کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۵۵۶۱
تاریخ خبر:

آخ جون تموم شد! | ‌مروری ‌بر نکات مختلف ‌«پدرخوانده» مسابقه مافیایی‌ شبکه خانگی

آخ جون تموم شد! | ‌مروری ‌بر نکات مختلف ‌«پدرخوانده» مسابقه مافیایی‌ شبکه خانگی

برخلاف ادعای سازندگان «پدرخوانده»‌، فصل سوم این رئالیتی اثری با‌کیفیت نبود و بارها با اعتراض مخاطبان مواجه شد

هفت صبح| «یک بار دیگر با «پدر‌خوانده» ترکوندیم و با کمک شما عزیزان ثابت کردیم حرفه‌ای‌ها پدرخوانده بازی می‌کنند‌ ولی حرفه‌ای‌ترها پدرخوانده تماشا می‌کنند‌.» این اولین جمله کامبیز دیرباز در ابتدای آخرین قسمت «پدرخوانده 3» بود که پخش آن روز پنجشنبه (8 شهریور) بعد از  17 قسمت در پلتفرم فیلم‌نت به پایان رسید.

 

جمله «حرفه‌ای‌ها پدرخوانده بازی می‌کنند» شعار ثابت مسابقه است که بارها آن را از زبان گرداننده شنیدیم اما در عمل، فصل سوم این رئالیتی‌شو رنگ و بویی از حرفه‌ای‌گری نداشت. در طول پخش، دو بار درباره کیفیت پایین «پدرخوانده3» نوشتیم و حالا برای تاکید موکد باز هم سراغش رفته‌ایم. به امید اینکه سازندگان برای فصل احتمالی بعدی یا ساخت برنامه‌ای مشابه، فریب شعارها را نخورند و کاری کنند تا محصول‌شان با تکیه بر توان خود محبوب شود نه با حرف و زور اضافه.

 

مورد اول| افت ترکیب 

خود بهتر می‌دانید که یکی از دلایل موفقیت محصولات نمایشی مثل فیلم و سریال به ترکیب مقابل دوربین برمی‌گردد. یعنی چهره‌ها یکی از عوامل فروش و نیز موفقیت آثار هستند اما استفاده درست از آنها و همچنین بازیگران غیر‌مطرح هنر کارگردان است. مجید واشقانی را می‌توان ستاره «پدر خوانده» در فصل سوم دانست؛ هم به دلیل شهرت و هم تسلط بر مافیا. سینا رازانی نیز اشراف خوبی بر سناریو داشت. این مقدار اما برای تضمین موفقیت مسابقه مافیایی سعید ابوطالب کفایت نمی‌کند. مثلا برای فصل اول «پدرخوانده» در کنار همین دلایل، درخشش چهره‌ای چون بهاره افشاری و تبحر امیرعلی نبویان را نمی‌توان نادیده گرفت. دیگران همچون بهنام تشکر و امیرمهدی ژوله را فراموش نکنیم.  

 

مورد دوم| افت رقابت 

وقتی شرکت‌کنندگان صاحب ذکاوت کافی در مسابقه مافیا نباشند، بدیهی است که نتیجه رقابت چنگی به دل نمی‌زند. مشکل بزرگ «پدرخوانده 3» این بود که خیلی از شرکت‌کنندگان آن نه‌تنها چهره نبودند که ادعای تسلط بر بازی داشتند! در عمل اما خودشان تبدیل به پاشنه آشیل می‌شدند. سینا رازانی، مجید واشقانی، مهدی دانایی‌مقدم، نیما شاهرخ‌شاهی، آرش عدل‌پرور، مهران میرزایی، علیرضا مهران، محمدرضا هاشمی، بهاره غفاری، ساغر قناعت و زهرا بهروزمنش ترکیب فینالیست‌های مسابقه را شکل دادند.

 

خودتان به اسم‌ها نگاه کنید؛ حق دارید چند نفر از آنها را به‌جا نیاورید. بدتر اینکه خیلی‌شان نه‌تنها عامل جذابیت بازی نبودند که عملکردشان لطمه‌ای بزرگ به نتیجه نهایی وارد کرد. فراموش نکنیم داریم از فینال حرف می‌زنیم که باید وزن شرکت‌کنندگان از نظر اسم و تبحر در مافیا بالا باشد. همزمان با قسمت پانزدهم «پدرخوانده» گزارشی منتشر کردیم و با جزئیات اشاره شد که شرکت‌کنندگان چگونه حتی صدای اعتراض گرداننده را درآوردند! واقعیت این است که قسمت‌های دیگر هم وضعی بهتر نداشت. حتما این وسط چند قسمت قابل دفاع پیدا می‌شود اما برآیند کلی حکم به شکست «پدرخوانده 3» می‌دهد. 

 

مورد سوم| افت سناریو

سعید ابوطالب چهره پیشتاز در تولید رئالیتی‌شو محسوب می‌شود. خود او نیز پایه‌گذار بازی مافیا شد که به نام «شب‌های مافیا» از طریق پلتفرم فیلیمو به دست علاقه‌مندان رسید. او در ادامه سراغ سناریوهای دیگر رفت که فصل اول و دوم «پدرخوانده» به دل همراهان بازی مافیا نشست. سناریوی سری سوم مسابقه اما نتیجه نداد و یکی از عوامل ناکامی این رئالیتی‌شو لقب گرفت. پیچیده کردن سناریو تا جایی خوب است که بر هیجان بیفزاید نه اینکه تبدیل به ضد مسابقه شود. جالب آنکه سری جدید «شب‌های مافیا» بدون حضور سعید ابوطالب رشد چشمگیر داشت و این یعنی او باید برای ساخت احتمالی مسابقات مافیایی ایده‌های نو و جذاب رو کند.

 

مورد چهارم| افت برند

تصمیم داشتیم گزارشی منتشر کنیم درباره محصولاتی که آفت شبکه خانگی هستند؛ مثل «چیدمانه»، «دست به مهره»، «همزاد من»، «ناتو» و ... با این حال دور از انصاف است که «پدرخوانده 3» در این دسته‌بندی قرار داده شود. به هر حال کیفیت این مسابقه به مراتب بهتر از موارد مذکور است و خاطره دو فصل خوب از آن در اذهان باقی مانده. منتها سازندگان نباید از یاد ببرند که در صورت عدم تغییر رویه برای برنامه‌های بعدی، بیم قرار گرفتن محصولات‌شان در دسته موسوم به «آفت شبکه خانگی» می‌رود.

 

پس پلتفرم فیلم‌نت و  سعید ابوطالب باید مراقب برند خود باشند؛ فعلا که ضربه‌ای شدید به وجاهت «پدرخوانده» وارد آمده. راستی آمار میزان رضایت از فصل سوم بالاست اما نمی‌دانیم این عدد بر اساس چند نظر حاصل شده. ضمن آنکه یک رسانه در میانه پخش «پدرخوانده» گزارشی از افت میزان رضایت مخاطبان منتشر کرده بود. بعد از آن آمار مسابقه در پلتفرم رشد صعودی پیدا کرد! لابد درست است دیگر...‌


 

کدخبر: ۵۶۵۵۶۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر