کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۴۲۵۹
تاریخ خبر:

۲۵۰ فیلم . شمارش معکوس -۳| عاشقان و دیوانگان

250 فیلم . شمارش معکوس -3| عاشقان و دیوانگان

از فیلم رودخانه وحشی و آبادانی‌ها تا زنی در همسایگی و چشمانت را ببند و...

هفت صبح| ‌سومین قسمت از پاورقی جدید‌ ما . گذری از 250 فیلم مورد علاقه‌ام و در یک شمارش معکوس. شاید انتخاب مثلا 100 فیلم معقول‌تر بود اما هرکاری کردم فهرستم کمتر از 250 فیلم نشد. آن دسته از  فیلم‌های ایرانی هم که به نظرم جذاب می‌آمدند‌، در لابه‌لای این نام‌های بزرگ تاریخ سینما ارائه می‌شوند. بسیاری از فیلم‌های بزرگ تاریخ سینما در این فهرست هستند و بسیاری هم نیستند اما به نظرم همین غیرقابل پیش‌بینی بودن این فهرست می‌تواند از نقاط قوتش باشد!

 

بخوانید:
معرفی ۲۵۰ فیلم، قسمت اول: مهمانی شروع شد...

 

‌228- رودخانه وحشی

یکی از معدود فیلم‌های الیا کازان که هم خودش و هم ما را از مسئله تعهد اجتماعی و پیام‌های اخلاقی و سیاسی راحت کرده و یک داستان عاشقانه جمع و جور و فوق‌العاده گرم را روایت می‌کند. با دو بازی بسیار زیبا از مونتگمری کلیفت و لی رمیک‌. 

Wild river. 1960

 

‌227- آبادانی‌ها

اقتباس درخشان کیانوش عیاری از داستان دزد دوچرخه در فضای تهران دهه شصت فوق‌العاده درجه یک از آب درآمده است. طوری که حتی می‌توان آبادانی‌ها را در برخی لحظات موفق‌تر از دزد دوچرخه دانست. هرچند گرمای انسانی و مهربانانه دزد دوچرخه  از دسترس فیلم آبادانی‌ها که داستان دزدیده شدن پیکان مسافرکش یک خانواده جنگزده در تهران را روایت می‌کند به دور است. 

The Abadanis.1993

 

‌226-زنی در همسایگی

یک داستان عاشقانه مدل فرانسوی‌. مردی که زندگی خانوادگی نرمالی  با همسرش دارد و ناگهان عشق سال‌های گذشته‌اش در همسایگی آنها ساکن می‌شود. از اینجا یک رابطه جنون آمیز عاشقانه شروع می‌شود که تروفو موفق می‌شود داستانش را بدون سانتیمانتالیسم دوران ابتدایی فیلمسازی‌اش به تصویر بکشد. با دوبازی بسیار خوب از ژرار دپاردیو و فانی آردان .

‌1982. La Femme D'acote

 

225- جاده

اثر کلاسیک فدریکو فلینی که آن قدر احساسات ما تماشاگران  را بر می‌انگیزد که می‌تواند موجب یک واکنش سراسیمه و منفی در ما  شود و تا آنجا پیش برویم  که ارزش‌های فیلم را بالکل انکار کنیم. با این حال جاده فیلمی درجه یک  و بسیار خوش ساخت است که تارهای بنیادین وجود هر انسانی را به لرزه در می‌آورد. با بازی‌های شگفت‌انگیز از آنتونی کویین و جولیتا ماسینا. 

La strsda. 1954

 

‌224-پلتفرم

روایت فوق‌العاده دیدنی جیا ژانگکه سینماگر پیشرو چینی از دورانی که مردم این کشور در اواخر دهه هفتاد و پس از مرگ مائو تجربه کردند. دوران پوست اندازی از جامعه‌ای به شدت ایدئولوژیک به جامعه‌ای بازتر و البته بی‌سروسامان‌تر در قالب سرگذشت یک گروه دوره گرد نمایشی.  فیلم داستان خود را بدون آن وجه اگزوتیک مورد علاقه سینماگران خاور دور پیش می‌برد. با نوعی واقعگرایی طنزآمیز که بلافاصله همدلی ما را بر می‌انگیزد. فیلمی صمیمی و سرراست درباره یک دوره مهم تاریخی. 

 Platform. 2000

 

223- شرلوک جونیور

اثر سوررئالیستی باسترکیتون که با صناعت تکنیکی فوق‌العاده‌ای ساخته شده و داستان تخیلی یک آپاراتچی عاشق را می‌گوید که در تخیلاتش به عنوان یک شرلوک جوان، رشادت‌ها انجام می‌دهد. شرلوک جونیور به عنوان یک اثر کاملا وابسته به جلوه‌های ویژه دقیقا صد سال پیش ساخته شده است . 

Sherlock joniour. 1924

 

222- برخورد در شب

یک ملودرام با حال و هوای فیلم نوآر. یکی از مهجورترین و بهترین فیلم‌های دوره آمریکایی فریتس لانگ که البته در موقع نمایش درآمریکا خیلی مهجور نماند. چرا که مریلین مونرو نقش پررنگی در فیلم داشت و انتشار عکس‌های خاص خانم مونرو درست پیش از اکران فیلم اشتیاق عمومی آمریکایی‌ها برای دیدن این فیلم را برانگیخته بود. البته که ستاره اصلی فیلم خانم باربارا استنویک گرانقدر هستند. 

Clash by night. 1952

 

بخوانید:
معرفی ۲۵۰ فیلم، قسمت دوم: جنایت‌ها و ماشین‌ها

 

‌221- آگوئیره خشم خداوند

فیلم جنون آسای ورنر هرتزوگ با همان تاکیدات خاص او بر فیلمبرداری در لوکیشن‌های اصلی و تجربه مشابه با قهرمانان فیلم. داستان سفر یک سردار اسپانیایی با نام لوپه دو آگوئیره و گروهی از کاشفان و کشورگشایان اسپانیایی در قرن شانزدهم که در پی کشف شهر افسانه‌ای ال‌دورادو هستند. پر از لحظات دیوانه وار و تونلی به سیاهچاله‌های سرنوشت. با بازی درخشان کلاوس کینسکی و دخترش ناستازیا کینسکی . 

Aguirre, the Wrath of God .1972

 

220- مرد من گادفری

یکی از کمدی اسکروبال‌های بی‌نظیری که در دهه سی ساخته شدند و به لحاظ ضرباهنگ شوخی‌ها و سرعت ردوبدل شدن دیالوگ‌ها مواردی منحصر به فرد محسوب می‌شوند. فیلم را گریگوری لاکاوا ساخته و داستان مردی تحصیلکرده و ثروتمند است که بنا به دلایلی به دنیای کارتن خواب‌ها راه پیدا می‌کند و سپس در قامت پیشخدمت یک خانواده ثروتمند و مجنون ظاهر می‌شود . 

My Man Godfrey.1935

 

219- چشمانت را ببند

اثر تغزلی و زیبای ویکتور اریس که از سینما و جادوی آن آغاز می‌شود و بعد از پستی بلندی‌های فراوان در جادوی سینما دوباره آرام می‌گیرد. فیلمی دلنشین و قدرتمند که می‌تواند بدون هیچ آب و تاب و ادعایی به هسته مرکزی افسون سینما دست پیدا کند.

Close your eyes.2023

 

‌218- داشتن و نداشتن

فیلم کلاسیک هاوارد هاکس که فیلمنامه‌اش حاصل مشارکت ویلیام فاکنر در اقتباس از رمان مشهور ولی آشفته ارنست همینگوی است‌. فیلمی ماجراجویانه که بیش از تمرکز بر  سیر ماجرا‌؛‌داستانی در ستایش شخصیت‌های هاکسی است. مردان و زنانی منفصل از هیاهوی دنیا که همدیگر را حتی در بندری دور افتاده در حوزه کارائیب و در بحبوحه جنگ دوم جهانی پیدا می‌کنند. این فیلم موجب شد تا همفری بوگارت و لورن باکال واقعا عاشق یکدیگر بشوند و ازدواج کنند. با 23 سال اختلاف سن. 

To have and have not.1944

 

 

کدخبر: ۵۶۴۲۵۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر