کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۴۲۴۷
تاریخ خبر:

نه ، به همین سادگی هم نیست| ۱۰ستاره که راه خود را از تئاتر و دانشگاه شروع کردند

نه ، به همین سادگی هم نیست| 10ستاره که راه خود را از تئاتر و دانشگاه شروع کردند

و نام‌های دیگر ‌ که در همان لبخند بخت و اقبال به سینما وارد شدند

هفت صبح| ‌عرصه بازیگری برای بسیاری از دوستداران این رشته همچون یک  دنیای رویایی برای رسیدن سریع به شهرت و پول است. چه بسیار دختران خوش چهره و یا خوش استعداد که فکر می‌کنند باید شانس بیاورند و توسط یک کارگردان و یا یک استعدادیاب دیده شوند. این رویا خیلی هم بی‌منطق نیست. بوده‌اند ستاره‌هایی که به همین شیوه وارد دنیای شهرت و ثروت بازیگری شده‌اند.

 

اما در عوض بازیگرهای مشهور بی‌شماری در عرصه سینما داریم که شیوه ورودشان به عرصه شهرت و ثروت در گذر از سالن‌های نمایش و تحصیل در رشته بازیگری و تئاتر و استمرار و پشتکار در مقوله بازیگری بوده‌ است. اینجا یک فهرست ده نفره از بازیگران مشهوری را برایتان مرور می‌کنیم که راه ورودشان به عالم سینما از راه آموزش و دانشگاه بوده است. و البته در انتها به نام‌های دیگر هم اشاره خواهیم کرد که در همان لبخند بخت و اقبال به سینما وارد شدند و اتفاقا نتیجه کارشان خیلی هم بد نبوده است. 

 

سوسن تسلیمی 

 

نخستین بازیگر مهم سینمای پس از انقلاب ایران فارغ‌التحصیل از رشته تئاتر دانشکده هنرهای زیبا در سال 1352 بود و در طول دهه پنجاه با کارگردان‌هایی مثل بهرام بیضایی، ‌آربی آوانسیان، ‌بیژن مفید و مهدی هاشمی تجربه‌های مستمر بازیگری تئاتر داشت. او دقیقا یک بازیگر حرفه‌ای تئاتر بود که پای به سینما گذاشت.

 

گلچهره سجادیه 

 

گلچهره سجادیه فارغ‌التحصیل دانشکده هنرهای زیبا در رشته بازیگری است (در سال 1356) و از 20 سالگی و از سال 1353 به بازی در نمایش‌های حرفه‌ای در حال اجرا پرداخته بود مثل خانه برناردآلبا، ‌جعفرخان از فرنگ برگشته و .... او هم یک تئاتری حرفه‌ای است.

 

فریماه فرجامی

 

فریماه فرجامی فارغ‌التحصیل سال 1356 از دانشکده هنرهای دراماتیک دانشکده سینما و تئاتر بود. در سابقه او بازی در چند نمایش و همین طور نمایش‌های تلویزیونی به چشم می‌خورد و در دهه شصت به سرعت جذب سینما شد .

 

فاطمه معتمد آریا 

 

او هنرجوی دانشسرای هنر بود و در سال 1358 فارغ‌التحصیل شد و دوره‌های بازیگری را در کانون پرورش فکری را هم گذرانده بود و با گروه تئاتر دانشجویان هنرهای زیبا هم همکاری می‌کرد و در چندین نمایش ظاهر شد. او هم یک بازیگر تئاتر محسوب می‌شود اما نه در اندازه‌های سوسن تسلیمی. 

 

ماهایا پتروسیان

 

فارغ‌التحصیل بازیگری تئاتر از دانشکده هنرهای زیبا (1369) بود و از شاگردان نمونه این دوره. او خیلی سریع جذب سینما شد اما آموخته‌های بازیگری‌اش را هم در سینما و هم در نمایش‌های مشهوری مثل عشق‌آباد و معرکه در معرکه به نمایش گذاشت. 

 

هانیه توسلی

 

او هم دانش آموخته تئاتر است اما در رشته نمایشنامه نویسی. با این حال در دوران دانشجویی خودش را به عنوان یک بازیگر خوب تئاتر اثبات کرده بود. در کارنامه او بازی در نمایش‌هایی به کارگردانی محمد یعقوبی و آتیلا پسیانی و رضا حداد و سیامک احصایی به چشم می‌خورند.

 

طناز طباطبایی

 

او از دانشگاه آزاد در رشته کارگردانی تئاتر لیسانس دارد و از دوران دانشجویی به بازی در نمایش‌های متنوعی پرداخت. هرچند او هم به زودی به پول‌های راحت سینما خو گرفت و از دنیای نمایش فاصله گرفت. او طی دو دهه گذشته به شکل متناوب در نمایش‌هایی از آروند دشت‌آرای و افسانه ماهیان و کیومرث مرادی  و رضا ثروتی ظاهر شده است. او بر پایه همین آموخته‌های تئاتری‌اش در نمایش کنسرت سی صد هم حضوری موفق داشت. 

 

سحر دولتشاهی 

 

او یک مدرک زبان فرانسه دارد و در کنارش در دانشگاه سوره مدرک ادبیات نمایشی هم به دست آورد و از همان دوران دانشجویی در نمایش‌های مختلفی ظاهر شد و توان خود به عنوان یک بازیگر تئاتر را محک زد. در کارنامه او حضور به عنوان کارگردان تئاتر هم وجود دارد. در بی شمار بازیی‌های او در تئاتر در یک قلم می‌توان به هفت همکاری با آتیلا پسیانی اشاره کرد. او به عنوان یک بازیگر موفق تئاتر وارد عرصه سینما شد. توان نمایشی او را می‌توان در حضورش در «کنسرت نمایش سی» و همین طور  نمایش موزیکال «بینوایان» مشاهده کرد. 

 

آزاده صمدی

 

او یک تئاتری واقعی است‌. او دوره کارشناسی تئاتر را از دانشگاه سوره گذرانده و به جز آن یکی دو دوره اختصاصی بازیگری را هم در موسسات مختلف از سر گذرانده است. کارنامه تئاتری او بالغ بر 18 نمایش (با کارگردان‌هایی مثل حمید امجد، آیدا کیخایی، هومن سیدی، ‌کیومرث مرادی، محمد عاقبتی، آروند دشت آرای و...) می‌شود .

 

ستاره پسیانی‌ 

 

او در خانواده‌ای بزرگ شد که  همه تئاتری بودند. از پدرش آتیلا تا مادربزرگش جمیله شیخی و مادرش فاطمه نقوی. با این حال در رزومه او فارغ‌التحصیلی از دانشگاه ورونژ در روسیه هم ذکر شده است. او یک بازیگر حرفه‌ای تئاتر است که حضور در بیش از 40 نمایش را در کارنامه خود دارد .

(به این گروه می‌شود الهام کردا، ‌بهناز جعفری، پانته‌آ بهرام و...را اضافه کرد.)

 

 مورد‌های خاص:

 

نگار جواهریان و ترانه علیدوستی: 

 

نگار جواهریان

 

در مورد نگار جواهریان مدرک کارشناسی از رشته طراحی لباس ذکر شده است و گذراندن دوره‌هایی در دوران نوجوانی در کانون پرورش فکری. با این حال او یک بازیگر با تجربه تئاتر است و از 19 سالگی تجربه‌های مهمی در عرصه بازیگری تئاتر داشته است. از سال 1381 تا 1401 او در بیش از 20 تئاتر ظاهر شده و با کارگردان‌های نامداری مثل امیررضا کوهستانی، محمد یعقوبی، حسن معجونی و مهدی استاد محمد کارکرده است که نشان از توانایی‌های او به عنوان یک بازیگر تئاتر دارد که موجب اعتماد این تعداد  کارگردان درجه یک شده است.

 

‌ترانه علیدوستی 

 

او در دبیرستان و دانش‌آموز رشته تجربی بود که در کلاس‌های بازیگری موسسه امین تارخ شرکت کرد و از همین کلاس‌ها راهی فیلم من ترانه 15 سال دارم شد و بعد به عنوان یک استعداد بازیگری شناخته شد و در این میان دو سه تا تئاتر هم بازی کرده است.

 

‌ ‌مثال‌های نقض:

 

هدیه تهرانی، ‌نیکی کریمی، ‌لیلا حاتمی، ‌مهتاب کرامتی، ‌افسانه بایگان، مهناز افشار، ویشکا آسایش، ‌مریلا زارعی، پریناز ایزدیار، رعنا آزادی‌ور،‌ هستی مهدوی، پگاه آهنگرانی  و ‌باران کوثری از جمله ستاره‌های مهم و تاثیرگذار سینمای ایران هستند که بدون تجربه و آموزش اختصاصی بازیگری در عرصه سینما موفق بوده‌اند و دسترنج‌شان در مقوله بازیگری می‌تواند با آن گروه دانش آموختگان تئاتری مورد مقایسه قرار بگیرد.

 

این گروه یا در خانه‌ای سینمایی رشد کرده‌اند و تجربه‌های در دسترس و ساده بازیگری در سینما را در کنار پدر و یا مادر خود تجربه کرده‌اند و یا به شکل گذری به خاطر چهره‌شان در یک مهمانی و یا در یک مرکز خرید نشان شده‌اند و به عالم سینما دعوت شده‌اند و در نهایت به رغم این شیوه ورود میانبر و بی‌زحمت  و حتی با در نظر گرفتن این مسئله که در شیوه بازی‌شان احتمالا لحظات ناموزون و ضعیفی هم وجود دارد  اما در نهایت ‌برخی از لحظات درخشان بازیگری  در سینمای معاصر ایران را رقم زده‌اند .  

 

کدخبر: ۵۶۴۲۴۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر