کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۳۸۴۶
تاریخ خبر:

۲۵۰ فیلم‌. شمارش معکوس -۲ | جنایت‌ها و ماشین‌ها

 250 فیلم‌. شمارش معکوس -2 | جنایت‌ها و ماشین‌ها

از فیلم شب را به یاد آور تا اژدها وارد می‌شود و پرواز بادکنک قرمز

هفت صبح| هفته پیش یک پاورقی جدید را شروع کردیم و آن معرفی 250 فیلم مورد علاقه‌ام بوده که آنها را  به تدریج و طبق معمول در یک شمارش معکوس به اشتراک  می‌گذارم. با این موضوع که فیلم‌های ایرانی که به نظرم جذاب می‌آمدند هم در لابه‌لای این نام‌های بزرگ تاریخ سینما ارائه می‌شوند. بسیاری از فیلم‌های بزرگ تاریخ سینما در این فهرست هستند و بسیاری هم نیستند اما به نظرم همین غیرقابل پیش‌بینی بودن این فهرست می‌تواند از نقاط قوتش باشد! حالا ادامه این فهرست:‌

 

239-شب را به یاد آور

اثر کلاسیک و زیبای میشل لایزن که در دهه سی چند فیلم پرفروش ساخت که مهم‌ترین آنها فیلم نیمه شب بود. شب را به یاد آور یک ملودرام عاشقانه و لطیف است با بازی فرد مک مورای در نقش یک وکیل که عاشق موکل  نسبتا گناهکار خود با بازی باربارا استنویک می‌شود. فیلمنامه فیلم را پرستن استرجس نوشته است.

Remember the night. 1940

 

238-اژدها وارد می‌شود

فیلم مالیخولیایی مانی حقیقی که با روایت یک داستان عجیب و باورنکردنی و پرحادثه و مملو از شخصیت‌ها و لوکیشن‌های اگزوتیک که می‌تواند تماشاگر را با خود همراه کند و روایتش را و قواعد تفسیر ناپذیرش را به تماشاگر بقبولاند. 

A dragon arrives. 2014

 

237-پرواز بادکنک قرمز

در ظاهر یک فیلم سفارشی است که هوشیائو شین سینماگر تایوانی در بزرگداشت فیلم بادکنک قرمز  ساخته دوست داشتنی آلبر لاموریس فقید در پاریس و با امکانات فرانسوی‌ها  می‌سازد اما فیلم پر است از همان نشانه‌گذاری‌های ماهرانه سینماگر تایوانی. با یک بازی خیره کننده از جولیت بینوش. فیلمی سهل و ممتنع و بسیار تماشایی.

Flight of the  red balloon. 2008

 

236-آیا موفقیت راک‌هانتر را تباه خواهد کرد

فیلمی کمدی و پر از طعنه به فرهنگ زندگی کالیفرنیایی دهه پنجاه و افسون جمعی این جامعه که با هدایت رسانه‌های روز در مورد نمادهای جنسی و زنان زیبا شکل گرفته بود. جامعه‌ای که برای مقداری لذت بیشتر خودش را به هر رنجی راضی می‌ساخت. با بازی فوق‌العاده از جین منسفیلد. فیلمی خنده‌دار و پر از لحظات هوشمندانه. راستی فیلم را فرانک تاشلین ساخته است.

Will success spoil rock hunter? 1958

 

235-حرفه خبرنگار(مسافر)

فیلمی که آنتونیونی در ادامه تلاشش برای تجربه فعالیت‌های خارج از سینمای ایتالیا ساخت و از بازیگر مشهوری مثل جک نیکلسون و خانم ماریا اشنایدر(آخرین تانگو در پاریس) در نقش‌های اصلی یک درام جاسوسی و رمز آلود که در آفریقا و اروپا جریان دارد سود جست. فیلم تاثیر چشمگیری بر ذهنیت تماشاگر خود دارد. 

Passenger. 1975

 

234-رویال تننبامز

یکی از بهترین فیلم‌های وس اندرسون که مربوط به دورانی است که داستانش را با پیچیدگی‌های کمتری روایت می‌کرد. داستان خانواده‌ای از هم پاشیده و غیرعادی که با رندی پدر خانواده پس از سال‌ها کنار هم جمع می‌شوند. اسامی بازیگران فیلم شگفت‌انگیز است: جن هکمن‌، بیل مورای، ‌آنجلیکا هیوستن، گوینت پالترو، بن استیلر، اوون ویلسون، ‌لوک ویلسون و ...

Royal tenenbaums.2002

 

233- عصر جدید‌

مطمئنا بهترین فیلم چارلی چاپلین. فیلمی که از لحظه اول تا انتها پر از شوخی‌های بکر است و لحظه‌ای تماشاگر را رها نمی‌کند. شوخی‌های سیاسی فیلم خشم گروه‌های چپ را به همراه  آورد و از آن سو گروه‌های راست هم به برخی مفاهیم فیلم و موضع ضد ماشینیزم آن مشکوک بودند. با این حال فیلم در گذر زمان همچنان زنده و پویاست.

Modern times. 1936

 

232-جنایت‌های آینده

فیلم درخشان دیوید کراننبرگ که یک پارودی ترسناک درباره تبدیل هنر به یک پدیده مازوخیستی است. تبدیل بدن انسان به یک بوم و یا گل مجسمه سازی. جایی که هنر با جراحی‌های سخت پزشکی و از بدن انسان استخراج می‌شود. با حضور همزمان لئا سیدو و کریستین استوارت و درخشش ویگو مورتنسن. 

Crimes of the future. 2022

 

231-طلای سرخ

فیلم تاثیرگذار جعفر پناهی با فیلمنامه دقیق و ظریف عباس کیارستمی که یکی از کامل‌ترین فیلم نوآرهای ایرانی را رقم  می‌زند. با تصویری دقیق و حتی پیشگویانه از تهران دهه هشتاد شمسی. فیلم یک جایزه مهم از جشنواره ونیز به دست آورد.

Crimson gold. 2001

 

230-زنده باد عشق

فیلم پیچیده و فرمال تسای مینگ لیانگ که داستان قهرمان‌های خود را در تایپه معاصر با ظرافت و دقت پیش می‌برد و با بالا بردن  تدریجی درجه تنش فیلم‌، آن را به یک پایان غافلگیر کننده ختم می‌کند. فصل آخر فیلم یادآور انتهای فیلم مشهور کسوف ساخته میکل آنجلو آنتونیونی است. 

Vive L'Amour. 1994 

 

229-درخت گلابی

اقتباس هنرمندانه داریوش مهرجویی از نوول گلی ترقی. که به شکلی غیرمنتظره همزمان شاد است و صمیمی و به شکلی عمیق غم‌انگیز. نوعی نوستالژی و درکی رنج آور از گذر عمر در لحظات فیلم احساس می‌شود . 

Pear tree. 1997

 

کدخبر: ۵۶۳۸۴۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر