی داریم که 70 هزار میلیارد تومان درآمد دارند؟ در اینستاگرام ایرانی‌ها۳/۷ میلیون کسب و کار داریم. اگر فرض کنیم که پشت هر اکانت کسب و کار اینستاگرامی فقط دو نفر حضور داشته باشند یعنی بیشتر از شش میلیون نفر معاش خودشان را از اینستاگرام تامین می‌کنند.

  

پوشاک بازار را قبضه کرده

 

پول بیشتر در کدام خرده‌فروشی‌های اینستاگرامی می‌چرخد؟ دور از انتظار نیست که بگوییم 33 درصد از این بازار را مد و پوشاک روی پا نگه داشته و بعد از آن زیبایی و سلامتی با 25 درصد در رتبه دوم قرار دارد. خوراکی‌ها در رتبه سوم جا گرفته‌اند. لوازم خانه در رتبه چهارم و بعد از آن لوازم تحریر، دیجیتال و در نهایت ساعت و جواهر.جالب اینکه در 20 شغل پرطرفدار سوشال مدیا فالگیری و جادوگری هم وجود دارد که کمی نگران‌کننده به نظر می‌رسد.

  

کلاس آشپزی و زبان در راس

 

به جز تبلیغات و محتوایی که کسب و کارها می‌گذارند دیگر چه چیزی تولید می‌شود؟ بعد از تبلیغات، این سرگرمی و طنز و سپس محتوای آموزشی انگیزشی است که در اینستاگرام بیشترین خریدار را دارد. چه محتوای آموزشی؟ بیشتر از هرچیز آشپزی و بعد آموزش زبان. در تلگرام ولی این جایگاه عوض شده و موضوع اصلی اقتصاد و سیاست است و بعد از آن تبلیغات قرار دارد.

  

مهم‌ترین مقاصد مهاجرتی ایرانیان

 

بخش زیادی از این محتوا درباره مقاصد مورد توجه ایرانی‌ها برای مهاجرت است. در این یک سال بیشترین مقصد مهاجرتی که از آن حرف زده شده آمریکاست. کشور دوم کانادا و سوم ترکیه است.  در جایگاه‌های بعدی فرانسه، آلمان، امارات و در نهایت انگلیس قرار دارد.

  

بازگشت نسل قدیم اینستاگرامی‌ها

 

داریم درباره چه جمعیتی در اینستاگرام حرف می‌زنیم؟ تعداد کاربران ایرانی شبکه‌های مجازی که در اینستاگرام 31 میلیون نفر فعال هستند. البته این تعداد آنهایی است که واقعا فعالند وگرنه تعداد ایرانیانی که در این پلتفرم ثبت نام کرده‌اند به 46 میلیون نفر هم می‌رسد. مورد جالب اینکه 90 درصد از آنهایی که با فیلترینگ این شبکه را ترک کرده بودند امسال دیگر به عرصه برگشتند، فیلترشکن می‌گیرند و وارد اینستاگرام می‌شوند.

 

  

60 میلیون ایرانی در تلگرام

 

تلگرام 24 میلیون کاربر فعال دارد ولی همه ثبت نام کننده‌های آن 60 میلیون نفر هستند. اگر شک دارید که بعد از تلگرام جمعیت ایرانی‌ها کجا بیشتر است، باید به ایتا اشاره کنیم که 17 میلیون کاربر فعال دارد.

 

  

روزی 220 محتوا در «فجازی»

 

ما وقتی از گوشی استفاده می‌کنیم احتمالا نگاهمان به دو، سه پست اینستاگرامی، استوری، پست تلگرامی، کانال‌های ایتا و ... می‌افتد. فکر می‌کنیم روزی چند محتوا می‌بینیم؟ سهم هر ایرانی روزانه 220 محتوا در شبکه‌های اجتماعی است. در واقع مجموع بازدید ایرانی‌ها از کل شبکه‌های اجتماعی در یک سال برابر با 4 هزار و 500 میلیارد بازدید بوده.

  

هزار و 600 شاهنامه در سال

 

مجموع همه محتواهایی که تولید شده برابر 8 میلیون محتوا (پست، استوری و ... است) این عدد یعنی همه ایرانی‌ها در یک سال هزار و 600 شاهنامه به اشتراک گذاشته‌اند.

  

اینستاگرام؛ برنده نهایی

 

در کدام بسترهای شبکه‌های اجتماعی بیشتر محتوا تولید شده؟ منطقی است که وقتی این همه کاربر در اینستاگرام داریم، بیشترین محتوا هم همین جا تولید شود. 61 درصد محتواهای سوشال مدیای فارسی در اینستاگرام منتشر شده و 16 درصد در تلگرام. در تلگرام محتوا یک سوم اینستاگرام بازدید دارد.

  

قلب‌های آتشین ایموجی‌ها

 

فکر می‌کنید بیشترین ری‌اکشنی که مردم در تلگرام دارند چیست؟ اول ایموجی شست به نشانه تایید، دوم قلب و سوم آتش.

 

پرتکرارترین هشتگ‌ها یا تحت تاثیر حوادث خاص بالا آمده ( مثل سیستان و بلوچستان) یا خیلی عام است؛ مثل تهران، ایران، عشق.

 

 

جدی می‌فرمایید؟

 

اول امسال گزارشی از قصه تکیه‌کلام‌ها یا همان میم‌های پرتکرار فضای مجازی در یک سال گذشته منتشر کردیم. تحقیقات نشان می‌دهد که پرتکرارترین آنها «واگعیه، یا کیکه؟» بوده. دومین میم  و اصطلاح پرطرفدار «جدی می‌فرمایید؟ » است. سومین میم «مشکل داری؟» به نقل از پیشروست.

 

  

چهره‌های مهم ورزشی و موسیقی: نکونام و تتلو در اوج

 

از بین کاراکترهای ورزشی کدام یک اسم پرتکراری در سوشال مدیا داشته‌اند؟ مردم در شبکه‌های اجتماعی درباره کدام ورزشکار حرف می‌زنند؟ جواد نکونام، طارمی و بیرانوند.

 

در مورد خواننده‌ها بیشتر درباره چه کسی محتوا تولید شده و بازدید داشته؟ تتلو، توماج صالحی، ابراهیم حامدی. تتلو ششمین موضوع خبری جنجالی هم بوده که درباره آن یک موج جدی در شبکه مجازی ایجاد شده. از نظر موج خبری، غزه بیشترین محتوا را به خود اختصاص داده.

 

  

سریال‌ها و مناسبت‌ها

 

این سوال قبل را درباره سریال‌ها هم می‌توانیم بپرسیم. در این یک سوال کدام سریال ها بیشتر سوژه بحث و گفت و گو بوده؟ جیران، پوست شیر، مهمونی، زخم کاری، سرزمین مادری، مگه تموم عمر چندتا بهاره و مرداب.

 

هفت مناسبت ایرانی که زیاد درباره آن حرف می‌زنیم چیست؟ اول عید. دوم ایام اربعین. سوم شب یلدا.

  

وضعیت متضاد اینترنت گوشی و ثابت

 

دیروز گزارش اسپید تیست هم منتشر شد. طبق گزارش اسپیدتست برای آوریل 2024، سرعت اینترنت موبایل در کشورمان کاهش اما سرعت اینترنت ثابت افزایش یافته است. موسسه‌ای که این گزارش را درباره کل سال 1402 هم منتشر کرده بود نوشته است: سرعت اینترنت سیار نسبت به سال گذشته 9/22درصد کاهش و اینترنت ثابت 10 درصد افزایش داشته.

 

این اطلاعات را موسسه دیتاک به جز شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های آنلاین از منابع رسمی و جمله گزارش‌ها و آمارهای مرکز ملی فضای مجازی، سازمان توسعه تجارت، گزارش‌های شرکت‌های بورسی و برخی از منابع معتبر بین‌المللی مانند Surfshark, Statista, ...، مراکز باسابقه در نظرسنجی و افکارسنجی مانند ایسپا هم به دست آمده است.

 

کدخبر: ۵۵۹۰۸۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر