کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۷۷۳۵
تاریخ خبر:

فولکلورهای تِرِندی بامزه

فولکلورهای تِرِندی بامزه

ماجرای آهنگ‌های محلی که اینستاگرامی شدند

هفت صبح| این روزها ریلز اینستاگرامی باعث شده که سلیقه پاپیولار موسیقی به شکل جدی به سمت آهنگ‌های محلی و قومی هدایت شود. برخی از آنها با ریمیکس آهنگ‌های فارسی وارد مارکت می‌شوند و برخی بدون اینکه ریمیکس شوند، از ضبط ماشین یا موزیک‌های سیو شده در گوشی سر در آوردند.

 

شاید اولین آهنگ محلی که از خود شهر پایش را فراتر گذاشت و با اینستاگرام به دست همه ایرانی‌ها رسید، «گنگستر شهر آمل» بود. یادتان هست؟ همان آهنگی که به خاطر آن یک معلم از آموزش و پرورش اخراج شد. این روزها کدام آهنگ محلی ترند اینستاگرام بوده؟

 

 

یکی از معروف‌ترین خواننده‌هایی که آهنگ‌های او با تِرَک‌های رپرها ریمیکس شده محسن لرستانی است. این خواننده 39 ساله کرمانشاهی که خوانندگی را از مجالس عروسی شروع کرده سه آهنگ با اسامی «بچه ننه»، «بچه سوسول» و «بچه قرتی» دارد که بسیار معروف شده. همه آهنگ‌هایش ترکیبی از زبان کردی با لهجه کرمانشاهی و فارسی است. لرستانی معمولا در حال شکوه و شکایت از رفتن و خیانت یار است.

 

یکی از معروف‌ترین آهنگ‌هایش که بارها با تِرک‌های مختلف ریمیکس شده، بچه ننه نام داشته و با این تکست «ای دختره ای بی‌حیا بدجور ازت بدم میاد» معروف شده. بخشی از متن ترانه این است: «لیاقتت همینه که...باشی با این بچه ننه...دیه آخر دنیا شده... ببین کی شده رقیب من»

 

حوالی دی ماه  یک ویدئو از لرستانی حین خواندن این آهنگ در یک پاساژ پخش و همان روز همه جا وایرال شد. بعد از این پوبون (رپر ایرانی) به او دایرکت داد که بیا با هم کار مشترک بدهیم و سر شوخی از اینجا باز شد. لرستانی معمولا از مفاهیم سنتی غیرت و ناموس درباره عشق حرف می‌زند و در بیشتر آهنگ‌هایش قصد دارد شری به پا کند یا خیابانی را ببندد.از آن طرف ولی پوبون صدای ظریف و استایل کاملا متضادی دارد. دقیقا همان استایلی که لرستانی مسخره می‌کند. این خواننده کرمانشاهی قبل از این هم مشهور بود اما تازه اینجا بود که نگاه علاقه‌مندان رپ را به خود جلب کرد. یوتیوب لرستانی 128 هزار سابسکرایب دارد و 6 ترانه معروفش مجموعا 21 میلیون بار شنیده شده.

  

کنسرت تیلور سوئیفت؟ نه مرسی

 

«یکی برسه به دادم....» این آهنگ را احتمالا در اکسپلورر اینستاگرامتان شنیده باشید. اسم خواننده مسلم فتاحی است. او معمولا ترانه فرد دیگری را در عروسی یا مراسم دیگری می‌خواند و جالب اینکه از خود آهنگ اولیه بیشتر شنیده می‌شود. برای همین بازخوانی‌های او به اینستاگرام هم نشت می‌کند و هزاران بار در ریلز اکسپلورر دست به  دست می‌چرخد. حتی یک شوخی جالب هم در توئیتر راه افتاده بود که «کنسرت تیلور سوئیفت؟ نه مرسی میرم عروسی با مسلم فتاحی».

 

 

این یکی کمی بدآموزی دارد. «علی دیجی» که اینطور که خودش می‌گوید اراکی است آهنگ فولکلوری لری را بازخوانی کرده  به اسم «قدرت تریاک». متن آن را احتمالا نمی‌توانیم منتشر کنیم ولی خلاصه‌اش  این است که به جای یار او در ستایش مواد مخدر این آهنگ را خوانده و چند ماهی است که در اینستاگرام حسابی کاربرد داشته.

  

آهای جمالو از هند تا ایران

 

آهنگ ترند اینستاگرام فارسی زبانان و زبان دری افغانستان و اردوی پاکستان شباهت زیادی به هم دارد. برای همین گاهی یک آهنگ آنقدر معروف می‌شود که در اینستاگرام هر سه کشور کاربرد دارد.

 

مثلا آذرماه سال قبل در بالیوود فیلمی به نام حیوان پخش شد که فروش خوبی هم داشت. در این فیلم آهنگ «جمال جمالو» بازخوانی شده بود و اینطور از هند رسید به ایران. این آهنگ را قبل از انقلاب خواننده‌‌ای به نام ضیا خوانده بود. گویا ترانه جمالو جزو ترانه‌های محلی در سیستان و بلوچستان هم محسوب می‌شود. این متن شعر آن است:« آﻫﺎی ﺳﻴﺎه زنگی دﻟﻤﻮ ﻧﻜﻦ ﺧﻮن وای ﺗﻮ رفتی ﺳﻔﺮ ﺷﺪم ﭼﻮ ﻣﺠﻨﻮن!/وای ﺳﻴﺎه زنگی دﻟﻤﻮ ﻧﻜﻦ ﺧﻮن وای ﺗﻮ رفتی ﺳﻔﺮ ﺷﺪم ﭼﻮ ﻣﺠﻨﻮن/ ﺣﺎﻟﺎ ﺟﻤﺎل ﺟﻤﺎﻟﻮ ﺟﻤﺎﻟﻮ ﺟﻤﺎل ﺑﺪو ﺟﻤﺎل ﺟﻤﺎﻟﻮ ﺟﻤﺎﻟﻮ ﺟﻤﺎل ﺑﺪو!/ ﺟﻤﺎل ﺟﻤﺎﻟﻮ ﺟﻤﺎﻟﻮ ﺟﻤﺎل ﺑﺪو ﺟﻤﺎل ﺟﻤﺎﻟﻮ ﺟﻤﺎﻟﻮ ﺟﻤﺎل ﺑﺪو…»

  

بنده از شغل خودم راضی و مفتخر هستم

 

الان در حال حاضر چه آهنگ محلی یا غیر فارسی در حال ترند شدن است؟ یکی از راه‌های جذب مخاطب در اینستاگرام این است که قبل از معروف شدن یک آهنگ، وقتی ترانه‌ای در حال گسترش است آن را تشخیص بدهید و در صفحه خود از آن استفاده کنید. روز به روز به شنونده‌های ریمیکس کردی محمد امیری به اسم« هر شو هر شو بی‌خوابی» اضافه می‌شود.

 

همچنین یک ریمیکس لری از خواننده‌ای به اسم محمدرضا یاسینی، به خاطر کِل زدن‌های اول آن معروف شده. یاسینی در اینستاگرام هم شهرت پیدا کرده و 94 هزار فالوئر دارد. آهنگ « از یاد من برو» هم در حال ترند شدن است که باز هم با هوش مصنوعی و صدای هایده ساخته شده. همچنین به زودی منتظر یک عالمه پست اینستاگرامی تبلیغاتی با آهنگ «از شغل خودم راضیم و مفتخرم بنده» با صدای فردین باشید.

 

کدخبر: ۵۵۷۷۳۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر