کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۴۶۶۵
تاریخ خبر:

۲۵۰ فیلم . شمارش معکوس -۴| کارآگاهان و اغواگران

250 فیلم . شمارش معکوس -4| کارآگاهان و اغواگران

از فیلم مردی از لارامی و حرکت شبانه تا غرامت مضاعف و ونوس موطلایی و...

هفت صبح| چهارمین قسمت از پاورقی جدید ما. گذری از 250 فیلم مورد علاقه‌ام و در یک شمارش معکوس. شاید انتخاب مثلا 100 فیلم معقول‌تر بود اما هرکاری کردم فهرستم کمتر از 250 فیلم نشد. آن دسته از  فیلم‌های ایرانی  هم که به نظرم جذاب می‌آمدند، در لابه‌لای این نام‌های بزرگ تاریخ سینما ارائه می‌شوند. بسیاری از فیلم‌های بزرگ تاریخ سینما در این فهرست هستند و بسیاری هم نیستند اما به نظرم همین غیرقابل پیش‌بینی بودن این فهرست می‌تواند از نقاط قوتش باشد!‌

 

 217- مردی از لارامی

وسترن شکسپیری آنتونی مان با یک جیمز استوارت دلنشین و روایتی پرپیچ و خم و استوار‌. یکی از وسترن‌های خوب دهه پنجاه آمریکا.

The man from laramie. 1954

 

216- حرکت شبانه

یکی از موج نوآرهای کارآگاهی متفاوت دهه هفتاد آمریکا (در ردیف محله چینی‌ها و کلوت و خداحافظی طولانی) با درخشش جن هکمن و ملانی گریفیث 16 ساله(دختر تی پی هدرن و مادر داکوتا جانسون). از بهترین فیلم‌های آرتور پن.

Night moves. 1975

 

215- غرامت مضاعف

از مشهورترین فیلم‌های بیلی وایلدر که یکی از نقاط عطف سینمای نوآر محسوب می‌شود. با یکی از قراردادی‌ترین خطوط روایت. فریب و اغوای یک کارمند بیمه توسط یک موطلایی کلاسیک. با دوبازی عالی از فرد مک مورای و باربارا استنویک و البته یک نقش‌آفرینی درخشان از ادوارد جی رابینسون. 

Double indemnity.1944

 

214- ونوس موطلایی

یکی از هفت فیلمی که جوزف فن اشترنبرگ با مارلنه دیتریش ساخت. فیلمی که حال و هوای ملودرامیک مشخص و قدرتمندی دارد و خط سیر داستانی‌اش گاه شبیه پاورقی‌های عامه‌پسند می‌شود. یک فیلم تماما استودیویی با همان قدرت جادویی اشترنبرگ در میزانسن و نور. 

Blunde venus.1933

 

213- قلمرو طلوع ماه

یکی از عجیب‌ترین و خاص‌ترین فیلم‌های وس اندرسون. داستان یک پسر و دختر نوجوان که با پافشاری بر علایق و سلایق خود تصمیم به یک گریز ناگهانی می‌زنند. فیلمی در ستایش از مسئله مهم حریم فردی. فیلم نمونه‌ای از وس اندرسون که شیفتگان خاص خود را دارد .

 Moonrise kingdom. 2012

 

212- توت فرنگی‌های وحشی

فیلم کلاسیک اینگمار برگمان که البته حالا حاوی نوعی جاه طلبی دمده به نظر می‌رسد با این حال فیلمی انساندوستانه و شفقت‌آمیز است و پیام صلح با خویشتن را صادر می‌کند.

Wild strawberries.1957 

 

211- کشتن دلال چینی

یکی از متفاوت‌ترین فیلم‌های جان کاساوتیس‌. درباره مالک خودساخته  یک  نایت کلاب که به خاطر بدهی عظیمی که بالا می‌آورد  درگیر یک گروه گانگستری می‌شود و برای نجات بیزینس خود قبول می‌کند که یک واسطه چینی را در نیویورک به قتل برساند. یکی از مزایای فیلم فقدان خانم جنا رولندز در فیلم است که موجب شده تا روایت از آن تکانه‌های هیستریک کارهای مشترک کاساوتیس و جنارولندز آسیب نبیند.

The killing of a chinese bookie.1976

 

210- سنجاق سر زینتی

یک کمدی نرم و هوشمندانه در دورانی که ژاپن در میانه جنگ دوم جهانی بوده و سندی بر پیشرفت ارکان یک جامعه مدنی در شرق آسیا. داستانی ظریف که احساسات متضاد بیننده را به غلیان وا می‌دارد و در طول فیلم لبخند کمرنگی را بر چهره بیننده می‌نشاند. در یک مسافرخانه ییلاقی فرو رفتن سنجاق سربه جای مانده از یک خانم در استخر آبگرم، به پای یک مرد موجب زنجیره‌ای از واکنش‌های عجیب و غیرقابل کنترل می‌شود. فیلم از حیص ظرافت قابل مقایسه با کمدی‌های لیو مک کری و کاپراست. فیلم را هیروشی شیمیزو ساخته است. 

Ornamental Hairpin.1941

 

209- ایرما وپ

اثر چند وجهی الیویه آسایاس با حضور همسر مشهور چینی‌اش مگی چونگ. داستان کارگردانی که می‌خواهد شخصیت ایرما وپ قهرمان مجموعه‌ای از فیلم‌های دوره صامت سینمای فرانسه را دوباره زنده کند و برای بازی در نقش اصلی از یک بازیگر مشهور چینی دعوت کرده است  تا با پوشیدن  لباس تمام چرم پای در زندگی مخفی جاسوس‌ها و خون‌آشام ها بگذارد. فیلمی پیچیده و پر از ارجاعات کارگردان به سینما و رویا و احساسات فروخفته  و وحشی آدم‌ها. 

Irma vep.1996

 

208- زیارت. یکی از دلنشین‌ترین و مهجورترین فیلم‌های جان فورد. داستان زنی که پسرش او را برای حضور در جنگ ترک می‌کند و بعد خبر کشته شدنش در جبهه فرانسه به مادر می‌رسد. مادری که نمی‌تواند پسرش را ببخشد اما در نهایت تصمیم می‌گیرد برای دیدار از قبر پسرش به فرانسه برود. حداقل تا قبل از سکانس نهایی فیلم یک شاهکار به تمام معناست و پر از لحظه‌های خاص جان فورد.

Pilgrimage. 1934

 

 207-وقتی که او برسد

یکی از بهترین فیلم‌های هونگ ‌سانگ‌سو سینماگر خاص کره‌ای که متخصص ترسیم کردن زیر و بم رابطه‌های مدرن بین آدم‌هاست. رابطه‌هایی که در کافه‌ها و رستوران‌ها و میزهای نقد فیلم و کتاب شکل می‌گیرند و برای ما ایرانی‌ها به‌خصوص کاملا قابل لمس و درک هستند. فیلمی جذاب و شاید بهترین اثر کارنامه هونگ ‌سانگ‌سو. 

The day he arrives.2011

 

206- پاترپانچالی‌

فیلم کلاسیک ساتیاجیت رای که به سبک نئورئالیست‌های ایتالیایی ساخته شده است و به لحاظ تکنیکی خامدستی‌های فیلم اول را با خود به همراه دارد اما حس مهربانی و انساندوستی عمیق فیلم جایگاه رفیعی به آن بخشیده است. 

Pather panchali.1955

 

پاورقی معرفی ۲۵۰ فیلم را دنبال کنید:

کدخبر: ۵۶۴۶۶۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر