کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۳۳۴۸
تاریخ خبر:

دستپخت قابل قبول آقا کمال| تحلیلی بر عملکرد بازیگرانِ تعویضیِ ‌‌سرزمین مادری

دستپخت قابل قبول آقا کمال| تحلیلی بر عملکرد بازیگرانِ تعویضیِ ‌‌سرزمین مادری

هر‌کدام از بازیگران جای چه کسی را گرفتند و مصاف‌شان با شخصیت چگونه بوده است؟

هفت صبح| سال 92 که «سرزمین مادری» پس از چند قسمت توقیف شد، وقفه‌ای در ادامه ساخت آن به وجود آمد. همین ماجرا به همراه دلایل دیگر، باعث شد برخی بازیگران از پروژه جدا شوند و کمال تبریزی از بازیگرانی دیگر دعوت به همکاری کرد. البته موردی مثل حضور شهاب حسینی به جای علی شادمان در فصل دوم، ربطی به فرامتن ندارد و کارگردان باید به اقتضای جوان شدن شخصیت، سراغ بازیگری دیگر می‌رفت.

 

ویژگی مهم «سرزمین مادری» این است که تبریزی بازی‌های خوبی از بازیگران هر سه فصل گرفته. سوژه گزارش امروز بررسی عملکرد بازیگران تعویض شده است و در ادامه درباره بازیگران جدید نیز خواهیم نوشت. زنده‌یاد سعید راد نیز به جای فرهاد قائمیان بازی کرده که در ستون مجاور به این جابه‌جایی اشاره شده.

 

رهی| آرش مجیدی

بار درام «سرزمین مادری» بر دوش رهی اردکانی است که در فصل اول، علی شادمان به زیبایی ایفاگر دوران کودکی و نوجوانی او شد. در فصل دوم، شهاب حسینی نیز عملکردی تحسین‌‌آمیز داشت و حالا نوبت به آرش مجیدی رسیده. او خیلی زود جای خود را در قامت رهی پیدا کرد و رفتار و گفتارش پذیرفته شد. دلیل، چیزی نیست جز سابقه، تبحر و تجربه این بازیگر. او همچنین صاحب قیافه‌ای همراهی‌برانگیز است و اصطلاحا به دل می‌نشیند. پس این ویژگیِ ذاتیِ مجیدی نیز به کمک موفقیت رهی در فصل سوم «سرزمین مادری» آمده.

 

راضیه| گلچهره سجادیه 

در قسمت‌های ابتدایی فصل اول «سرزمین مادری»، نقش مادرخوانده رهی (راضیه) برعهده الهام حمیدی بود که مجبور به ترک وطن شد. نقش پیری راضیه در سری سوم را گلچهره سجادیه ایفا کرد. این تعویض را به جرات می‌توان بهترین جابجایی در کل سریال دانست که هفته گذشته و همزمان با قدرتنمایی سجادیه به تفصیل عملکردش را شرح دادیم.

 

گلچهره سجادیه برای روایت سرنوشت تلخ و هولناک راضیه در شوروی، استفاده‌‌ای کامل از ابزار بیان و بدن برد و همه احساسات شخصیت از خشم، ترس، تنفر و... را در نگاه و چهره‌‌اش جمع کرد. در نهایت مخاطب نه‌تنها پی به گذشته شوم راضیه برد، بلکه فهمید چرا او از یک زن مهربان و معصوم تبدیل به انسانی تند مزاج و به گفته خودش بی‌حیا شده است.

 

مرتضی| مهران رجبی 

محسن تنابنده در اواخر فصل یک و نیز فصل دو ایفاگر نقش مرتضی، داماد اوس حسین بود. او موفق شد شمایل یک مرد منفعت‌طلب را به شکل اصولی ایفا کند. با این حال آدرس بازیگری تنابنده، «سرزمین مادری» نیست و این سریال در کارنامه‌‌اش تبدیل به اتفاقی یگانه نشد. در سری سوم مهران رجبی جایگزین او شده است.  درباره مهران رجبی باید گفت ایرادی فاحش بر عملکردش وارد نیست. از قضا، در حفظ راکورد مرتضی، مثل حالات ظاهری و نیز مختصات اخلاقی او، خوب عمل کرده. این شخصیت همچنان هم فرصت‌‌طلب است!

 

جمیله| پریوش نظریه

بازی هنگامه قاضیانی در نقش جمیله، یکی از امتیازات ویژه فصل اول «سرزمین مادری» بود. او خالق شخصیت بانویی متمول شد که در عین مهربانی و رفتار‌های زیبنده، رنگی از حسادت و بدجنسی نیز داشت. بازیگر مرزی دقیق میان ویژگی‌‌های متضاد کاراکتر کشید. حالا و در فصل سوم، پریوش نظریه را در قامت جمیله می‌‌بینیم. بر اساس قسمت‌های ابتدایی فصل سوم، می‌‌توان پی برد جمیله در آستانه پیری، کج‌خلق شده و دخترش از دست رفتار‌های او دلخور است. پریوش نظریه کارنامه‌ای درخشان دارد و اینجا هم از پس ماموریت برآمده است.

 

سید حشمت/ کوروش سلیمانی

پای او از فصل دوم به سریال باز شد و یکی از رفقای رهی در مبارزات انقلابی بود. محمدرضا فروتن با نقش سید‌حشمت یکی از بهترین حضورهای خود مقابل دوربین را به ثبت رساند و تحسین هم شد. در فصل سوم «سرزمین مادری» کوروش سلیمانی نقش سید‌حشمت را برعهده دارد که حالا بیش از گذشته مشغول فعالیت سیاسی است و در منبرهای خود از مسائل روز می‌گوید و برابر حکومت قد علم کرده. طبعا این شخصیت با حضور فروتن جذابت‌تر بود اما فارغ از قیاس، سلیمانی هم مختصات کاراکتر را درست ارائه کرده.

 

محمود‌رضا بهادری/ سید‌مهرداد ضیایی

دو فصل ابتدایی «سرزمین مادری» تبدیل به اتفاق خوب کارنامه پژمان بازغی شد. او در نقش محمود‌رضا بهادری ویژگی‌های یک مرد خوش‌گذران و در عین حال دشمن با خانواده را به شکل اصولی عرضه کرد. در سری سوم این نقش به سید‌مهرداد ضیایی رسیده و او را در حالی می‌بینیم که زن جدید گرفته و همچنان رنگی از خوش‌گذرانی و بی‌خیالی در رفتار دارد. شاید با گذشت‌ چند قسمت این کاراکتر جا بیفتد.

 

عباس/ بابک حمیدیان

روح‌الله حقگوی‌لسان در سری دوم «سرزمین مادری» نقش عباس یکی از دوستان مبارز رهی را برعهده داشت و موفق هم بود. در سری سوم بابک حمیدیان جایش را گرفت که البته سهمش از سریال فقط چند قسمت بود و کشته شد. حمیدیان مثل همیشه خوب بود!


 

کدخبر: ۵۶۳۳۴۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • ناشناس

    از همه گفتید حز خدابیامرز سعید راد اما ش خصیت جمیله واقعا عوص شده فصل اول با همه بدی ها وبدجنسی هاش حداقل بامرستیژودقیقا نثل انسانهای لسراف زاده رفتار نیکرد آنا الان شده نقل تازه به دوران رسیده ها وپول ار های بی فرهنگ عبدالرضا هم که هرچند از اولم با بقیه بدرفتاربود وای حداقل خانوا دش را دوست داشت ولی الان حتی بارن وبچشم بد حرف نی زنهوکوروش سلیمانی با اینکه من خودم قبل از پخش از اینکه ایشون جاس یه سو مر استار بازی نمیکنه راضی نبودم اما جالا فکر میونم یا وجود سوپراستار بودن فروتن ا ما این نقش به آقای سلیمانی بیشتر میاد تا آقای فروتن.