کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۶۲۵۴
تاریخ خبر:

پرواز جواد با مالک و تمساح! | به بهانه اولین تجربه کارگردانی سینمایی جواد عزتی یعنی «تمساح خونی»

پرواز جواد با مالک و تمساح! | به بهانه اولین تجربه کارگردانی سینمایی جواد عزتی یعنی «تمساح خونی»

بازخوانی کارنامه جواد عزتی که همزمان با درخشش در سریال «زخم کاری»‌

هفت صبح|  این روزها برای جواد عزتی فراموش‌شدنی نخواهد بود؛ از یک طرف حجم تحسین‌ها نسبت به بازی او در سریال «زخم کاری؛ انتقام» جاری است و از طرف دیگر اولین تجربه کارگردانی‌اش در سینما با فروش بالا مواجه شده. عزتی آهسته و پیوسته پیش آمد و با بهره درست از فرصت‌ها، تبدیل به چهره‌ای محبوب میان خاص و عام شد.

 

او تسلطی حیرت‌انگیز بر نقش‌های مختلف دارد و همزمان می‌تواند وارد جلد شخصیت‌هایی دور از هم شود. مهم نیست زمین بازی او سینما باشد یا تلویزیون ‌یا تئاتر. و مهم نیست نقش، منفی باشد یا جدی. جواد عزتی همواره از آزمون‌های مختلف، سربلند بیرون آمده و سهم بسزایی در موفقیت فیلم‌ها و سریال‌ها داشته است.  

 

آثار خانگی

جواد عزتی تاکنون در پنج سریال خانگی بازی کرده که «گنج مظفر» و «قهوه تلخ» کمدی هستند و سریال سه فصلی «زخم کاری» جدی است. سال 1389 بابا اتی، در «قهوه تلخ» شهرت مضاعف این بازیگر را فراهم کرد و همچنان این شخصیت جزو محبوب‌ترین کاراکترهای شبکه خانگی است. 11 سال بعد نوبت به شخصیت جذاب مالک در «زخم کاری» رسید. جواد عزتی در فصل اول سریال یکی از برگ‌برنده‌های روایت محمد‌حسین مهدویان بود که با نقش‌آفرینی خاص خود شخصیتی منفی را محبوبِ مخاطبان کرد. در وصف اهمیت او همین بس که وقتی حضورش در فصل دوم کم شد، داد خیلی‌ها درآمد!

 

حالا اما مالک در «زخم کاری؛ انتقام» سهمی بالا از قصه دارد و مهم‌تر اینکه کنش و واکنش او اساسا متفاوت از قبل است. این بدمن محبوب، هوشمندانه نقشه حذف طلوعی (کامبیز دیرباز) را کشید و حالا در واپسین قسمت «زخم کاری» سرخوشانه لبخند می‌زند. جدا از طراحی خوب کاراکتر توسط گروه نویسندگان و کارگردان، باید به خود عزتی تبریک گفت که اشرافی دقیق بر جزئیات رفتاری مالک داشته و یک شخصیت باورپذیر و همراهی‌برانگیز پیش روی مخاطبان گذاشته است. طبعا کار این بازیگر برای نقش‌آفرینی در سریال‌های بعدی خانگی سخت شده! چون عملکردش به‌گونه‌ای است که کسی به کمتر از مالک راضی نخواهد شد. 

 

تجربه کارگردانی

در تئاتر کارگردانی را تجربه کرده بود اما در سینما، «تمساح خونی» سرآغاز فعالیت او پشت دوربین است. فیلم ابتدا سال پیش و در جشنواره فجر تحسین مخاطبان و منتقدان را برانگیخت و عزتی برای کارگردانی آن جایزه گرفت. «تمساح خونی» یک کمدی اکشن جذاب است که لحظات مهیج و خنده‌آور آن نشان از تسلط خوب عزتی بر کارگردانی دارد. این فیلم بیش از 165 میلیارد فروش کرد و همچنان رتبه دوم باکس آفیس سینما در سال 1403 را در اختیار دارد.

 

«تمساح خونی» با این پشتوانه به اکران آنلاین فیلیمو رسیده و طبق خبر رسمی، در 48 ساعت نخست، 5 میلیارد تومان فروش کرده است. درباره فیلم باید به این نکته هم اشاره کرد که علاوه بر بازی خوب خود عزتی، شاهد درخشش عباس جمشیدی‌فر، الناز حبیبی، بهزاد خلج، شبنم قربانی، سعید آقاخانی و ... نیز هستیم و این امتیاز دیگری برای کارگردان است.

 

آثار سینمایی 

36 فیلم در کارنامه عزتی ثبت شده است که 14 مورد آن کمدی و 22 اثر دیگر جدی هستند. این یادآوری یعنی او در هر دو ژانر صاحب استعداد است و از قضا در هر دو زمینه نیز آثار موفقی به‌جا گذاشته. خوب است بدانیم که «شنای پروانه» با 200 هزار مخاطب پرفروش‌ترین فیلم جدی او و «هزارپا» با بیش از 4 میلیون و 218 هزار مخاطب، پرفروش‌ترین فیلم کمدی اوست. این را هم اضافه کنیم که عزتی بیشترین همکاری را با محمد‌حسین مهدویان داشته است:  فیلم‌های «لاتاری»، «ماجرای نیمروز» و «مرد بازنده» به همراه سریال سه فصلی «زخم کاری». 

 

آثار تلویزیونی

20 سریال و 7 تله‌فیلم برای تلویزیون بازی کرده که اینجا هم می‌توان متوجه شد ‌ عزتی بین کمدی و جدی در رفت و آمد بوده است. آخرین همکاری او با تلویزیون به سال 1395 و کمدی «بیمار استاندارد» برمی‌گردد. این سریال اما موفق نبود و خاطره خوش آثاری مثل «چاردیواری»، «دردسرهای عظیم» و ... تکرار نشد. آخرین سریال پخش شده عزتی «سرزمین مادری» است که 10 سال توقیف بود. همین جا گریزی بزنیم به تئاترها و به یاد بیاوریم که عزتی عملکردی موفق در این حوزه دارد؛ نمونه‌اش نمایش «شایعات» بر اساس نمایشنامه نیل سایمون که سال 92 روی صحنه رفت و به دلیل ارائه جنس متفاوتی از طنزِ این متن، تحسین شد.

 

 افتخارات

جشنواره‌ها آنطور که باید به عزتی لطف نداشته‌اند! مثلا و به‌رغم اذعان رسانه‌ها و منتقدان او دیر به جایزه جشنواره فیلم فجر رسید. این اتفاق سال پیش رخ داد که برای کارگردانی «تمساح خونی» جایزه بهترین کارگردان اول را به دست آورد. او 18 بار نامزد دریافت جایزه از جشنواره‎های مختلف داخلی و خارجی شده و تندیس جشن حافظ برای «ماجرای نیمروز» را به دست آورده. جواد عزتی سال 1397 عنوان پرفروش‌ترین بازیگر مرد سال با گیشه 64 میلیاردی برای فیلم‌های هزارپا، لاتاری، تنگه ابوقریب، پارادایس و خرگیوش را کسب کرد.

 

کدخبر: ۵۶۶۲۵۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر