کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۵۹۴۷۵
تاریخ خبر:

حاشیه‌های ‌ملاقات رئیس حوزه علمیه قم ‌با پاپ

روزنامه هفت صبح | عکسی که عکاس رسمی واتیکان گرفته، آیت‌الله علیرضا اعرافی، رئیس حوزه‌های علمیه را در حال تعارف کردن پسته به پاپ نشان می‌دهد. در یک ظرف چینی که به دقت نقاشی شده است. روی میز، احتمالا یک قلم، یک انگشتر، چند قالیچه کوچک و نشانی از سوهان روح‌الامین قم. این‌ها هدیه‌هایی بوده که فرستاده حوزه علمیه قم برای رهبر مسیحیان کاتولیک برده بوده است.

از این دیدار خصوصی چندان خبری بیرون نیامده. خبرگزاری ایسنا گزارش داده در این دیدار بر اهمیت تعامل و هم‌افزایی ادیان و همچنین محکومیت ظلم و جنایت علیه مردم مظلوم جهان تاکید شده است و خبری دیگر می‌گوید که فرستادگان قم از کاسته شدن از فضای معنوی در جهان گلایه کردند اما شاید مهم‌تر از متن گفت‌و‌گوهای علیرضا اعرافی و پاپ، پیام‌هایی اهمیت داشته که او با خود به واتیکان برده است.
‌مهم‌ترین پیام شفاهی رهبر انقلاب بوده است.

خبرگزاری حوزه به نقل از آیت‌الله اعرافی نوشته: پس از اینکه رهبر انقلاب از سفر بنده مطلع شدند به شما سلام رساندند و پیشینه شما و ارتباط‌تان با آمریکای لاتین را ستوده و برخی از مواضعی که در تلطیف روابط بین اسلام و مسیحیت و دفاع از مظلومان اتخاذ نموده‌اید را تحسین و تأکید نمودند ما انتظار داریم که شما همچنان در دفاع از مظلومان عالم و به‌ویژه فلسطین و یمن تلاش کنید و مواضع روشن و شفافی داشته باشید.

آیت‌الله اعرافی افزود: رهبر انقلاب انتظار دارند که در دفاع از مردم فلسطین اقدام شود و حل آن بر اساس آرای مردم و انتخابات میان همه مردم اصیل و فلسطینیان اعم از پیروان همه ادیان نظام حاکم بر فلسطین شکل بگیرد. پاپ نیز اظهار داشت: سلام مرا به رهبر انقلاب ایران و مراجع و بزرگان دینی ایران برسانید؛ ما هم مطالبی را که رهبر انقلاب اسلامی می‌گویند قبول داریم.

پیام‌‌های سایر مراجع تقلید
آن طور که خبرگزاری حوزه گزارش داده، چهار مرجع تقلید دیگر یعنی آیات مکارم شیرازی، نوری همدانی، سبحانی و جوادی آملی هم پیش از این دیدار، نکاتی را درباره دیدار مدیر حوزه‌های علمیه با پاپ بیان کردند.آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به دیدار مدیر حوزه‌های علمیه با پاپ گفته: شما را شایسته برای چنین سفر و ملاقاتی می‌دانم و…

این سفر را سفر مبارکی می‌دانم… متذکر شوید اختلاف میان ادیان موجب تضعیف و خسارت برای همه خواهد شد و کارهایی مثل توهین به مقدسات که احساسات دینی را تحریک می‌کند از جمله این امور زیان‌بار است که منشأ کینه و کدورت میان انسان‌ها و بندگان خدا می‌شود. آیت‌الله نوری همدانی با اشاره به سفرهای خود به واتیکان و مذاکره با دو پاپ قبل از پاپ فعلی افزودند: متأسفانه اسلامی که دراروپا معرفی شد با اسلام ما متفاوت است.

ما اسلامِ اهل‌بیت علیهم‌السلام را باید معرفی کنیم که همیشه باب گفت‌وگو را باز نگاه داشته و به مسائل مختلف از حقوق بشرتا محیط زیست و حقوق موجودات دیگر توصیه دارد. این سفر ان‌شاءالله مقدمه‌ای برای هم افزایی بیش از پیش رهبران و اندیشمندان ادیان باشد. آیت‌الله سبحانی در این باره خاطر نشان کردند: سفر جنابعالی برای واتیکان، اولین رابطه رسمی بین حوزه علمیه قم و مسیحیت کاتولیک است.

شخصیّت پاپ نسبت به سلف خود ممتاز است و در سفر خود به عراق و دیدار با آیت‌الله سیستانی مطالبی را بیان کرد که می‌توانست نگوید؛ این حاکی از آن است که شخصیت محافظه کاری نبوده بلکه به واقعیات تاحدودی علاقه‌مند است.آیت‌الله جوادی آملی نیز در دیدار مدیر حوزه‌های علمیه با ایشان اظهار داشتند: به جناب پاپ بفرمایید که ما هر دو موحد هستیم. این پیشرفت تمدن کاذب غرب هم به شما آسیب رسانده، هم به ما.

این جنگ‌های صلیبی گرچه به حسب ظاهر به مسلمان‌ها آسیب رساند، ولی مسیحیت را هم از صحنه خارج کرد. جناب پاپ باید بداند که اگر آنها حرفی از خدا می‌گویند، ما هم از خدا می‌گوییم. مسلمان واقعی با مسیحی واقعی هیچ اختلافی ندارد. در آنچه به انسانیت برمی‌گردد هیچ اختلافی نیست.

آیت‌الله اعرافی کیست؟
آیت‌الله علیرضا اعرافی متولد سال ۱۳۳۸ در میبد استان یزد است و در حال حاضر، مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور، عضو شورای نگهبان، نماینده مجلس خبرگان رهبری و عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

پاپ فرانسیس کیست؟
پاپ فرانسیس با نام اصلی خورخه ماریو برگولیو متولد سال ۱۳۱۵ در بوینوس‌آیرس آرژانتین است. او از سال ۱۹۹۸ به عنوان سراسقف بوینس آیرس به خدمت پرداخت و در سال ۲۰۰۱ مقام کاردینالی را از پاپ ژان پل دوم دریافت کرد و در سال ۲۰۱۳ به جای بندیکت شانزدهم به عنوان پاپ انتخاب شد. او در اسفند سال ۱۳۹۹ با سفر به نجف، با آیت‌الله سید علی سیستانی ملاقات و گفت‌وگو کرد.

کدخبر: ۴۵۹۴۷۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر