کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۳۱۲۶
تاریخ خبر:

چگونه شبکه برتر به قعر جدول رفت| شبکه نسیم را به تنظیمات قبل بازگردانید

چگونه شبکه برتر به قعر جدول رفت| شبکه نسیم را به تنظیمات قبل بازگردانید

بر اساس آمار و واقعیت‌های موجود، ‌شبکه نسیم روزگار ناخوشی را سپری می‌کند

هفت صبح| سال 92 که شبکه نسیم تاسیس شد، خیلی زود جای خود را باز کرد و در عمل ثابت شد، نسیم مصداق فربه شدن تلویزیون نیست. کار تا جایی پیش رفت که نسیم در نظرسنجی‌های رسمی همواره رتبه اول یا دوم میان شبکه‌ها را داشت. حالا اما رنگ و روی این شبکه تغییر کرده و در کمال تاسف جایگاه رشک‌برانگیز خود پیش مخاطب را از دست داده است. در گزارش امروز وضعیت نسیم را ارزیابی می‌کنیم و برای اینکه گفته‌ها سندیت داشته باشد، از آمار تلوبیون نیز کمک می‌گیریم. این مطلب در ادامه سلسله گزارش‌های هفت‌صبح با سرفصل چرایی قهر مخاطب از تلویزیون است.

 

مورد اول| حذف برندها   

سرتان را درد نیاوریم؛ چون می‌دانید و بارها نوشتیم که شبکه نسیم در دوران مدیریت جدید صدا و سیما نتوانست برندهای خود را حفظ کند ‌ یا تصمیم به حذف آنها گرفت! روایت‌های مختلفی از عدم ساخت ادامه «خندوانه»، «دورهمی» و «کتاب باز» شنیدیم و کاشف به عمل آمد که از قضا مقصر اصلی خود مدیران جدید تلویزیون هستند. این حرفی است که رامبد جوان و سروش صحت به صراحت بیان کردند و افسوسِ انبوه مخاطبان را برانگیختند. نمی‌دانیم مسئولان سیما سری به کامنت‌های شبکه‌های اجتماعی می‌زنند یا خیر؛ آنها که دل‌خوشی‌شان در این روزگار تلخ کمی نشاط و سرگرمی است که پیش‌تر نسیم برای‌شان تامین می‌کرد و حالا نه. 

 

مورد دوم| دورخیز کوتاه

این هم بارها گفته شده و حتی در برنامه تلویزیونی «جام جم» سرفصل بحث بود که مدیریت کنونی صدا و سیما تصمیم به حذف چهره‌ها داشت. آنها قصد داشتند با مجریان و برنامه‌سازان مورد وثوق خود آنتن را گرم نگه دارند اما دیری نپایید که ایده شکست خورد و همزمان با ریزش مخاطب، صدای رسانه‌های همسو با تلویزیون نیز درآمد. مسئولان سیما در شب یلدا و نوروز وارد دوربرگردان شدند اما این تصمیم نیز مقطعی بود.

 

خود شبکه نسیم به‌طور خاص، اجرای ویژه‌برنامه سال تحویل را به فرزاد حسنی سپرد و اجازه حضور چهره‌ها مقابل او را داد. این هیجان هم زود خوابید و دستاوردی که باید به دنبال نداشت. چشم امید مخاطبان به «مهمانی» ایرج طهماسب بود ولی نتیجه نشد آنچه باید. چرا؟ چون در فرآیند پاستوریزه کردن شخصیت‌ها، جذابیت از بین رفت و موج ایجاد نشد.

 

هرچند فصل دوم برنامه طهماسب در پلتفرم نیز رضایت حداکثری را به همراه نداشت. به این عدد توجه کنید: قسمت 28 «مهمانی» که 15 تیر در تلوبیون بارگذاری شده، فقط 5 هزار بازدید داشته است! شرایط برای دیگر برنامه جدید شبکه نسیم یعنی «برمودا» نیز خوب نیست و آمار بازدید دو قسمت آخر آن از 3 هزار مشاهده فراتر نرفته. داریم از برنامه‌ای می‌گوییم که امتیازات مثبت زیادی داشت اما قربانی شرایط وخیم کنداکتور شبکه نسیم شد.

 

مورد سوم| شکست سریالی 

شبکه نسیم «خندوانه» را تعطیل کرد و سراغ کپی آنها رفت! «بگو بخند» می‌خواست مثل «خنداننده شو» کشف استعداد کند اما بارش به سر منزل مقصود نرسید. آمار تلوبیون گویاست ولی کافی است نظر اطرافیان را بپرسیم و بگوییم «بگو بخند» بهتر بود یا «خنداننده شو»؟ میزان مشاهده این مسابقه استعدادیابی، در بازه طلایی نوروز از 4 هزار مورد بالاتر نرفته.

 

«خوش نمک» دیگر برنامه کپی شده از «خندوانه» کیفیتی به مراتب پایین‌تر دارد و باور کنید تماشای آن امری طاقت‌فرسا بود! آخرین قسمت این مسابقه که 12 تیر بارگذاری شده، فقط 10 هزار بازدید داشته است. درباره ضعف‌های بی‌شمار «کودک شو» با اجرای ملیکا شریفی‌نیا و نیز مسیر اشتباه برنامه بارها نوشتیم. آخرین قسمت «کودک شو» که پیش‌تر برگ برنده نسیم بود و در نظرسنجی‌ها رتبه‌ای بالا داشت، هزار بازدید داشته. راستی چطور می‌شود یک برند محبوب را اینگونه نابود کرد؟! 

 

مورد چهارم| بدون نشاط و سرگرمی

شبکه نسیم برای ایجاد نشاط و سرگرمی تاسیس شد ولی این ویژگی مهم را حالا از دست داده است. حتی برنامه‌ای چون «با انرژی» با اجرای پژمان بازغی و مهمانان مطرح دیده نمی‌شود چون فاقد کیفیت و ایده نو است و همان کاری را می‌کند که برنامه‌های کلیشه‌ای در دیگر شبکه‌ها انجام می‌دهند. باور می‌کنید قسمت آخر آن فقط 277 بازدید داشته است؟ دیگر برنامه‌های نسیم نیز قدرت لازم برای همراه کردن مخاطبان انبوه را ندارند.

 

مثل فصل جدید «چهار شگفت‌انگیز». برنامه‌هایی چون «نسیمی‌ شو» هم که اصلا نمی‌‌دانیم چرا ساخته می‌شوند. کار تا جایی وخیم شده که نسیم بعد از دهه محرم چون محصولی مناسب ندارد، سراغ تکرار چند باره برنامه‌هایی چون «شهروند و مافیا» رفته... مدیران اگر می‌خواهند تحول نه در شعار بلکه در عمل معنا شود، باید فکری اساسی برای نسیم کنند. هرچند نشانه‌ها حکایت از این دارند که گویا نسیم همچون دیگر شبکه‌های سیما برای مخاطب حداقلی فعالیت می‌کند .

 

کدخبر: ۵۶۳۱۲۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر