کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۷۶۰۹
تاریخ خبر:

خندوانه رامبد را رها نمی‌کند| نظر موافقان و مخالفان فیلم زودپز

خندوانه رامبد را رها نمی‌کند| نظر موافقان و مخالفان فیلم زودپز

اکران فیلم سینمایی «زودپز» ساخته رامبد جوان توام با واکنش‌های متضاد است

هفت صبح| درباره فیلم سینمایی «زودپز» ساخته رامبد جوان پرونده‌ای مفصل در صفحات سینمایی هفت‌صبح منتشر خواهیم کرد. فعلا آنچه مبنای نگارش گزارش امروز قرار گرفته، چند نکته است: فروش بالای فیلم، نظرات موافق، نظرات مخالف، کارنامه سال‌های اخیر جوان و البته اشاراتی است که به «خندوانه» می‌شود. «زودپز» داستانی از دهه 60 و موشکباران تهران دارد و محور آن تلاش دو باجناق (محسن تنابنده و نوید محمدزاده) برای جا زدن پدر همسر خود به نام شهید است. آنها هر بار با مشکلی مواجه می‌شوند و در نهایت اتفاقاتی رقم می‌خورد.

فیلم زودپز

مورد اول| خندوانه

 چرا از «خندوانه» شروع کردیم؟ دلیل روشن است. بر‌اساس شواهد روشن، موفقیت اصلی رامبد جوان طی یک دهه اخیر به «خندوانه» برمی‌گردد. برنامه‌ای که سال 1393 در شبکه نسیم کلید خورد و خیلی زود تبدیل به یک اتفاق ویژه شد. ضعف‌ها را می‌دانیم و از نظرات مخالف آگاهیم. ولی حالا که مدت زیادی است تلویزیون «خندوانه» ندارد، می‌توان پی به اهمیت آن برد و خلأ یک برنامه اصولیِ حال خوب‌کن را حس کرد.

 

جوان و تیمش شیوه درست خنداندن را بلد بودند و با راه‌اندازی بخش استعدادیابی، کمدین‌های زیادی به جامعه معرفی کردند. با اکران «زودپز» برخی معتقد هستند جوان نتوانسته یک کمدی خوب تحویل مخاطبان دهد؛ البته عکس این نظر را هم شاهدیم که به هر دو اشاره خواهیم کرد. دسته اول عقیده دارند همچنان «خندوانه» بر تارک کارنامه سال‌های اخیر جوان می‌درخشد. چرا؟ ادامه گزارش را بخوانید.

رامبد جوان

مورد دوم| مردم معمولی

یکی از دلایلی که به عنوان موفقیت صِرف جوان با «خندوانه» طی سال‌های اخیر مورد استناد قرار می‌گیرد، عدم موفقیت مینی‌سریال «مردم معمولی» است که او برای شبکه خانگی ساخت. ما معتقد نیستیم که سریال شکست‌خورده مطلق است؛ چرا‌که لحظات خوب زیادی داشت.

 

منتها شروع بد به «مردم معمولی» لطمه زد و خیلی‌ها آن را رها کردند. در نهایت هم این سریال پیش از موعد تعیین شده به پایان رسید و جوان بار دیگر سراغ «خندوانه» رفت. فصل آخر برنامه نیز با وجود برخی ضعف‌ها باز هم برنامه‌ای محبوب و پرمخاطب بود و توانست در صدر موفق‌ترین محصولات تلویزیونی سال 1401 بایستد. 

 

 مورد سوم| زودپز از سه زاویه

حتما اتفاق خوشایندی برای رامبد جوان است که فیلم او در روز اول اکران بیش از 6 میلیارد تومان فروش کرده و بعد از چهار روز با بیش از 27 میلیارد تومان رتبه هشتم جدول اکران را در اختیار گرفته. با این حال و بر اساس نقدها و نظرها «زودپز» دو جبهه جدی موافق و مخالف دارد. مثلا تی‌وی بان نوشته: « ریتم کند، کمبود موقعیت‌‌های کمدی به همراه لحن دوپاره، از جمله ایرادات اصلی «زودپز» است.

 

یعنی فیلم نه‌تنها قدرت کافی برای سرگرم کردن ندارد که فقط در چند لحظه، موفق به خلق خنده می‌‎شود. این اتفاق در حالی است که کارگردان، دو بازیگر شاخص یعنی محسن تنابنده و نوید محمدزاده را در اختیار داشته. او اما نتوانسته خالق یک زوج موفق کمدی و همراهی‌برانگیز شود و به نظر، درخشش تنابنده به خلاقیت فردی خود او بازمی‌گردد.» در مقابل، مهرداد غفارزاده (کارگردان و از منتقدان قدیمی) یادداشتی مفصل در اختیار خبرآنلاین قرار داده که شرحی است بر چرایی جذابیت و موفقیت فیلم: « آنچه «زودپز» را از سایر کمدی‌های رایج سینمای ایران متمایز می‌سازد، رویکرد سینمایی و جدی رامبد جوان به مقوله کمدی است.

 

در حالی که بسیاری از کمدی‌های معاصر، بر پایه دیالوگ‌های سطحی و طنز ناپسند استوارند، زودپز بر اساس کمدی موقعیت و با استفاده از ساختار روایی دقیق و پیچیده بنا شده است. رامبد جوان با بهره‌گیری از اصول سینمایی، دکوپاژهای حساب‌شده و میزانسن‌های خلاقانه، تلاش کرده تا فیلمی ارائه دهد که علاوه بر ارائه طنز، از حیث سینمایی و تکنیکی نیز در سطح بالایی قرار داشته باشد.»

 

مورد چهارم| و باز هم خندوانه

با مرور نظرها در فضای مجازی به روشنی می‌توان دریافت که اغلب مخاطبان از رامبد جوان «خندوانه» می‌خواهند. حتی در تحلیل منفی نسبت به «زودپز» هم اشاره به این برنامه می‌کنند و البته عدم موفقیت اخیر او در خارج از «خندوانه» را به او یادآور می‌شوند.

 

فعلا که بعید است سری جدید آن ساخته شود چون رامبد جوان چندی پیش در مصاحبه با عادل فردوسی‌پور به صراحت اشاره کرد که رابطه او و مدیران کنونی تلویزیون در بن‌بست است. با این حال خودش اذعان کرد دلتنگ «خندوانه» است و شاید بخشی از این دلتنگی با ساخت برنامه‌ای مشابه یعنی «کارناوال» در شبکه خانگی از بین برود. 

 

کدخبر: ۵۶۷۶۰۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر