کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۶۰۹۰
تاریخ خبر:

هفت؛ سرزنده و پر محتوا | نگاهی به کیفیت سری جدید برنامه هفت با اجرای بهروز افخمی

هفت؛ سرزنده و پر محتوا | نگاهی به کیفیت سری جدید برنامه هفت با اجرای بهروز افخمی

درباره برنامه تلویزیونی «هفت» که مصافی هدفمند با سوژه دارد و یک بسته مفید برای علاقه‌مندان سینمای ایران و جهان آماده می‌کند

هفت صبح| از اردیبهشت امسال سری جدید «هفت» در کنداکتور شبکه نمایش قرار گرفت و هر جمعه با اجرای بهروز افخمی پخش می‌شود. مدتی است زمان برنامه از ساعت 23 به ساعت 22 آمده و این فرصت بهتری برای علاقه‌مندان محسوب می‌شود. «هفت» از روزی که فریدون جیرانی سنگ بنای آن را گذاشت تا حالا، بالا و پایین زیاد داشته. گاهی در اوج بوده و گاهی رکود داشته. با این همه همچنان مهم‌ترین برنامه سینمایی تلویزیون است و می‌تواند جریان‌ساز باشد. در گزارش امروز نگاهی داریم به کیفیت سری جدید «هفت»؛ برنامه‌ای که در هر قسمت نکته و حرف زیاد دارد. دکور جذاب آن را نیز نباید از یاد برد.

 

مورد اول| پرونده ویژه

«هفت» مشتمل بر دو بخش اصلی شامل استودیو و آیتم‌ها است. هر کدام زیرشاخه‌هایی دارند و همین تقسیم‌بندی برنامه را هدفمند و تبدیل به مجله‌ای تصویری کرده. با این روش، مخاطب می‌تواند بخش‌هایی را با تمرکز تماشا کند و احیانا سراغ بخشی که مورد علاقه‌اش نیست، نرود. هرچند همه بخش‌ها را می‌توان دید و به‌رغم برخی کاستی‌ها، نکته و موضوعی دریافت کرد. یکی از آنها «پرونده ویژه» است که مجری، از مهمانان و کارشناسان پذیرایی می‌کند تا یک مسئله مورد واکاوی قرار گیرد.

 

نمونه شاخص، دعوت از محمدمهدی اسماعیلی است که در واپسین روزهای تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تجربیات خود را به اشتراک گذاشت و عملکرد او مورد بررسی قرار گرفت. مجری در کنار دو کارشناس، از ریز و درشت فرهنگ پرسیدند و حتی نام پرستو صالحی، معین، لغو کنسرت‌ها، حکمرانی، تصدی‌گری دولت و ... به میان آمد.

 

کاش «هفت» به شکل دوره‌ای این کار را با وزیر جدید ارشاد، معاونان او و دیگر متولیان انجام دهد. چون در این برنامه حرف شعاری زده نمی‌شود و از تعارف خبری نیست. «هفت» بنا بر اقتضائات روز سینما، پرونده‌های دیگری را هم ورق می‌زند؛ مثل نسل زد، نظام‌نامه اکران و ... نیاز به یادآوری نیست که جریان سیال فرهنگ و سینما، نیاز به آسیب‌شناسی دائمی دارد و این، یکی از مهم‌ترین وظایف «هفت» است.

 

مورد دوم| آیتم‌ها

اینکه بعد از بررسی «پرونده ویژه» سراغ آیتم‌های «هفت» می‌رویم، دلیل دارد. متاسفانه برخی برنامه‌سازان، همه وجاهت را به استودیو می‌دهند؛ درحالی که اصول کار این است که از آیتم‌ها برای تنوع و پیش بردن مباحث کمک گرفت. در «هفت» چند آیتم در خدمت سوژه هستند؛ مثل معرفی مهمان و کارنامه او، مرور اتفاقات مربوط به مباحث و ... این میان برنامه‌ها علاوه بر بهره‌مندی از ساختار مناسب، محتوایی حساب شده دارند. «هفت» بخشی دارد به نام اسپویل با فرشاد حسنی که به شکل ویژه، به موضوع اصلی برنامه گر‌یز می‌زند. مثلا از فیلم‌های کارآگاهی می‌گوید.

 

یا وقتی نوبت به نقد «پرویزخان» می‌رسد، موضوع به فیلم‌های فوتبالی اختصاص می‌یابد. یا به بهانه اکران «ساعت شش صبح» فیلم‌هایی با موضوع گروگان‌گیری سوژه می‌شود. «هچل هفت» مجید افشاری (کمدین) هم جذاب است که بر پایه شوخی بنا نهاده شده. شاید برخی اساسا عملکرد افشاری را نپسندند ولی او کارش را به خوبی انجام می‌دهد. در برنامه آیتم‌های روتین و همیشگی مثل نظر مردم درباره یک فیلم هم هست.

 

مورد سوم| مهمانان

علاوه بر «پرونده ویژه» که پذیرای کارشناسان و مسئولان است، شاهد حضور کارگردانان در میز گفت‌و‌گوی سینمای ایران هم هستیم. این اتفاق خوبی است که در کنار نقد فیلم‌ها، صاحبان آثار هم فرصت دفاع از فیلم‌شان را دارند... روزگاری «هفت» میزبان چهره‌ها بود و حتی کسانی مثل رخشان بنی‌اعتماد، بهرام رادان و ... در این برنامه حاضر می‌شدند. زمانه و نیز شرایط تلویزیون تغییر کرده است و می‌توان درک کرد چرا این وجه از «هفت» کمرنگ شده.

 

با گسترش پلتفرم‌ها، تلویزیون دیگر برای خیلی از چهره‌ها اولویت نیست. با این همه اما مسیر «هفت» به گونه‌ای است که مهمانان مرتبط، سوژه‌ها را قوام می‌دهند. چه کارگردان؛ چه مسئول و... در این میان حضور ایرج طهماسب به عنوان کسی که کم تن به مصاحبه می‌دهد یک امتیاز ویژه برای «هفت» است. امیدواریم این وجه از برنامه نیز با تدبیر و راهکار تقویت شود تا مخاطبان دیگری هم به دایره همراهان «هفت» اضافه شوند. 

 

مورد چهارم| کارشناسان و مجری

«سینمای ایران» و «سینمای جهان» دو بخش دیگر «هفت» هستند که منتقدان درباره فیلم‌ها و فرامتن آنها صحبت می‌کنند. اتفاق خاص اینکه آنها اجازه دارند بدون لکنت ایرادات آثار سینمای ایران را به زبان بیاورند. مثلا «قلب رقه» از حمایت ویژه تلویزیون بهره می‌برد ؛ موقع نقد اما منتقدان برنامه ضعف‌هایش را مطرح می‌کنند و حتی به فروش پایین آن کنایه می‌زنند. بخش سینمای جهان نیز اطلاعات مفیدی در اختیار بیننده قرار می‌دهد و طرح مباحث مختلف کمکی است برای مواجهه دوباره و متفاوت با فیلم‌ها. و اما اشراف بر موضوعات و عدم نگرانی از عواقب اظهار‌نظر از جمله ویژگی‌های مهم بهروز افخمی به حساب می‌آیند!

 

کدخبر: ۵۶۶۰۹۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر