کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۴۷۸۲
تاریخ خبر:

سربلندهای ۱۴۰۲

سربلندهای 1402

معرفی 5 مربی فوتبال که سال خوب و موفقی را پشت سر گذاشتند

روزنامه هفت صبح|  بعد از انتخاب 5 بازیکن موفق سال 1402، در شماره امروز، 5 مربی موفق سال را انتخاب و معرفی می‌کنیم. بعید است این لیست مخالفان زیادی داشته باشد. تنها نامی که شاید به عقیده برخی‌ می‌توانست در این فهرست باشد، امیر قلعه‌نویی است که ما در هفت‌صبح، اصلا چنین اعتقادی نداریم!

یحیی گل‌محمدی
سرمربی مستعفی پرسپولیس، شروعی رویایی در سال 1402 داشت. تیم او از اوایل فروردین تا پایان اردیبهشت در هر 7 بازی لیگ‌برتری خود به پیروزی رسید که یکی از آنها دربی برگشت بود. این بردهای متوالی با توقف سپاهان در یکی دو بازی توام شد و در نهایت به قهرمانی دراماتیک پرسپولیس با پیروزی 4 بر صفر مقابل نساجی در قائمشهر منجر شد. پرسپولیس در جام حذفی هم با شکست دادن گل‌گهر، هوادار و استقلال به یک قهرمانی شورانگیز دیگر رسید و چند روز بعد هم سازمان لیگ با توجه به قهرمانی این تیم در هر دو جام، پرسپولیس را به عنوان قهرمان سوپرجام هم معرفی کرد.

 

یحیی با پرسپولیس در لیگ بیست و سوم هم نتایج بدی نگرفت اما حاشیه‌هایی مثل مصاحبه علیه مدیریت و گلایه از شرایط مالی باشگاه باعث شد تا عرصه بر او تنگ شود و در نهایت پس از پایان نیم‌فصل اول به همکاری با پرسپولیس خاتمه دهد. با وجود کناره‌گیری از هدایت پرسپولیس، سال 1402 یکی از بهترین سال‌های دوران مربیگری گل‌محمدی بود.


مهدی تارتار
این مربی باسابقه، در اوایل سال سرمربی ذوب‌آهن بود و توانست با این تیم که بازیکنان جوانی هم داشت نتایج نسبتا خوبی بگیرد و در پایان فصل این تیم را در رده نهم جدول قرار دهد. بعد از پایان فصل با ذوب‌آهن قطع همکاری کرد و در حالی که به نظر می‌رسید در فصل جدید تیم نداشته باشد، ناگهان سرمربی تیم ملوان بندر‌انزلی شد. در ابتدا خوشبینی زیادی به این همکاری وجود نداشت و ملوان فصل را با دو باخت متوالی مقابل ذوب‌آهن و استقلال آغاز کرد اما نمایش‌های این تیم امیدوارکننده بود.


از هفته سوم انزلی‌چی‌ها با هدایت تارتار متحول شدند و با نتایجی خوب در جدول صعود کردند. تصور این بود که این نتایج خوب پیروزی 4 بر صفر برفولاد و شکست دادن سپاهان در اصفهان، جرقه باشد اما شاگردان او تا دیروز، فقط یک بار دیگر شکست خوردند و نتایج شگفت‌انگیزی کسب کردند. هنوز هم باورمان نمی‌شود که ملوان یکی از تیم‌های بالانشین جدول لیگ بیست و سوم است!
 

سعید دقیقی
در فروردین امسال، صعود شمس‌آذر قزوین به لیگ‌برتر و حتی قهرمانی این تیم در لیگ یک، با سعید دقیقی قطعی به نظر می‌رسید. این قطعیت در حدود 10 هفته مانده به پایان فصل به وجود آمده بود و در نهایت تیم او با اختلاف 13 امتیاز نسبت به تیم دوم جدول قهرمان شد.

 

برخلاف خیلی از تیم‌های لیگ یکی که با صعود به لیگ‌برتر اقدام به خرید بازیکن‌های باتجربه می‌کنند تا در پایان فصل دوباره به لیگ یک برنگردند، دقیقی با همان بازیکنان خودش و جذب چند بازیکن دیگر از لیگ یک وارد لیگ‌برتر شد و شروع خوبی هم داشت. بعد از چند هفته، از تیمش به دلیل استفاده از یک بازیکن سرباز در لیگ یک 3 امتیاز کسر شد اما این اتفاق خللی در تیم او ایجاد نکرد و تیمش در پایان نیم‌فصل اول در رده نهم قرار گرفت. مهم‌تر از نتایجی که فراتر از انتظارات بود، بازی‌های دیدنی و جذاب تیم او بود که حسابی در میان منتقدان سر و صدا کرد.

 

جواد نکونام
او در اوایل سال به دلیل کناره‌گیری از هدایت فولاد بیکار بود. اما قبل از شروع لیگ بیست و سوم، به عنوان سرمربی جدید استقلال و جانشین ساپینتو معرفی شد. خیلی زود مدیرعامل همسو با او برکنار شد و علی خطیری جایگزین شد که روابط خوبی با نکونام نداشت. در طول فصل تا همین هفته گذشته،‌ این دو نفر بارها علیه هم مصاحبه کردند و حتی کار به قهر و آشتی دادن توسط چند نفر از اهالی ورزش کشیده شد.

 

اما همه این حاشیه‌های عمیق باعث نشد تا او با تیمش موفق نباشد. استقلال با هدایت نکونام، تا قبل از بازی دیشب، صدرنشین لیگ‌برتر بود. فقط یک بار شکست خورد و بهترین خط دفاع فصل را به خود اختصاص داد. همه این اتفاقات و نتایج خوب در شرایطی رقم خورده که تیم‌هایی مثل پرسپولیس، سپاهان و تراکتور، هم از نظر بازیکن در شرایط بهتری قرار داشتند و هم فصل را با سرمربی فصل قبل خود آغاز کردند. اما نکونام از آنها بهتر نتیجه گرفته است.

 

علی نادری
او از نظر شهرت شاید ناشناخته‌ترین نام این فهرست باشد اما حالا چند هفته‌ای هست که نامش حسابی ورد زبان‌ها شده است. او بیش از یک سال پیش هدایت تیم ملی فوتبال ساحلی را برعهده گرفت. تیم ملی با هدایت او در بازی‌های تدارکاتی خیلی خوب ظاهر نشد و در 3 بازی دوستانه متوالی مغلوب سنگال شد. اما به تدریج اوضاع بهتر شد و تیم با امیدواری راهی جام جهانی فوتبال ساحلی 2024 در امارات شد.

 

در مسابقه اول مرحله گروهی، بازی باخته مقابل اسپانیا را با تساوی و سپس پیروزی در ضربات پنالتی عوض کرد. مقابل آرژانتین هم کام‌بک زد و در نهایت با پیروزی مقابل تاهیتی صدرنشین گروه شد. شاگردان نادری در یک‌چهارم نهایی امارات را هم مغلوب کردند اما در نیمه‌نهایی 3 بر 2 به برزیل باختند و در نهایت با پیروزی 6 بر یک مقابل بلاروس به مقام سوم جام جهانی رسیدند. سبک بازی‌های تیم ملی با او و پیروزی‌های جانانه در جام جهانی باعث شد تا او را هم جزو مربیان موفق سال قرار بدهیم.

 

 

کدخبر: ۵۵۴۷۸۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر