کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۲۶۱۹
تاریخ خبر:

از اینورها آقای اسکوچیچ؟ سرمربی کروات چطور سر از تراکتور درآورد؟

از اینورها آقای اسکوچیچ؟ سرمربی کروات چطور سر از تراکتور درآورد؟

مربی سابق تیم ملی که گفته بود دیگر در ایران مربیگری نخواهد کرد، سرمربی تراکتور شد

هفت صبح| باشگاه تراکتور ناگهان سه‌شنبه عصر، از سرمربی جدید خود رونمایی کرد و پس از مذاکره با چند گزینه خارجی و داخلی، دراگان اسکوچیچ هدایت این تیم را بر‌عهده گرفت. اسکوچیچ کروات که پس از جدایی از تیم ملی دیگر به فوتبال ایران برنگشته بود، حالا قرار است به عنوان سرمربی تراکتور بار دیگر در فوتبال ایران حاضر شود. او درحالی هدایت تراکتور را بر‌عهده گرفته که پس از جدایی اوسمار ویرا از پرسپولیس، شایعاتی مبنی بر حضورش در این تیم هم به گوش می‌رسید.

 

اسکوچیچ که مدتی قبل با پیشنهاد نساجی هم مواجه شده بود، مدعی شده بود که به دلیل رفتار بد فدراسیون فوتبال ایران با او، دیگر در ایران کار نخواهد کرد! البته قابل پیش‌بینی بود که نیامدن به ایران برای کسی که تقریبا 10 سال متوالی در ایران زندگی و کار کرده، اصلا آسان نبود. به بهانه بازگشت اسکوچیچ به ایران، کارنامه مربیگری او را مرور می‌کنیم.

 

شروع با ملوان

اسکوچیچ که سابقه کار در امارات را داشت، به کشورش برگشته بود و در 7 بازی روی نیمکت تیم ریگا نتایج بدی گرفته بود. در پایان فصل با پیشنهاد ملوان بندرانزلی برای اولین بار به ایران می‌آید و مشغول به کار می‌شود. او یک فصل روی نیمکت انزلی‌چی‌ها نشست و این تیم را با 44 امتیاز در رده هشتم لیگ سیزدهم جدول قرار داد. بهترین و به یادماندنی‌ترین نتیجه او در این فصل پیروزی 4 بر 2 براستقلال در انزلی بود. 

 

دو فصل پرحاشیه در فولاد

بعد از اینکه توانست فصل خوبی را در ملوان پشت سر بگذارد، با پیشنهاد تیم قهرمان فصل یعنی فولاد روبه‌رو شد و هدایت این تیم را در لیگ چهاردهم بر‌عهده گرفت. در پایان فصل اما نتیجه چیزی نبود که مورد قبول فولادی‌ها باشد. تیمی که با حسین فرکی قهرمان شده بود، با اسکوچیچ در لیگ چهاردهم، پنجم شد! پیش‌بینی می‌شد مربی کروات که با اتهاماتی مثل دلالی هم مواجه بود، از فولاد جدا شود اما یک فصل دیگر در این باشگاه ماند و این بار نتیجه فاجعه‌بار بود. فولاد در رده پانزدهم ایستاد و کار اسکوچیچ در این تیم تمام شد.

 

دو فصل بیکاری و کار در لیگ یک

نتایج ضعیف با فولاد باعث شد تا مدتی پیشنهادی از ایران برای اسکوچیچ وجود نداشته باشد. با این حال شایعه همواره وجود داشت و به نظر می‌رسید او همچنان در ایران است و منتظر است تا پیشنهادی واقعی به دستش برسد. پس از دو سال بیکاری، ناگهان پیشنهاد کار در تیم خونه به خونه را پذیرفت و در لیگ یک شروع به کار کرد؛

 

البته پس از اینکه جواد نکونام با مالکان این باشگاه به مشکل خورد و در اواسط فصل جدا شد اسکوچیچ در 17 بازی روی نیمکت خونه به خونه نشست و 10 پیروزی و دو باخت به دست آورد که یکی از این باخت‌ها در فینال جام حذفی مقابل استقلال رقم خورد. در پایان فصل هم از این تیم جدا شد. 

 

بازگشت به لیگ‌برتر با صنعت‌نفت

در نوزدهمین دوره لیگ‌برتر، صنعت‌نفت اسکوچیچ را به عنوان سرمربی خود انتخاب کرد. او شروع خوبی در این تیم داشت و توانست نتایج خوبی بگیرد. تا هفته هجدهم سرمربی آبادانی‌ها بود و به نظر می‌رسید می‌تواند بهترین رتبه این تیم را در تاریخ لیگ‌برتر کسب کند اما ناگهان بعد از دو باخت متوالی مقابل نفت مسجدسلیمان و پرسپولیس مدعی شد بیماری قلبی دارد و مشکلات خانوادگی هم اجازه نمی‌دهد تا در آبادان به کار ادامه دهد و در نهایت از این تیم جدا شد.

 

و ناگهان تیم ملی ایران!

چند هفته بعد اما، فدراسیون فوتبال ایران او را به جای مارک ویلموتس بلژیکی روی نیمکت تیم ملی ایران نشاند. انتخاب او با انتقادهای زیادی از سوی رسانه‌ها مواجه شد اما این انتخاب انجام شده بود و اسکوچیچ حالا دیگر سرمربی تیم ملی ایران بود.

 

او در عملکردی باورنکردنی، توانست تیم ملی را از یکی از بزرگ‌ترین بحران‌های تاریخش نجات دهد و به جام‌جهانی برساند. اسکو 18 بار روی نیمکت تیم ملی نشست و 15 برد، یک مساوی و فقط دو باخت را در کارنامه‌اش ثبت کرد. به نظر می‌رسید خودش در جام‌جهانی تیم ملی را هدایت کند اما تغییرات در فدراسیون فوتبال باعث شد تا او به شکلی غیرحرفه‌ای برکنار و کارلوس کی‌روش جانشینش شود. بعد از این اتفاق اسکوچیچ از ایران رفت.

 

تیم المپیک کرواسی

مدتی بعد از خروج از ایران، او به عنوان سرمربی تیم زیر 23 سال کرواسی انتخاب شد. 12 بار روی نیمکت این تیم نشست و 4 برد، 3 مساوی و 5 شکست به دست آورد. با قبول پیشنهاد تراکتور، مشخص شد که مدیران فدراسیون کرواسی مشکلی با جدایی او از تیم زیر 23 سال این کشور ندارند و حالا اسکوچیچ که از خیلی از مربیان ایرانی، سابقه کار بیشتری در ایران دارد، دوباره روی نیمکت یک تیم مهم و بزرگ کشورمان خواهد نشست.

 

کدخبر: ۵۶۲۶۱۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر