حرفهای داغ هفته اهالی سینما و تلویزیون
درباره گفتههای هادی حجازیفر، جواد شمقدری، بهروز افخمی و...
بهروز افخمی
(مصاحبه با اکبری نبوی) سینما به یک معنا همیشه زیر سوال بوده که اصلا هنر است یا نیست. یکی از جنبهها و دلایل اینکه میگویم سینما هنر نیست، همین تکثیر انبوه است. به چه دلیل بازیگری باید در تیراژ میلیونی، تکثیر و دیده شود درحالیکه یک فیلم دیگر هم بازی میکند، یک نقش متفاوت یا حتی مسخرهکردن نقش اول را میتواند داشته باشد، باز هم تکثیر انبوه میشود. سینما از هنرها استفاده میکند. فیلمسازهایی داریم که سینما را به سطح هنر ارتقا میدهند و دهان ما را میبندند، اما همیشه از لحاظ تئوریک میتوان ادعا کرد که چون تکنولوژی روی سینما خیلی مسلط است، بنابراین سینما هنر نیست. مجله تصویری قاف/ 1 اسفند
پیمان جبلی
(درباره نتایج نظرسنجیها برنامههای تلویزیون و افت مخاطب) نظرسنجیها بر اساس شاخصهای متنوع و قابل تفسیر انجام میشود. اتکای صرف به نتایج نظرسنجیها در هیچ جای دنیا کار علمی نیست. باید به مجموعه شاخصها، زمینهها و عوامل تاثیرگذار توجه کرد. آمار خامی که وجود دارد باید فراوری و با شاخصهای مختلف سنجیده شود. ما از هرگونه کمک منصفانه و دلسوزانه رسانه به جامعه و مردم از جمله رسانه ملی استقبال میکنیم. درباره پخش سریال «پایتخت» در ایام نوروز باید بگویم دوستان ما در سیمافیلم در حال دنبال کردن مجموعههای مختلف نمایشی هستند. در مورد مصادیق باید اطلاعاتم را به روز کنم. ایرنا/ 2 اسفند
هادی حجازیفر
این سالها در بحث برندینگ، کار نمایش عروسکی برای کودک تلقی شده و عمرمان قد نمیدهد که بخواهیم این نگرش را عوض کنیم. تنها چیزی که حیات عروسکی را تداوم میبخشد، مخاطب و جریان مستمر اجرای عروسکی است. در غیر این صورت حیات این هنر، به حضور تکستارههای آن وابسته خواهد بود. تئاتر عروسکی کودک به دلیل نیازی که در این زمینه هست، حیات خود را دارد ولی تئاتر عروسکی بزرگسال فقط برای خود ما به عنوان جامعه عروسکی جا افتاده. به همین دلیل یکی از شروط من برای دبیری جشنواره عروسکی تهران مبارک، ارائه نوبت اجرای عمومی به آثار برگزیده جشنواره بود. نشست دنیای فانتزی/30 بهمن
سهیل موفق
(درباره همکاری با علی نصیریان) برای آقای نصیریان سخت بود که با پای گچ گرفته روی تخت بخوابند. چون خیلی روی کمرشان فشار میآمد. به احترام نوروز بود که این همه هنرمند با بخش خصوصی همکاری کردند. آقای نصیریان اصلا فیلمهایم را ندیده بودند. وقتی فیلمنامه را تقدیمشان کردم، بعد از سه روز تماس گرفتم؛ پرسیدند «بابا جان! کی میتوانی با نویسندهات به خانه ما بیایی؟» من حیرت زده شدم که ایشان این قدر با نقش «نوروز» ارتباط برقرار کردهاند. همانجا اتود زدند. باید از ایشان یاد گرفت. میخواستند بگویند من نقش را این جوری دیدم. آقای نصیریان سایه سنگینی سر ما و فیلم «نوروز» دارند. خبرآنلاین/ 2 اسفند
جواد شمقدری
جشنواره فجر در هر سال نشانه کارنامه مدیریت سینمایی سال گذشته است. به نظر میرسد تلاش کردند فیلمهای متفاوتی را ارایه دهند، اما اینکه تا چه اندازه موفق بودند در ارزیابیها متفاوت است. اگر من بخواهم خلاصه بگویم جشنواره متوسطی بود، اما به هر حال جای تشکر و قدردانی دارند. دو فیلم «احمد» و «پرویز خان»، آثار متفاوتی بودند. باید شرایط پیش بیاید یعنی بخواهند که فیلم بسازم. جنس کارهای ما به شکلی است که بخش خصوصی آن را حمایت نمیکند. من فیلمی مانند «هتل» نمیسازم چون چنین تکلیفی را برای خودم نمیبینم. نوع فیلمهایی که میسازیم نیاز به حمایت مالی دارند. خبرگزاری مهر/ 2 اسفند